Ik merk bij mijn dochter, dat als ze een keertje ergens mee naar toe wordt genomen, ze daarna behoorlijk overprikkeld is en dat komt er 's avonds uit. Veel huilen, slecht drinken en erg onrustig. Het gaat er eigenlijk om, dat er in mijn omgeving wordt gevraagd, wanneer word ze gedoopt. Maar ik heb mijn twijfels een beetje of ze het allemaal wel aankan. Een volle kerk en dan neemt iemand anders haar van mijn over en gaat met haar mee naar huis. Hadden jullie kindjes dat ook zo erg en zag je het naarmate dat ze ouder werden afnemen?
Jazeker, mijn dochter (33+2wk) had het ook heel erg. We hebben lekker rust en regelmaat toegepast. Niet veel bezoekjes, niet veel drukte en prikkelarm speelgoed (dus bij zo'n kleintje alleen een knuffellapje en geen rare toestanden met toeters en bellen en geluid) Ze groeide er redelijk snel overheen hoor, met zo'n 4 mnd kon ik haar meenemen boodschappen doen en met z'n 6 nd was ze er wel redelijk oevrheen. Maar ze zweert nog steeds bij een goed ritme, regelmaat en voorspelbaarheid in haar leventje. En veel slapen. Ze is nu 14 mnd.
Wij hebben de eerste 5 maanden ong. de prikkels zoveel mogelijk vermeden. Tot 4 maanden ook de visite zoveel mogelijk vermeden, of pas (kraam)visite ontvangen als de kinderen op bed lagen. Echt alles om stress te vermijden. Dit is een belangrijke investering in de gezonde ontwikkeling van een prematuur kindje. Daarna zijn ze behoorlijk overheen gegroeid en inmiddels kunnen ze heel wat hebben. Kijk heel goed naar je dochtertje en doe pas dingen wanneer jullie vinden dat zij er klaar voor is. Vanuit de buitenwereld is er soms weinig begrip voor de speciale behoeftes van een prematuurtje en/of overprikkeld kindje. Mensen zien je snel als een aansteller. Trek je daar niks van aan, het is gewoon de onwetendheid. Ik zou haar pas dopen als jullie vinden dat ze daar klaar voor is.
Hallo, Onze dochter was ook snel overprikkeld. Wij gingen niet veel naar andere mensen toe omdat ze zwakkere longen had en moesten uitkijken voor het RS-virus. Maar ze was ook snel overprikkelt in de supermarkt e.d. maar ik ben wel met haar gegaan. Moesten toch eten haha. En met kraamvisite lieten wij ze wel komen maar niet bij iedereen op schoot. En als ik eht gevoel had dat het haar teveel werd deed ik haar naar bed. Speelgoed e.d. met geluiden heeft ze wel gewoon gehad. En er is ook altijd wat muziek/tv aan in huis. Ik denk dat dat wel heeft geholpen met het over de prikkels heen groeien. Ze was er vrij snel vanaf. Mijn dochter is alleen nog steeds wel snel schrikkerig. (trouwens met 27 weken geboren). En wat net al werd gezegd niks van andere mensen aantrekken volg je eigen gevoel en kijk goed naar je kindje wat die aan kan. Groetjes
we hebben veel prikkels weggehaald in zijn eerste maanden, weinig bezoek en pas 5,5 maanden na zijn geboorte de stad in bijvoorbeeld. Hij heeft nu gelukkig niet veel last van prikkels, alleen in bijzondere situaties: bijvoorbeeld met kerst, zowel de eerste als de tweede kerstdag gingen we naar onze (heel grote) familie, hij raakte op de tweede kerstdag helemaal overstuur. ook als we op vakantie gaan dan is ie na een paar dagen helemaal van slag. Ik denk dat het ook een beetje bij de leeftijd hoort. maar je vraag is of het afneemt, dan denk ik terug aan de eerste maanden van Ons Kleintje, toen hij bijna 2 maanden oud was kreeg hij zijn beide opa s en oma s op 1 dag op bezoek in het ziekenhuis, en gingen ineens allerlei toeters en bellen af, hij kon het niet aan... Het neemt dus af is mijn ervaring gelukkig. Succes met het maken van je keuze, en volg vooral je eigen gevoel!
Het is voornamelijk, dat ik vind dat ze er nog niet klaar voor is. Mijn man vind dat het algauw kan. Maar ik heb er gewoon geen goed gevoel bij. Ik zie dat ze gauw geirriteerd is bij een ander en dan ben ik degene die ze echt stil en rustig krijgt. Dat kan dus niet bij een doop, want dan moet ik blijven zitten. Ik had zelf in mijn hoofd, als ze zo'n beetje 6 maanden is. Volgens mij moet het dan wel kunnen. Weet nu dus, dat dit een strijd gaat worden met heel weinig begrip.
JIJ weet en ziet waar jouw kindje aan toe is, en als ik dit lees zou ik haar ook niet aan zo'n circus blootstellen nu. Wees gewoon heel kort en duidelijk in je wens, je hoeft je niet te verdedigen tegenover niemand (wel even je man overtuigen natuurlijk), gewoon aangeven dat jullie het nu nog niet willen. Is je dochtertje prematuur geboren?
worden er geen uitzonderingen gemaakt(over het dat jij moet blijven zitten)? ik ben niet zo bekend met dopen..
Ik zou echt naar je eigen gevoel luisteren! Jij kent je kindje het beste en als zij snel overprikkeld is, dan is dat toch een duidelijk teken dat je het beste nog even kan wachten?! Daar zou ik echt voor gaan! Mijn dochter was de eerste paar maanden ook erg snel overprikkeld en ook wij hebben er alles aan gedaan om de prikkels zo veel mogelijk te mijden. Lekker in bed laten liggen als ze sliep en er visite kwam, niet van arm naar arm, rust en regelmaat. Nu is ze er wel overheen en kan ze heel wat hebben, maar ik bouw nog steeds rustmomenten in en zorg dat we na een drukke dag altijd een rustige dag hebben.
Waarom wordt er van je verwacht dat je je kleintje nu al laat dopen? Er zijn toch genoeg kinderen die later gedoopt worden? Ik zou, als ik jou was, bij m'n standpunt blijven. Het is jullie kindje en jij weet wat het beste is voor haar. Volgens mij is het voor geen enkele baby jonger dan een half jaar fijn om in een overvolle kerk te zijn. Maar da's mijn mening...
In deze kerk is het gebruikelijk, dat je je kindje al 2 a 3 weken na de geboorte laat dopen en dan blijven ze ook de hele dienst bij mama op schoot. Ik heb mij daar altijd tegen verzet, want vind het ook echt absurd voor zulke kleintjes. (kom oorspronkelijk ook niet uit deze kerk) Vandaar dat er nu van verschillende kanten opmerkingen komen, voornamelijk van schoonmoeder, waarom dat onze dochter nog niet gedoopt is. Die zien een lekkere gezonde baby en denken, dat ze dan ook alles aankan.