Hogere kans op allergie als je voor zes mnd bijvoeding geeft?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door prettymum, 31 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prettymum

prettymum Niet meer actief

Hallo Teddy,

Ik geef mijn zoontje van vier maanden nu alleen nog bv en wil eigenlijk wachten met vaste voeding tot hij zes mnd is. Reden hiervoor is dat ik begrepen heb dat de kans op allegieen iets verhoogd is als kindjes al vroeger andere voeding krijgen.

Echter geef ik nu mijn kind op het kdv zelf borstvoeding aangezien ik vlakbij werk. Voor geval van nood lijkt het me fijn als de leidsters hem eventueel wat fruit kunnen geven mocht ik niet op tijd zijn en hij al honger heeft.

In het ziekenhuis heeft hij de eerste tijd zowel bv als extra cupje nierpijn Ha gehad. Moet ik er nu vanuit gaan dat hierdoor die kans op allegieen toch al verhoogd is? En zo ja: maakt het dan nog verschil als ik tot zes mnd wacht met bijvoeding of niet?

Want als het toch niet uitmaakt is er geen reden om hem hongerig op mij te laten wachten en kan ik zijn voedingstijden net iets beter aanpassen op mijn werkzaamheden.

Ik hoop dat je mij een objectief advies kunt geven, want Tsja, de voedingsdeskundige op deze site werkt voor Nutricia :)

Alvast bedankt

2. prettymum

Ik zie dat er staat : nierpijn HA. Dat moet zijn Nutrilon HA! Fijn hoor, die autocorrect :)

3. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Als hij bijgevoed is met HA voeding heeft hij in principe geen verhoogde kans op allergie.

De onderzoeken over wanneer te starten met bijvoeden zijn het niet met elkaar eens. De WHO adviseert 6 maanden exclusief borstvoeding. En mijn gezonde verstand zegt, dat zolang een kind geen tanden heeft, het alleen maar melk zou moeten krijgen (moedermelk dus). Bovendien zou een kind moeten kunnen zitten om (zelf) te kunnen eten. Het darmstelsel is ook nog eens niet rijp tot de leeftijd van ca. 6 maanden. Voor mij voldoende reden om te adviseren om tot 6 maanden te wachten met bijvoeding.

4. prettymum

Dank je wel voor je antwoord. En een opluchting om te horen dat de hypo allergene voeding geen kwaad kon. Trouwens mijn eerste dag achter de rug en het ging allemaal goed, dus dan blijf ik lekker bij de zes mnd!

Deel Deze Pagina