Lees anders even mee in het speciale topic hierover, dat staat bij "Anticonceptie" (beetje rare plek, I know). Zeer interessant.
Ik was menstruatieondergoed 1x koud voor en dan gewoon een normaal programma. Gaat echt helemaal prima. En tijdens je menstruatie voelt het gewoon droog, ik merk op de gemiddelde tot lichte dagen niet eens dat ik ongesteld ben - ik verwissel ‘s ochtends en ‘s avond het ondergoed, that’s it. Na plassen bv voelt het dus ook niet alsof je een vieze, natte onderbroek omhoog trekt. Op echt zware dagen heb ik wel nog telkens tampons gebruikt, maar dat kunnen ze ook aan - ik hou zelf alleen niet van het gevoel van bloedverlies op die zware dagen (= vloedgolf bij opstaan bv, dat is met menstruatieondergoed overigens wel fijner dan gewoon maandverband, vind ik). Maar hier zou ik het helemaal prima vinden als ze menstruatieondergoed als enige gebruiken (dus zonder tampon ofzo); het comfort gun ik ze wel, daarvoor draai ik graag een extra was. En ik dénk dat het bv ook andere was kan voorkomen, want bv geen doorlekken ‘s nachts (had ik standaard als puber). Met mijn ondergoed nu lijkt doorlekken me eigenlijk onmogelijk; qua absorptie en grootte van het absorptiedeel totaal onvergelijkbaar met maandverband.
Ik weet nog dat een klasgenoot van mij haar eerste menstruatie kreeg, ik denk dat ik toen een jaar of 14 was ofzo, en haar moeder gebruikte enkel tampons en wou ook dat haar dochter die ging gebruiken. Ze kwam 's ochtends vaak met tranen in de ogen op school omdat het niet lukte om ze zonder pijn in te brengen, en dan gaf ik haar vaak wat van mijn maandverbanden. Echt ongelofelijk. Ik vind dat tieners zelf mogen kiezen. Ik vind zelf tampons niet echt mijn ding, ook niet als tiener, maar ik heb daar nooit enige druk over gevoeld. Ik had ook niet het idee dat ik de enige was in de klas, de meerderheid van mijn vriendinnen gebruikte maandverbandjes. Ik ben heel erg voor openheid hierover. Práát over menstruatie. Laat op voorhand al wat dingen zien, of nog beter, trek die deur niet altijd meteen dicht als je zelf gaat verversen om alles verborgen te houden voor kinderen. Niet dat je kinderen er met hun neus moeten opzitten, maar mijn moeder is altijd heel open geweest en vertelde gewoon wat ze aan het doen was en daardoor gaat het ook makkelijker om over die dingen te praten op latere leeftijd.
Hier ben ik het volmondig mee eens. Toen de kinderen klein waren en vroegen wat ik deed op de wc als ze me zagen friemelen met een maandverband, heb ik dat altijd (op hun niveau) uitgelegd. Als kind komen zo'n intieme vragen vanzelf, als tiener wat minder, dus hoe vroeger je er over praat, hoe makkelijker. Voor mij en mijn dochters is het nu een normaal onderwerp waar we zelfs bij de ontbijttafel over praten. Niet iedereen is zo heb ik gemerkt, ik heb een aantal vriendinnen die alles achter gesloten deuren doen en waarbij hun man zelfs geen idee heeft wat ze gebruiken. Hier bracht mijn man alles gewoon mee uit de winkel en kreeg hij nog koopadvies van de dochters mee (toen we nog geen menstruatieondergoed gebruikten).
hier staat een emmertje in de badkamer. Dochter spoelt het ondergoed uit (eventueel onder de douche), knijpt het goed uit en hangt het dan op het rekje in de badkamer. Daar haal ik het weer weg als ik ga wassen en dan gaat het gewoon bij de was. En hoewel ze op de wc ziet dat ze flink bloedverlies heeft, valt het met uitspoelen eigenlijk weer wel mee en is het zo gebeurd. Ondergoed is sowieso weer vrij snel droog.
Ik was echt nog een kind. En moest ineens wat bij mezelf inbrengen. Vond dat echt niet makkelijk. Ik heb er ook echt een tijd last van gehad en verdraag nu ook geen tampons meer.
Ik wist eerlijk gezegd zelf niet eens dat er zo veel gebruik wordt gemaakt van andere producten dan tampons en maandverband, wat een leerzaam topic. Ik denk zelf dat ik in het begin toch een beetje zou sturen op maandverband, simpelweg omdat ik vind dat er bij alle alternatieven nog best wat komt kijken en me dat helemaal in het begin nogal heftig lijkt. Tampons vereisen toch wel wat handigheid en het besef dat je daar verantwoordelijk mee om moet gaan en bij zaken als menstruatieondergoed, cups, wasbaar verband komt nogal wat kijken qua hygiëne, waarvan ik verwacht dat dat bij een jong meisje nog vooral bij mama komt te liggen. Dat zijn wat mij betreft dus producten voor als je zelf in staat bent voor reiniging enzv te zorgen, aangezien ik juist zelf niet voor dergelijke producten kies omdat ik dat ‘vies’ vind (mijn mening, niet boos worden, doe allemaal vooral wat je fijn vindt).
Ik vind het juist belangrijk dat je met een kind open bent over menstruatie en de verschillende producten. Ook om aan te geven dat er meerdere opties zijn. En dat het iets is dat je soms moet oefenen of aan moet wennen. Gelukkig zijn er tegenwoordig meer producten beschikbaar. Die ook nog eens stukken beter voor het milieu zijn. En voor je portemonnee. Dat is best belangrijk om een enorme berg plastic afval te besparen. En daarnaast prettig niet zo'n emmertje vol stinkend afval in je badkamer te hebben. Ik was nooit een fan van maandverband. Zo'n enorme lap in je broek. En daar zit je dan zelf in. Nog los van doorlekken, geur en zichtbaarheid in een strakke broek. Menstruatieondergoed en cups zijn zoveel prettiger (hoewel die laatste misschien niet zo geschikt voor beginners). Ik begrijp ouders ook niet die zeggen geen tampon voor je 18e... Alsof je daar iets over te zeggen hebt. Waar ben je bang voor. Het is geen klein kind meer waar je mee spreekt.
Eens met je stukje alleen het laatste: vanaf een jaar of 15 niet nee maar er zijn genoeg 10 tot 14 jarigen die al ongesteld zijn maar toch nog heel “kinds”. En waarbij het inbrengen van tampons niet heel prettig is op die leeftijd. Vooral op het kind afstemmen dus. En inderdaad zoals je zegt: alle opties bespreken en proberen als ze willen.
Dat is wat ik ook zeg... afstemmen op je kind... Alleen snap ik best dat het vaker voorkomt dat kinderen van 9/10/11 moeite hebben met een tampon of cup inbrengen, dan een meisje van ik zeg maar wat: 17 amerxx zei; het is geen klein kind waar je tegen praat. Ik bedoelde dat dat voor sommige 10 jarige nog weleen beetje zo is
Dat kan een kind dan zelf bepalen toch? Ik vind het nu nog niet prettig, maar mijn zusje gebruikte ze al met 13 jaar.
Ik kende meisjes waarvan hun moeder zei dat ze voor het huwelijk geen tampons mochten gebruiken. Wat mij betreft simpel: dat moet een meisje zelf bepalen. Ik vind 10 ook jong voor tampons, maar ik zou er niks op tegen hebben als mijn dochter dat dan wil proberen - en lukt het niet? dan gewoon later nog eens proberen. Vriendin van mij gebruikte vanaf haar 11de meteen tampons, ik zelf vond het vanaf mijn 20ste pas prettig; allemaal prima.
Dat heeft vaak een onderliggende reden, nl. dat je het maagdenvlies wel beschadigd/scheurt als je tampons gebruikt. Veel van mijn moslim vriendinnen mogen om die reden geen tampons gebruiken en ik vermoed dat het in strenge katholieke gezinnen ook nog wel als argument wordt gebruikt.
Ik wist het bestaan niet eens van menstruatieondergoed! Nu ben ik zelf al enkele jaren niet meer ongesteld en heb ik alle jaren daarvoor een vreselijke hekel gehad aan mijn menstruatie! Ik had altijd pijn (endometroise) en ik vind het vies. Tampons deden pijn, maandverband vond ik vies. Ik slikte dus zo vaak en zo lang mogelijk de pil door. Mijn dochter is bijna 9 en weet hier nog niet veel vanaf en ik zal dit echt moeten gaan uitleggen. menstruatieondergoed klinkt idd fijn, maar het lijkt me ook echt smerig.... ik geloof ook dat ik aanstuur op maandverband en later kan z3 zelf kiezen. (Mijn man doet hier de was en ik geloof niet dat hij menstruatieondergoed gaat uitspoelen).
Ik las in de OP dat er ouders waren die echt sturend waren. En waarvan kinderen bijvoorbeeld tampons niet mochten gebruiken. Ik denk dat het iets is om aan je kind over te laten. Daarbij heeft het natuurlijk grote invloed hóe je daar als moeder mee omgaat. Als jij heel negatief of angstig bent over bijvoorbeeld tampons praat je dat een kind aan. Veel beter kan je een neutrale houding aannemen en het kind uitleg geven en het zelf laten proberen. Een tampon kan bij goed gebruik zoveel meer vrijheid geven. Dat is wat mij betreft aan het kind. En staat los van de leeftijd. Ik weet dat er religieuze redenen kunnen zijn. Wat mij betreft te erg voor woorden. Niet iedereen gaat bloeden bij de 1e keer. En ik mag hopen dat de tijd dat je een bloedend laken moest laten zien aan de hele gemeenschap voorbij is...
Je kunt een tiener toch prima vragen om zelf haar ondergoed even uit te spoelen onder de koude kraan? En daarnaast is het niet anders dan bijvoorbeeld een ongelukje of een temspoor in ondergoed. Als je de was doet ben je wel wat gewend. Ik zou nergens op aansturen. Maar uitleg geven en zelf een keuze laten maken.
Ik vind zelf bv lakens met bloed ‘viezer’ dan menstruatieondergoed - maar bij allebei is het gewoon een kwestie van wassen natuurlijk.
Dit ligt ook misschien aan mij, maar ik vind die maandverbanden, tampons ed echt vies. Zo’n cup moet ik ook niet aan denken. Een onderbroek vol bloed uitspoelen lijkt me echt smerig. Zou dat ook niet ‘zo’ in mijn wasmand willen hebben. Eerst uitspoelen, maar dan moet dat toch eerst ook weer drogen? Anders krijg je vocht op vocht in de wasmand... waar laat je dat dan? Een remspoor of een volle onderbroek vind ik wel een verschil. (Je wil niet weten hoeveel rompertjes en onderbroeken hier de vuilnisbak ingegaan zijn). Ik weet niet hoe de was bij jullie is natuurlijk maar dat valt hier wel mee hoor.