productie rechts is minder dan links

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mili, 18 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hey hoi,

Nog ff weer vraag van mij.

Ik heb best veel melk, kolf ?(naast het 2 a 3x voeden) op mn werk in 2 sessies overdag zo'n 400 cc af uit beide borsten samen....maar links is beter dan rechts.

Links heb ik meerdere stralen melk en ook vrij snel dat het stroomt.
    Rechts duurt het langer voordat er een vacuum is en er melk komt.
    Ook komt er dus minder veel, 1 a 2 straaltjes en moet ik aan de rechterkant van mn borst duwen om er meer uit te krijgen.

Heb na de bevalling rechts kapot gehad doordat nora erg fanatiek zoog. Is ook LK geweest en aanleggen etc was allemaal goed, dus kwam echt door t zuigen.

kolfde eerst electrisch medela mini electric, kreeg met handkolf Avent niets uit beide borsten. omdat rechts achterbleef en motortje van medela niet zo goed was heb ik de avent weer gepakt.
    Links ging er erg veel uit, maar rechts dus hooguit 90 cc.

Links komt ook anders in het schild zo voelt het... groter gedeelte van tepelhof gaat vacuum, bij rechts alleen tepel zo voelt het....

Heb jij tips over hoe ik rechts ook wat beter aan de gang kan krijgen?

groet,
    Mili

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Milli,

Het volume wat je kolft klinkt niet verkeerd.
    Ik begrijp dat je het lastig/jammer vindt dat er rechts minder melk komt dan links.

Er kunnen verschillende dingen meespelen.
    Veel vrouwen hebben 1 borst die makkelijker stroomt en meer produceert. dat is niet erg maar soms wat onevenredig.

Het kan zijn dat er door de problemen in het begin door licht lidtekenweefsel wat uitgangen minder groot zijn.

De grootste oorzaak zou ik denk ik zoeken in het kolven zelf. Het kan goed zijn dat je rechter borst net iets anders van vorm is waardoor het vacuum voor die borst net niet optimaal wordt opgebouwd. Je geeft zelf al aan dat het aan die borst lang duurt voor je een goed vacuum hebt. Bij de avnet kolf is het van belang dat je over het gehele systeem een vacuum hebt anders kolft hij niet. Misschien is het iets om bij de rechter borst het siliconen inzetstuk weg te halen zodat de borstschild wat groter wordt waardoor je meer contact kan maken met je borst. Ik zou daar even wat mee proberen. Of (wel met siliconen schild) net iets anders plaatsen.

Je kan ook nog proberen te wisselen met kolven.
    masseren, 7 minuten rechts, 7 minuten links, stop.
    masseren, 5 minuten rechts, 5 minuten links, stop.
    masseren, 3 minuten rechts, 3 minuten links, stop.

Succes,

Ilse

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hey Ilse,

Heel erg bedankt! k las het nu pas..mn instellingen in mailbox waren anders waardoor ik geen mail voor reactie binnen kreeg.

:) Ja mag niet klagen over de productie in zn geheel ;)

Ik ga zeker de tips proberen die je aan hebt gegeven.

Ik wil ook graag een nieuwe electrische kolf kopen, heb nu de medela maar die motor is niet echt goed meer.
    Heb jij nog tips?

groetjes,

Mili

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Milli,

Sorry voor de late reactie. De laatste schoolweek was iets te druk.

De keuze van de kolf hangt af van hoe vaak je hem gebruikt.
    Kolf je enkele dagen en is voor de productie enkelzijdig kolven geen probleem. Dan heb je met de Medela Swing een super kolfje. (Stil en 2 fase). Werk je meer dan 3 dagen of wil je meer luxe, dubbelzijdig, stil en wil je er wellicht meerdere kindjes mee doen of lang kolven dan kan ik zeker achter de Medela Pump in Style staan. Dubbel kolven heeft als voordeel dat je in 10 minuten klaar kunt zijn en dat de productie hoger blijft.

Laat je niet verleiden tot de Medela Mini Electric Plus want daar kan ik als dubbelzijdige kolf niet achter staan. Bovendien heb je dan met het geld wat je er voor uitgeeft aan de enkelzijdige Swing een veel betere kolf.

Ameda heeft de Lactaline personal. Dit is ook een leuk dubbelzijdig kolfje. Redelijk stil en de ervaringen van moeders zijn goed.

De keuze is natuurlijk aan jezelf. Kijk welk budget je past. In elk geval wat namen waarmee je aan de slag kunt gaan.

Kan je hier wat mee?

Succes

Ilse

5. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hey Ilse,

Ik had al gekozen voor een enkele kolf van Avent, ik kolf 3 dagen in de week, (2x per dag) en heb ruim kolftijd dus dat scheelt.
    Moet er nog wel ff handigheid in krijgen.

Ik was het vertrouwen in medela beetje kwijt ivm slechte ervaringen van mensen om me heen die aangaven dat de motortjes toch niet zo goed bleven... ook in de winkel werd dat gezegd..dat ze dat valker hoorden.

Dus toch maar voor avent gegaan en hij bevalt goed.
    Is alleen ff wennen met instellen van mn ritme, maar heb bij deze ook beduidend minder last van mn tepels, omdat ie gewoon minder hard "zuigt".

Thanks voor de info in ieder geval. :D

roet,
    Mili

Deel Deze Pagina