Zoveel melk...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door DCJ83, 28 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Hoi! Sinds een aantal weken heb ik heel veel melk. Vooral 's ochtends, wat natuurlijk logisch is omdat ze 's nachts niet meer drinkt. De laatste voeding is om half 10 's avonds en ik wacht nu nog steeds tot ze wakker wordt (half 9 's ochtends)...

Ik heb net gekolfd, omdat mijn borsten op knappen stonden, zoals elke ochtend. Ze zijn propvol en er zitten verdikkingen op. Ik heb 100 ml melk gekolfd net en nog zijn ze heel erg vol. Ik vraag me af of het goed is om voor de voeding zoveel te kolven: er komt namelijk heel waterige melk uit. Dat is toch om de dorst te lessen? Moet ze die dan juist niet drinken? Het probleem is dat het haar niet lukt, omdat ze zich continu verslikt. Niet zo gek als het er hard uitspuit. Maar nu vraag ik me dus af wat ik moet doen...

Dit is al een paar weken aan de gang en de hoeveelheid melk wordt niet minder. Terwijl ze niet meer zoveel drinkt: zes voedingen op een dag. Lijkt het wel alsof ik nog steeds melk heb voor de negen voedingen van eerder. Als ik 's ochtends niet nakolf na het drinken (en dan komt er zo'n 180 ml uit), dan blijven mijn borsten de rest van de dag helemaal vol en verslikt ze zich bij iedere voeding steeds. Daardoor komt er dus ook veel lucht mee naar binnen en krijg ik niet alle boertjes eruit.

Kortom: wat kan ik hier het beste aan doen? Hoe krijg ik wat minder melk?

2. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Mijn dochter is trouwens elf weken.

3. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Als je nakolft in de ochtend dan is de productie de rest van de dag goed?
    Je schrijft het zelf al: omdat je 's nachts 11 uur niet voedt is het logisch dat je in de ochtend echt enorm op knappen staat. Sinds wanneer drinkt ze 'snachts zo'n lange periode niet?

4. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Bedankt voor je snelle reactie!

Ja, als ik ze 's ochtends leegkolf dan heb ik voor de rest van de dag precies genoeg melk. Ze voelen dan na het drinken leeg aan en mijn dochtertje is dan tevreden. Als ik een paar minuten kolf om de druk eraf te halen, dan blijf ik de rest van de dag teveel houden en verslikt ze zich veel.

Ze drinkt sinds twee weken niet meer 's nachts. Ze kwam altijd rond zeven uur. Sinds vier dagen komt ze pas na negen uur (en elke keer heb ik haar wakker gemaakt omdat we rond tien uur weg moesten, dus ik weet niet tot hoe laat ze uit zichzelf zou slapen).

5. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Wat je kan doen:
    -haar wakker maken als je zelf op knappen staat (dus evt in de nacht maar anders in ieder geval eerder op de ochtend (zeg 700 uur)
    Dit zorgt er dan voor dat ze zich minder zal verslikken
    -als je het toeschieten voelt aankomen: haal haar er dan af en laat de melk wegspuiten in een doek. Als het heftige toeschieten rustiger is dan weer aanleggen
    -Na de ochtend voeding als je borsten echt nog vol voelen: dan nakolven totdat het niet meer stroomt (als het gaat druppelen stoppen, want anders stimuleer je weer)
    -Zodra je merkt dat het beter wordt in de ochtend dit ook weer proberen weg te laten.

De melk natuurlijk in de vriezer doen voor latere tijden!

6. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Dankjewel, Annemarie. Ik heb het vanochtend uitgeprobeerd en het gaat zo inderdaad goed. Erg sneu om haar na het aanhappen 's ochtends vrijwel direct eraf te halen en een paar minuten te laten wachten tot het niet meer spuit, maar hopelijk wordt het over een paar dagen minder.

Ik heb nog een andere vraag aan je: als ze genoeg gedronken heeft en loslaat zie ik dat mijn tepel aan de kant van haar kinnetje wat afgevlakt is. Ik kan me nog herinneren dat de tepel eigenlijk helemaal mooi rond moet blijven. Kan jij zo zeggen op welke manier ze dan niet goed hapt of zou er dan iemand even moeten meekijken? (Het doet me overigens geen pijn.)

7. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Het zal zich dan ergens tijdens het drinken klemmen inderdaad. Maar als jij geen klachten hebt en het drinken is verder geen probleem zou ik er eigenlijk niet teveel bij nadenken.

8. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Oké, dankjewel!

Deel Deze Pagina