gigantisch lekkende borsten

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Friesland90, 10 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Bij de borstvoeding van mijn zoontje heb ik verschrikkelijk gelekt. Met name snachts. Ik had een bh om, met vier compressen op elkaar per borst, bad handdoek er onder en nog was elke nacht het onder laken zeik nat!!!

Ik heb toen na twee weken borstvoeding en kolven afgebouwd en ben op fles voeding over gegaan. Door de spruw deed het erg zeer en ik waarde het niet als prettig daardoor, het lekken en kolven. Mijn zoontje was een moeilijke drinker en ging steeds slapen aan de borst.

Nu zou ik toch graag weer willen geven en hopelijk ook wat langer. Nu vraag ik me alleen af, lekt iedereen in het begin zo erg? En gaat dit wel over als je wat langer voedt, of niet bij iedereen?

2. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Ik lekte niet zo erg als jij beschrijft, maar ik moest ook wel regelmatig een schoon t-shirt aan doen 's nachts. Ik weet eigenlijk niet meer wanneer mijn borsten nachtzindelijk zijn geworden, bij een maand of 3? Misschien zelfs wel iets eerder, toen vraag en aanbod in balans was. Overdag gebruik ik nog wel pads, want borst 2 doet gezellig mee als ik borst 1 geef en als ik op een werkdag zomaar uit het niets een tsr krijg, zijn die pads toch ook wel handig (en nodig...)

Ik denk dus dat het lekken over het algemeen wel minder wordt, zodra vraag en aanbod in balans zijn. Bovendien schijnt het ook per kindje te verschillen, het is niet perse zo dat jij nu ook weer last krijgt van lekkende borsten. Dus ik zou gewoon weer gaan proberen en op tijd hulp in roepen (lactatiekundige) mocht het niet lekker lopen.

3. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Bij mij was het denk ik na een week of 3 niet meer nodig om 's-nachts compressen te gebruiken en na 1,5 maand ook overdag niet meer. Je borsten wennen er dus wel aan

4. Flubje

Flubje Niet meer actief

Ik kon de eerste maand of miss 2 maanden ook zwemmen in bed. Werd vanzelf beter en na 4 maanden ook overdag geen pads meer nodig.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bij de oudste de eerste 2 maanden flink gelekt. Bij de jongste amper.
    Maar ik heb de oudste wel lang gevoed dus mogelijk maakt dat ook verschil.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier toen een maand of 6 gelekt. En idd ook zoals je omschrijft: (ik sliep dan wel zonder beha, omdat ik anders echt de slaap niet kan vatten), maar met twee dikke strandlakens om en die dan vervangen halverwege de nacht en in het begin iets vaker nog per voeding. Vond het zelf ook erg vervelend en zorgde er ook bijna voor dat ik zoiets had van 'laat maar', maar dan zag ik dat heerlijke kleine moppie naast me liggen aan de borst en dan smolt (en smelt! ) ik toch wel. Dus doorgezet en geaccepteerd en om een gegeven moment was ik in ene een nacht droog, en nog een.. Ging weleens niet helemaal goed hoor, maar zo erg als in het begin was het gelukkig niet meer.
    Merk nu ook dat het iets minder wordt. Is alleen zo dat ze nu nachten door slaapt en ze dus zo vol zitten dat ook alles weer drijfnat is hihi.

Hopelijk is het bij jou nu minder of kan je het naast je neerleggen.. Zou in ieder geval wel weer beginnen met bv en dan zien waar het schip strandt of wanneer het je teveel wordt.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik lekte in het begin ook enorm, vooral met slaapbh en compressen aan. Het werd veel beter toen ik gewoon driedubbelgevouwen strandlaken op borsthoogte in bed legde.
    Is toch echt beginnersprobleem hoor, als ze twee jaar zijn merk je er niets meer van ;)

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Grapjas! :D

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    :phier stabiliseerde het met week of 12.

10. Angelala

Angelala Actief lid

3 apr 2008
    296
    0
    0
    hmm hier nog steeds geen zindelijke borsten:D Ben nog steeds in de weer met mijn kompressen:pMoet zeggen dat ik me er eigenlijk nog nooit aan gestoord heb, ben blij dat er genoeg melk is:)

11. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Bedankt voor alle antwoorden. Zo te zien verschilt het erg van vrouw tot vrouw. Misschien ook wel per kind hoor, dat is een kwestie van afwachten.

Ik wil het ondanks mijn niet zo hele goede ervaring met borstvoeding toch gaan proberen. Het is immers wel de beste start die je je kindje mee kan geven. Daarnaast vond ik het met mijn zoontje de eerste week wel erg fijn om hem zo dicht bij me te hebben. De 2e week werd dit minder door de pijn.

We zien wel hoe het gaat, en hopelijk kan ik dit keer wel over mijn twijfelpunt heen komen en zelf langer borstvoeding geven..!!

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier stabiliseerde het zich na 3 maanden, maar nu nog altijd heb ik weleens dat ik een beetje lek uit de andere borst als ze uit de ene borst drinkt.

Heb allang geen kompressen meer nodig, 's nachts lek ik niet meer sinds 2 maanden.

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het iets lekken als ze aan de ene borst drinkt, dat heb ik ook nog hoor.
    Ben sinds een maandje extra gaan kolven om te doneren en merk dat het toen weer erger is geworden. Toen ook 1 nacht gehad dat ik nat wakker werd haha.

14. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier worden ze nu 'nachtzindelijk'. Mijn dochtertje maakt op dit moment lange nachten en de eerste nachten dat zo lang achter elkaar sliep was alles nat.
    Hier was het niet zo extreem maar ondanks dubbele compressen was regelmatig alles nat. Nu vraag en aanbod goed op elkaar zijn afgestemd heb ik dat niet meer.

Overdag loopt alleen de andere borst mee tijdens het drinken maar die druk ik meestal even dicht met mijn hand of arm als mijn tsr komt (bij de eerste ochtendvoeding helpt dat niet als ze zo vol zijn). Draag nog wel compressen overdag en snachts.

15. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier begonnen ze soms ook echt te spuiten als mijn dochter een keer diep in ademde, pff, alles nat! Maar na een maand of 3 was dat inderdaad wel over, of was iig 1 compresje wel voldoende.

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hmm in vergelijking met anderen hier dus wel vrij lang veel last gehad van het lekken.. Pech dus :p

17. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Haha ja precies zo is het.. Mazzel of pech denk ik.

Ik heb slechts 2 weken borstvoeding gegeven bij mijn zoontje waarvan ik heel veel heb gekolfd omdat hij niet wilde drinken. Misschien is het bij de tweede wel minder. Had bij mijn zoontje halverwege de nacht het dekbed en als al nat en vind het echt zeer vermoeiend daardoor.. Hopelijk ben ik nu ook wat beter voorbereid hihi

18. S1978

S1978 Actief lid

7 dec 2011
    398
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog steeds aan het lekken tijdens de voeding (de andere borst) en in de nacht. Maar goed, ons meisje is nog maar 7 weekjes oud.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Met kolven stimuleer je de productie natuurlijk ook extra, dat kan ook voor natte taferelen zorgen. Een hydrofiel onder mijn pyjama (en dan een bh met zoogcompressen) heeft ook weleens wat opgevangen.

Hoop dat je tweede kindje een natuurtalentje is!:)

20. Lenne

Lenne Actief lid

16 mei 2011
    218
    0
    16
    Door kloven/blaren/borstontsteking etc. heb ik de eerste twee weken ook heel veel gekolft, en daar kreeg ik hartstikke overproductie van! Ik kolfde in de kraamweek al 2x150cc in vijf minuten. Die constante stuwing zorgde ervoor dat ik heel veel lekte. Zowel 's nachts als overdag was ik regelmatig kletsnat. Toch was dat na vier maanden helemaal over!

Het is inderdaad een vraag en aanbod verhaal denk ik, trekt vanzelf weer bij.

Deel Deze Pagina