hallo, ik heb een zoontje van 10 weken en geef bv. Nu geef ik altijd 1 borst omdat ik altijd veel te veel voeding had (een luxe probleem hi..hi). Hij dronk ook altijd maar 5-10 minuten en dan was hij voldaan. Sinds een paar dagen drinkt hij veel langer, 20-30 minuten. Ook komt hij om de 3 uur, liefst nog wat eerder. nu heb ik vanavond een borst gekolfd, ik heb 15 min gekolfd en heb 40 cc gekolfd. Krijgt hij te weinig? Moet ik over op 2 borsten per voeding? heeft iemand hier ervaring mee? gr marjan
ik dacht dat het 2 borsten per voeding was? ik heb mijn zoontje maar 2 dagen borstvoeding gegeven, ik had te weinig en hij bleef maar huilen ben toen overgestapt op flesvoeding
@Mar44, Ik heb hetzelfde als jij. Ook ik ben met 1 borst klaar in 5 uiterlijk 10 minuten. Snap er zelf helemaal niks van dat hij dan al vol kan zitten, maar hij klokt dan ook de eerste 4 minuten alsof zijn leven er van af hangt. Maar heb het idee dat het nu wat stabiliseert en mijn borsten dus meer op zijn behoeftes gaan produceren. Ik kolf zelf niet, maar heb wel begrepen dat de kolf nooit zoveel uit je borst kan halen als een baby doet. Het is geen graadmeter dus. Ik zou overgaan op twee borsten als je merkt dat hij nog honger heeft. Als hij tevreden is en genoeg plasluiers heeft is het prima. Die van mij begint altijd te krijsen als ik hem de tweede borst aanbied, m.a.w. hij zit proppie vol . Groetjes, Chantal.
Ik heb Jesper de eerste weken steeds een borst gegeven en dan om en om. Toen Jesper op een dag na 4 weken was heb ik hem ineens twee borsten gegeven en toen was het prima. Hij sliep sinds toen de nacht door en kwam rond de 4 a 5 uur. Ik had zelf gewoon bedacht dat hij op een gegeven moment meer nodig zou moeten hebben...dus vandaar. Had niet het idee dat hij tekort kwam.
ik heb bijna altijd 2 borsten gegeven. een poosje had hij 's ochtends genoeg aan 1 en kolfde ik de andere maar daar ben ik mee gestopt. veel makkelijker zo. wat loca zegt: als je merkt dat hij nog meer wil geef je 2 borsten. je kunt hem ook gewoon aanleggen aan de 2e borst en kijken of hij nog wil drinken. dat kolven zegt inderdaad niet zoveel, kolven moet je aan wennen. het is in principe wel beter voor je productie als je altijd 2 borsten geeft want ze worden dan vaker gestimuleerd om melk te maken.
Ik gaf de eerste tijd ook 1 borst en het is normaal dat je na verloop van tijd 2 borsten geeft. Zo worden beide borsten regelmatig gestimuleerd en dat is beter voor je productie. Verder is het als hij om de 3u red al heel netjes hoor... is heel normaal als je op verzoek voedt om vaker te voeden. Verder heb je ook nog regeldagen, periodes waarin je prductie omhoog moet omdat je kindje groter wordt en dus meer bv nodig heeft, dan willen ze soms wel heel de dag aan de borst en zit je soms elk uur te voeden. Heel normaal en gewoon meegaan in de behoeftes van je kind.
hoi Marjan, Dat luxe probleem ken ik ook. Daarom ben ik al na een paar weken begonnen met het geven van 1 borst per keer. Dat doe ik nu nog steeds. Arend is meestal binnen 10 min klaar en wil dan echt niets meer. Hij draait dan weg van de tepel. Soms wilt hij wel langer drinken, dan tuttert hij rustig een half uur lang, dan laat hij echt niet los! Als ik jou was, zou ik gewoon naar je kindje kijken: waarschijnlijk laat hij wel merken wat hij wil. Succes!
Gewoon doen waar jij en je kleine je goed bij voelen. Ik voed op verzoek. De eerste weken had ze genoeg aan 1 borst. Toen wilde ze een periode 2 borsten en nu meestal 1 en soms 2. Als ze de 2e niet meer wil laat ze dat heel duidelijk merken door te protesteren en haar hoofd weg te draaien. Als ik aan blijf dringen gaat ze huilen, dus dat doe ik maar niet meer. Ze wil het echt niet. Ze heeft genoeg natte plasluiers, heeft een poepluier om de zoveel dagen, het gewicht gaat goed omhoog, ze huilt niet veel. Dus gaat het goed met de voeding. En wat dat kloven betreft. Een baby is de beste kolf. Dat lukt je nooit om t net zo goed te doen. Daarbij moet je kolven leren. In het begin kolfde ik wel eens met een handkolf, er kwam weinig uit, ik kon niet met die kolf omgaan. Vervolgens een electrische gekocht en dat werkte voor mij veel beter. En hoe vaker ik het deed hoe voller het flesje werd. Nu kolf ik zo een volle fles.
hoi, dank je wel voor je antwoord, heb nu 2 borsten geprobeerd maar hij geeft niet echt aan dat hij niet meer wil, maar spuugt nu wat meer, dus ik doe nu maar weer even 1 borst. Wat voor kolf heb je? Ik heb nu nl een handkolf en wil een elektrische kopen voor op mijn werk. gr marjan
Spugen doet mijn dochtertje echt nooit, alleen de 1e paar dagen na de zware bevalling. Ze moest echt ff bijkomen. (en ik ook, haha) Ik heb de Medela Swing. Een heel fijne kolf vind ik dat en hij maakt geen pokkeherrie. Niet dat dat voor mij belangrijk is, ik kolf alleen thuis, maar als je t op je werk wilt doen lijkt t me wel prettig dat ie geen herrie maakt.
he mar44 ik heb dat luxe probleem ook (gehad) Zelf kijk ik naar mijn dochtertje of ze de andere borst nog wil of niet, als ze er verzadigd uitziet en nie meer op haar vuistje zuigt naar een boertje geef ik maar 1 borst. Je kan dus uitproberen wat goed werkt voor jou kindje, ik geloof niet dat daar een vaste regel voor is. Als kolf heb ik zelf een handkolf en die werkt voor mij ideaal. In een paar minuten heb ik genoeg gekolfd en zit nooit te rotzooien dat er een stopcontact in de buurt moet zijn of zo. Bovendien kan ik heel onopvallend kolven. Ook dit verschild per persoon. Groetjes Han
owja. daar denk ik nu aan nu ik dat lees over dat stopcontact. De Medala Swing kan ook op batterijen werken.
Fijn om dit even te lezen. Mijn dochter is nu een week oud en drinkt meestal maar uit 1 borst, een minuut of 10. Maar volgens mn kraamhulp krijgt ze dan toch echt wel genoeg omdat ze heel veel tegelijk binnen krijgt, schijn nogal veel melk te hebben. Vaak drinkt ze zo rond de 10 minuten, soms ineens weer ruim 20. Ik bied meestal wel de andere borst aan, maar meestal wil ze die niet meer. Vaak valt ze aan t einde van de ene borst ook als een blok in slaap en is ze niet meer wakker te krijgen, dus ga ik niet zitten pushen om die tweede borst nog te pakken.
De eerste week/ weken dronk Aiden Erg kort 5/ 10 min. Hij kreeg dan ook altijd maar 1 borst, daasr had hij meer dan genoeg aan. Met de tijd, dronk hij ook steeds langer. Nu zit ik zo een half uur met hem (soms langer, soms korter) Vaak drink hij 1 borst "helemaal leeg" en bied ik de andere ook nog even aan. Hier drinkt hij dan erg kort uit. 's Avonds drinkt hij wel altijd 2 borsten "leeg". Ik heb ook altijd het idee dat ik 's avond wat minder melk heb....