Lastige is dat het wel degelijk een probleem is. Als wij 3 a 4 weken in spanje zijn met 40 graden wil ze nl. Absoluut zwemmen met haar vrienden. Ik push haar daar absoluut niet in maar geef haar wel mee dat dat de oplossing voor zwemmen is en dus een keus kan zijn. Mijn dochter is al vanaf haar 10e ongesteld en gebruikt altijd maandverband, dat is haar eigen keus. Ik gebruik het nooit
Primolut is wel vrij heftig, maar gebruik je maar een korte periode. Ik kreeg het ook tijdens vakanties zodat ik kon zwemmen indien nodig
Oudste dochter is begonnen met maandverband maar gebruikt nu enkel nog tampons. Heeft even geduurd eer dat ze ze durfde te gebruiken. Althans het inbrengen ging moeizaam maar nu met 15 jaar doet ze het zonder na te denken. Al haar vriendinnen gebruiken tampons. Maandverband vinden ze maar niks. Ik gebruik ook alleen tampons icm een dun maandverbandje ivm zware menstruaties. Ik kan die viezigheid echt niet verdragen.
Als ze mij opvolgt is ze jong ongesteld en heftig (niveautje veldslag). Eerst maar maandverband en als ze daar hygienisch mee omgaat (tijdig wisselen enzo) dan komen tampons zeker ter sprake. Ik kan er zelf heel beroerd tegen, gek genoeg VOORAL sinds mn bevalling, maar je hebt wel wat minder onrust over doorlekken etc. maar ik vind het wel een ding qua hygiene waar ze mentaal ook oud genoeg voor moet wezen. Maandverband valt iets meer op, tampon vergeten...wel een gezondheidsding. Menstruatieondergoed mag ook, maar ik betwijfel of die een veldslag aankunnen. Cups +- 16 ofzo, dat vind ik wel een niveautje verder. Prima als ze dat wil maar zou dat ná tampons pas aanbieden even beginnen bij basic. Qua keuze verder vrij, het is al rot genoeg dus ze moet het zich vooral zo comfortabel mogelijk maken, maar wel opbouwend. Ik vrees alleen dat de menstruatie heftigheid niet heel veel keuzes overhoud. (de pil maakte dat ook niet minder alleen voorspelbaarder (Diana destijds))
Dit laat me denken aan iets wat jaren terug is gebeurd. Ik was met mijn nichtje op vakantie en we gingen zwemmen. Alleen had ze haar menstruatie toen. Niet zwemmen dan maar, dachten we. Maar haar moeder vond dat zonde van het geld dat ze aan de vakantie had uitgegeven en gooide haar toen een pakje tampons toe met de boodschap dat ze maar moest gaan proberen op de wc. Achteraf bekeken was dat eigenlijk niet verantwoord, en ik vrees dat er wel meer meiden op die manier worden "gedwongen" door hun moeder. Mijn vriendin is toen jankend uit het toilet gekomen omdat het haar niet lukte.
Mijn dochter is voorlopig nog niet zover, maar ik denk dat als de tijd daar is, ik haar eerst gewoon aanbied wat ik zelf ook gebruik, in eerste instantie maandverband. Als ze later tampons wil gebruiken dan is dat prima. Toen ik vroeger bij mijn moeder aangaf tampons te willen gebruiken vond mijn moeder dat ook prima en kocht toen met zo'n inbrenghuls voor mij. Denk dat ik toen een jaar of 14/15 was. Eerst wel handig, maar later de gewone gaan gebruiken. Ik vind menstruatieondergoed niet echt wat. Hoe doe je dat dan als je op je werk bent? Helemaal je ondergoed verwisselen? De hele dag met 1 zo'n slip lopen vind ik niet echt een fris idee. En het wassen weer veel werk. Dat doet ze dan maar als ze op haar zelf woont Mocht ze echt andere producten uit willen proberen als ze wat ouder is (ik denk dan echt aan een jaar of 16/17) dan zou ik dat zeker wel toelaten. Maar niet meteen in het begin.
Menstruatieondergoed lijkt mij juist vooral een fijne back up. Weet nog dat wanneer ik net ongesteld was, ik soms na 1 lesuur al kon doorlekken. Vond het vreselijk. Zou het dus gewoon erbij gebruiken als extra.
ahja daarvoor is het inderdaad wel handig. Had ik nog niet aan gedacht. Zat er zelf vroeger ook wel mee dat je niet wist wanneer het precies kwam en dan liep ik soms al een halve week voor de zekerheid met maandverband...
Ja ik denk dat ik dat bij mijn dochter ook ga aanbieden. Als back up en mocht het meevallen (ik kon zelf ook zo erg doorlekken) kan ze het misschien zo aan. Ik vind tampons nog steeds vreselijk maar ga haar wel die optie geven. Hoewel ik denk dat ze dat gaat vergeten. Maandverband maakt het visueel, om het maar zo te zeggen. Voor de dames waarvan de dochter menstruatie ondergoed draagt: welk merk hebben jullie. Niet alle merken hebben tieneropties qua maat zag ik
Ik ga het in ieder geval anders aanpakken dan mijn moeder. Nooit uitleg gehad, dus bij het eerste bloed dacht ik dat ik dood ging, pas toen kreeg ik wat uitleg (lees je bent ongesteld , dit gaat nu elke maand zo en je moet oppassen voor jongens want die kunnen je zwanger maken) ik was toen een jaar of 13/14. Kreeg toen een pak maandverband van de Hema en daar moest ik het mee doen. Weet nog dat ik er soms 4 tegelijk in mijn onderbroek moest hebben om te zorgen dat ik net doorlekte en een lesuur op school kon blijven zitten. Uiteindelijk rond mijn 15 aan de pil gegaan. Mijn dochter is 11, weet wat er (ooit) kan gaan gebeuren. Weet welke producten er zijn. Geeft nu aan dat ze een tampon helemaal niet ziet zitten (kan ik me iets bij voorstellen, heb ik ooit wel een geprobeerd maar is helemaal niets voor mij) maar dat ze een combi van maandverband met daarover menstruatie ondergoed wel ziet zitten. Maar ze moet vooral doen wat voor haar het fijnste is.
Oh jeetje, ik had ook een meisje op de middelbare school die niet wist wat haar overkwam. Dat vond ik zo erg. En toen wij het uitgelegd hadden, dacht ze eerst st er alleen bloed kwam als ze op de wc zat. Dus weer opnieuw uitgelegd, en iedereen in z’n tas zoeken naar maandverband. Uiteindelijk de Engels juf nog moeten vragen voor extra. Vond het zo sneu dat ze dan ook nog op school was toen ze voor het eerst ongesteld werd. Dat is me altijd bijgebleven en me altijd voorgenomen er voor te zorgen dat ze er van af weten. Nu was dat ook wel makkelijk: als peuter liepen ze mee naar de wc; wat is dat? Doet dat pijn? Wat heb je daar?
Ik wist wel wat het was, maar mijn moeder vroeg "weet je zeker dat dat het is"? En toen dacht ik echt dat ik doodging haha. Was niet zo leuk toen. Ik was ook al bijna 15, dus wat moest het anders zijn. Ik pak dat dus ook even heel anders aan en ook al is mijn dochter nog lang niet zover waarschijnlijk, er wordt over gepraat. Ze krijgt opties etc.
Waarom zou je je dochters dat niet aandoen? Is toch juist slim geweest van je moeder? Of zie ik dat verkeerd? hier mag ze zelf kiezen wat ze wil.
als je maandverband gebruikt, voelt menstruatie ondergoed schoner en frisser is de ervaring van mijn dochter. Wij hebben gekozen voor THinx - een investering, omdat je ook met invoerrechten zit.Thxinx heeft een tienerlijn. Dochter draagt haar ondergoed zo'n beetje de hele dag. Op de zwaarste dagen voor het idee neemt ze het risico niet altijd- en verschoont ze 'm na een uurtje of 8. Andere dagen gewoon 12 uur aan. Het neemt het veel beter op dan maandverband - en ondanks mijn goed reukvermogen, ruikt het niet ofzo. Ja - 1x - toen ze nét van de wc afkwam -rook ik in het in de wc. Niet aan of bij haar. En het is veel minder het gevoel van 'een lap' of iets zweterigs/broeierigs in je ondergoed dan maandverband. Wij kochten het in eerste instantie voor de nacht- omdat ik dat van mezelf herinnerde vroeger, dat het dan nogal eens mis ging. Overdag zou mooi meegenomen. Maar ze draagt alleen bij hoge uitzondering maandverband. https://www.shethinx.com/pages/btwn - maat tabel klopt exact is onze ervaring - dochter zat aan de bovenrand van 13-14 - dus toch maar gekozen voor 15/16 - die is ruim - maar past nét. Dus prima. 1x in bed een ongelukje gehad - de eerste keer - heel licht - ze denkt zelf dat de onderbroek toen wat verschoven was. Verder nooit. Gezien de ervaringen van mijn dochter zou ik zelf-als ik met werk zou zitten, smorgens dus een schone aandoen en uit het werk eventueel gelijk weer verwisselen. En uiteraard een reserve meenemen voor in geval van nood. Maar oke.. ik heb een spiraaltje.. en al 10 jaar geen menstruatie meer... --> deze heeft onze dochter https://www.shethinx.com/collections/btwn-teen-period-panties-shop-all/products/btwn-shorty?variant=36515168649288 - en dan 7 stuks. In 3 verschillende printjes
Ik was zelf op 11 jarige nog lang niet op het punt om een tampon in te brengen. Ik schat in dat mijn dochter nu ook nog niet zo ver is.
Dit vat het zo'n beetje samen. Mijn oudste dochter gebruikt het al een tijdje, ook Thinx. Ze red er een hele schooldag mee zonder verversen (en ze kan best flink wat bloed verliezen...). Nog nooit misgelopen. Het is goed voor het milieu, voelt minder broeierig (vooral in de zomer), zit gewoon als een goeie onderbroek en geen gedoe meer met verversen. Duizend procent aan te raden.
Nou mogen ze bij mij best zelf kiezen, maar dan tot zeker hoogte. Menstruatie ondergoed hebben we (nog) niet, maar dat zou hier ook meer een back-up worden. Dan vind ik dat nog wel een optie. Vooral voor de nachten. Maar ik ga echt niet beginnen aan wasbaar maandverband oid. We zijn nu al met drie (en ik gok op zeer korte termijn met 4(!)) menstruerende dames in huis. Hell no dat ik dat allemaal ga uitspoelen/wassen etc. Al is het nog zo ecologisch verantwoord Mijn dochters gingen automatisch toch gebruiken wat in huis is (maandverband) en tampons in hun maat heb ik in huis gehaald voorals ze dat willen gaan gebruiken. Oudste dochter heeft dat wel al eens gebruik, maar was niet laaiend enthousiast. En wij hebben dus altijd een grote voorraad met diverse soorten maandverband in huis, want dat kan opeens heel hard gaan
Ik weet ook nog niet wat ik van menstruatie ondergoed moet denken. Ik denk dat het voor de nachten fijn zou zijn voor dochter ( lekt standaard met dubbel maandverband nog door) maar overdag weet ik niet wat ik ervan vind. Als je gaat plassen trek je toch weer gevoelsmatig een vieze onderbroek omhoog terwijl je maandverband verschoont. Zelf gebruik ik altijd tampons en heb echt een minimale menstruatie van een dag of 2. Dochter heeft 7 dagen heel heftig. Hoe was je die onderbroeken? Neem aan niet hup zo in de wasmachine?