Ik heb gisteren om 11:00 gekolfd en was om 11:30 klaar. Nou ben ik het helemaal vergeten in te vriezen en dat heb ik dus pas vandaag om 11:25 gedaan. Is deze melk nou nog goed of kan ik het beter alsnog weggooien??
Als die melk al die tijd buiten de koelkast heeft gestaan, zou ik 'm nu wel weggooien. Als die al tijd in de koelkast heeft gestaan, zou ik 'm weer in de koelkast zetten en binnen 5 dagen laten opdrinken. Invriezen na 24 uur vind ik te laat, maar ik weet niet of dat officieel ook te laat is. Wel weet ik dat je BV buiten de koelkast max 24 uur kunt bewaren, en in de koelkast max 5 dagen.
Tja ik was daar nooit erg moeilijk mee als ik eerlijk ben maar de 'regels' weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Volgens borstvoeding.com moet je de melk binnen 24 uur van de koelkast naar de vriezer verplaatsen dus voor één keertje maakt het zeker niet uit. Het is wel aan te bevelen om het wat eerder te doen. Misschien een labeltje op plakken dat je die als eerste gebruikt vanwege de houdbaarheid?
Idd binnen 24 uur, net op het randje zal wel wat meevallen maar zou die melk niet te lang in de vriezer bewaren. Als ik twijfelde, gaf ik die melk in een fles en kolfde ik zelf nieuwe voor m'n voorraad.
Ik kom er net achter dat ik het eigenlijk ook altijd te laat invries.. Ik spaar altijd op totdat mijn ijsklontjes-zak vol is soms wel 3 of 4 dagen. Mijn zoontje is er nog nooit ziek van geworden, maar als ik het allemaal zo lees, kan ik me wel voorstellen dat het minder goed is voor de werkzame stoffen. Ik ga er dus ook maar eens even beter op letten!