voor en nadelen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door angel86, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angel86

angel86 Actief lid

12 apr 2010
    179
    1
    0
    Wat zijn de voor en nadelen van borstvoeding zit zelf te twijfelen.. krijg je daar nog meer hangborsten van of niet?

2. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Zijn hangtieten doorslaggevend dan? Volgens mij krijg je die ook als je gewoon ouder wordt. Daar doe je ook weinig aan.

3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Nee je krijgt er geen hangborsten van.
    Als je informatie wilt kun je eens op borstvoeding.com kijken of hier op het forum onder het kopje borstvoeding.
    Zelf geef ik sinds de geboorte van de oudste al borstvoeding, eerst aan haar daarna aan haar samen met haar zusje en nu nog steeds aan de jongste.
    Zelf vind ik het een erg groot voordeel geen flesvoeding hoeft aan te schaffen,klaar te maken ect. "Gewoon"aanleggen en meer niet
    Het vergt zeker op het begin enige inspanning en oefening en ik heb vaker gezegd ik stop er mee op momenten dat het lastig ging maar echt waar het word steeds makkelijker en het kost steeds minder tijd.ik zou zeggen lees je in,volg een cursus en probeer het eerst eens.
    Maar goed ik ben bevooroordeeld na ondertussen bijna 4 jaar borstvoeding. (zelf ook nooit gedacht dat het zolang zou zijn)

4. Tanjaq

Tanjaq Lid

13 jan 2016
    33
    0
    0
    Huismoeder
    Schinveld
    Ik denk dat je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Alles heeft zijn voor en nadelen. Bij de eerste 2 durfde ik het niet goed, nu zou ik het wel willen maar mag ik het niet.

5. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.398
    113
    Vrouw
    Broek
    Het enige nadeel wat ik kan bedenken bij borstvoeding is dat je het niet een keer kunt uitbesteden. Dat ik een keer een nacht doorslaap en mijn man 's nachts de voedingen geeft. Je kunt natuurlijk wel kolven maar dan moet je ipv de voedingen ook kolven, dan liever zelf aanleggen.

Verder heeft het alleen voordelen:
    -het is beter voor de baby! Koeienmelk is voor babykoeien!
    -het is altijd bij de hand
    -altijd op temperatuur
    -het is een speciaal moment met je baby
    -voor jezelf ook even rust tijdens een voeding
    -de zwangerschapskilo's gaan er sneller af
    -minder kans op borstkanker als je langer dan 6 maanden voedt
    -het kost niks
    -en nogmaals het is gewoon het allerbeste voor de baby!
    Maar goed ik vind dan ook dat we onze borsten moeten gebruiken waar we ze voor hebben! Om je baby te voeden, er is geen enkele andere reden voor.....

6. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Ik geef fv al vanaf de geboorte, ik voelde me niet fijn bij de gedachte om borstvoeding te gaan geven.
    Mijn vriend steunde me daarin en gaf aan dat ie liever had dat ik met plezier fv geef als dat ik met tegenzin bv ging geven.
    Nu heb ik wel zoiets dat ik bij een volgende misschien wel bv wil gaan geven. De eerste 10 weken ofzo. Maar dat zie ik tzt wel.

Overigens komen hangborsten niet door bv maar door de zwangerschap.

7. Prinsesje2014

Prinsesje2014 Actief lid

12 dec 2013
    411
    1
    18
    Doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
    Ik kies heel bewust voor fv omdat ik gewoon niks met bv heb.
    En uiteraard is bv het beste maar fv is een goed alternatief en fijn dat je het ook eens kan uitbesteden.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier de jongste lang gevoedt en best wat opstartproblemen gehad maar als het eenmaal loopt dan is het zo enorm relax.
    Het is het allerbeste wat je je baby kan geven.
    Het is altijd op de goede temp.
    Geen gedoe met flessen en spenen uitkoken.
    Het is heerlijk intiem.
    Super voor de lijn want de kilo's knallen er vanaf haha
    Het kost inderdaad niets en je hoeft niet winkels af te lopen voor de voeding die je wil hebben voor je kindje

Enige nadeel is dat je het moeilijk kan uitbesteden en dat het vooral voor werkende moeders best wel een dingetje is wanneer ze weer gaan werken ivm kolven.

Hangtieten krijg je toch wel naarmate je ouder wordt.
    Ik heb 3 kinderen en ben voorbij de 40 maar ze zijn nog best in goede shape ;)

9. angel86

angel86 Actief lid

12 apr 2010
    179
    1
    0
    Tuurlijk niet vroeg me het gewoon af

10. angel86

angel86 Actief lid

12 apr 2010
    179
    1
    0
    Alleen maar voordelen lees ik :)

11. angel86

angel86 Actief lid

12 apr 2010
    179
    1
    0
    klinkt goed ja.. ben ook bang dat borstvoeding zeer gaat doen maar het is ff wennen denk ik

12. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Oef.. Een topic openen over borstvoeding of flesvoeding? Dat gaat heftige discussies teweeg brengen :p

13. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

De nadelen van bv vond ik dat:
    - Het erg lastig was om op te starten. Ik was aan het begin erg aan het klunzen en ik had ook een hulpmiddel nodig om bv te geven in het begin.
    - Ik me erg aan huis gebonden voelde omdat ik het niks vind om of als een koe aan een machine te hangen, of te voeden in het openbaar.
    - De regeldagen vond ik ook pittig.
    - Zo nu en dan lekkende borsten.....
    - Van bijten was ik ook niet zo gecharmeerd. Maar toen was hij ook al een maand of 8.
    - Ik vond het ook lastig dat ik niet wist hoeveel hij binnen kreeg en heb daarom voor mijn gevoel de luiers heel goed in de gaten moeten houden.

Voordelen die ik belangrijk vond:
    - Het eerste half jaar is het de sowieso de beste voeding die je kan geven. (Daarna is het ook nog heel goed voor de kleine.)
    - Er zit geen limiet op het aantal voedingen dat je mag geven waardoor ik altijd een tevreden mannetje had, dat makkelijk in slaap te krijgen was. Na een paar minuten kon ik hem snurkend van de borst halen en in bed leggen.
    - Het helpt bij de hechting tussen moeder en kind.
    - De oxytocine die vrij komt bij het geven van bv verlaagd je stresshormoon.
    - Het is altijd bij de hand.
    - Smorgens lekker rustig opstarten omdat de kleine eerst dronk voor we opstonden. Kon ik lekker rustig wakker worden.
    - Binnen enkele weken was ik 5 kilo lichter dan voor de zwangerschap.

14. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Persoonlijk zie ik eigenlijk geen nadelen. Het enige is inderdaad dat iemand anders het niet een keer van je over kan nemen. Maar je kunt natuurlijk kolven. Verder vind ik het zo makkelijk. Je hebt het altijd, is op temperatuur. Flesjes maken heeft mij altijd een gedoe geleken, maar ja het is natuurlijk net wat je gewend bent ;)
    Groot voordeel vond ik dat ik echt binnen no time mijn oude figuur terug had + nog 2 kilo minder.

Je moet er wel zelf achter staan, want het begin vond ik niet altijd makkelijk(tepelkloven). Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Lukt het niet dan kun je altijd nog overstappen op flesvoeding.

Hangborsten krijg je trouwens inderdaad van een zwangerschap. Maakt niet uit of je borstvoeding geeft.

15. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    En wat ik nog een heel groot voordeel vind is dat je je bv kan aanpassen aan de behoefte van je kindje door het wel of niet eten van bepaalde dingen. Bij fv is het toch afwachten hoe je kindje erop reageerd. Bij bv heb je dat veel meer zelf in de hand.

En waar je bij fv vast zit aan vaste hoeveelheden kan bij bv je kindje net zolang drinken tot hij genoeg heeft.

Wel moet je tijdens het geven van bv extra goed voor jezelf zorgen. Want dan zorg je ook het beste voor je kind. Dus goed eten dn drinken, goed slapen etc. anders zie je dat vrij snel terug in de kwaliteit van jouw bv. (Althans ik wel :))

16. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.398
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik zal niet jokken, de eerste 2 weken vond ik wel even doorbijten. Maar met een goede techniek hoeft het helemaal geen pijn te doen! Alleen moeten jullie het in het begin allebei nog leren, hier geen kloven gehad gelukkig dankzij een kundige kraamhulp. Maar toch was het in het begin soms wel pijnlijk. Maar uiteindelijk een jaar en 4 maanden gevoed dus ben blij dat ik die eerste 2 weken heb doorgezet. Heb nu al weer zin aan de tweede aan de borst. Maar moet wel zeggen dat het bij mij dus zonder problemen verliep. Ook het kolven toen ik weer aan het werk ging. Ik vond het ook helemaal geen opgave. Sommige mensen zeggen echt? Zo lang borstvoeding. Pfff dat je dat volhoudt. Haha terwijl ik het helemaal geen kwestie van volhouden vond. Vond het juist moeilijk om te stoppen :) maar ook dat ging zonder problemen gelukkig!

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vond zelf het enigste nadeel dat het iets is om te leren, de meeste moeders kunnen het niet direct zonder goede begeleiding (cursus, adviezen) maar hetzelfde geld voor de fles; hoe vaak lees je daar geen topics over van zoeken naar fles/speen/schema's.

18. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik vind dat er maar 1 nadeel aan borstvoeding zit. En dat is dat het heel afhankelijk is.
    Maar goed dat is maar tijdelijk en vind ik te overzien.

En nee meid. Hangtieten krijg je niet (alleen) van bv.
    Al zijn die van mij er na bijna 2 jaar kindjes voeden nou ook niet echt mooier op geworden.
    Misschien toch maar een rondje plastic straks ghehe.

Verder is het opstarten vaak even pittig (niet voor iedereen). het is dan echt een kwestie van doorzetten en de goede hulp of hulp zoeken!

Succes met je keuze!

19. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Nog een minpuntje: je kan nog steeds niet alles eten/drinken tijdens de bv. . Ik hunkerde na de bevalling en zware nachten wel eens naar een ijs koude redbull maar Door de bv kon dat niet ..
    Voor de rest vond ik het fantastisch en kijk ik er nu alweer naar uit!

20. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113

Ohw ja!! groot voordeel!! Je wordt er dun van :D
    Tenminste ik wel. Ben super skinny en het eerste half jaar nog met grote boobies ook :cool:

Deel Deze Pagina