Productkeuze menstruatie "sturen"

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LeentjeWolkje, 17 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BrechjeDK

BrechjeDK Lid

24 sep 2020
    31
    72
    18
    Vrouw
    Voorbij? Wellicht in Nederland, maar volgens mij bestaat deze traditie nog wel in andere landen. "Te erg voor woorden" is het in ieder geval niet voor mijn vriendinnen, die vinden het erg mooi dat er aan maagdelijkheid veel belang wordt geschonken en vinden het nét andersom "te erg voor woorden" dat meisjes hier al vroeg seks hebben. Het is maar hoe je het bekijkt denk ik... en dat is zo met veel culturele verschillen.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Tja maar dat is dan ook een kwestie van niet genoeg geïnformeerd (willen) zijn. Dat hele maagdenvlies scheuren is zo'n flauwekul.

TotalBella, Anan, Amberxx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Ik ben het niet heel vaak eens met @Amberxx , maar dit wel helemaal. Ik vind dit idd te erg voor woorden. Dat hele maagdenvlies gedoe is flauwekul, achterhaald en respectloos richting vrouwen.
    En als je tampons gebruikt als meisje ben je nog steeds maagd. Simpel zat. Je bent geen maagd meer als je nog nooit met een man naar bed bent geweest, dat is het enige. En daarna bloeden als maagd is ook zo ontzettend achterhaald. Ik vind het echt heel erg te lezen dat dit soort dingen nog steeds spelen.
    Ik heb nooit gebloed hoor. Had ik mezelf dan blijkbaar met een naald in mijn vinger moeten prikken stiekem:eek:

TotalBella, DeeLighT, Amberxx en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Lijkt mij vrij simpel, even in een appart emmertje met een deksel erop totdat je ze gaat wassen

5. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Dat laatste dat was niet eens in me opgekomen. Staat voor mij echt compleet los van menstruatie. Maar ik heb ook geen religie...

6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.341
    113
    Vrouw
    Echt? Oh nee. Bah. Dat kan misschien als je vaak was, maar dat doen wij alleen in het weekend. Soms op woensdag.
    Zolang ze zelf dus niet wast is deze optie uitgesloten :)

7. LeentjeWolkje

LeentjeWolkje Actief lid

22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Mja. Het maagdenvlies is geen indicatie over het feit of iemand al dan niet maagd is. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet bestaat. Tampons kunnen het wel degelijk scheuren. En dan gebeurt het natuurlijk niet meer op je eerste huwelijksnacht. Plus ik denk dat het in veel religies ook gewoon over het feit gaat dat je *rein* moet zijn, dat er m.a.w. niks in je vagina mag worden gebracht behalve het geslachtsdeel van je partner. En nu kunnen we dat wel allemaal flauwekul vinden, maar er zijn dus miljarden mensen op aarde die dat belangrijk vinden. We zijn gewoon een minderheid met het standpunt dat het onzin is. :(

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En als een meisje zelf besluit dat zij zich daar goed bij voelt, dat ze tot haar huwelijk geen tampons/cups etc wil gebruiken; helemaal prima! Maar mijn vriendin werd ertoe gedwongen, tampons waren echt verboden - dat gaat bij mij voorbij aan lichamelijke integriteit. Ze wilde zelf dus veel liever tampons gebruiken, omdat ze met maandverband vaak doorlekte en niet meer kon zwemmen. Geen moslims overigens.
    (Uiteindelijk is ze met 16 op straat gezet omdat ze alles deed wat verboden was door haar ouders.)

Amberxx, suus1983 en Saartje33 vinden dit leuk.
  9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Maagdelijkheid heeft niets te maken met wel of niet bloeden. Er is namelijk geen sprake van een vlies waar je doorheen moet prikken. Maar van een soort riggel (die sommige vrouwen niet of nauwelijks hebben). En die ook door tal van andere zaken kan verdwijnen. Zelfs als je nooit tampons gebruikt is er dus geen enkele garantie dat je gaat bloeden op de huwelijksnacht.

En wat een druk legt deze traditie wel niet op vrouwen. Want dan moet je opeens seks hebben en ook nog gaan bloeden. Anders ben je onrein en wat niet meer. Hoeveel vrouwen gaan wel niet in de weer met naalden of kippembloed etc. Tot zelfs hersteloperaties aan toe.

Ook totaal verkeerd dat in heel veel culturen dit alleen van toepassing is op vrouwen. Mannen mogen tot hun huwelijk maar doen wat ze willen. Hier is heel vaak sprake van een dubbele moraal!

Wanneer je klaar bent voor seks en onder welke voorwaarden (getrouwd of niet) zou iets persoonlijks moeten zijn. Daar heeft niemand iets mee te maken. Laat staan dat je er bewijs van moet tonen aan de rest van de wereld!

10. LeentjeWolkje

LeentjeWolkje Actief lid

22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ja, dat denken wíj... maar dat is dus niet wat (heel veel) andere mensen in de wereld denken. Die kijken dan weer met hún bril naar ons en vinden het vreselijk dat koppels hier seks hebben voor het huwelijk... Als er iets is wat ik met de jaren heb geleerd: het veroordelen van hoe andere mensen/religies denken, werkt net zo andersom...

Athina en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Er is niks mis met wachten tot het huwelijk als dat je keuze is. Het is wel heel erg verkeerd om vrouwen te veroordelen gebaseerd op verkeerde informatie. Lang niet alle vrouwen bloeden tijdens hun eerste keer, dat zegt helemaal niks, dat is gewoon grote flauwekul dat zo snel mogelijk uit de wereld geholpen moet worden en dat heeft niks te maken met wel of niet wachten met seks tot het huwelijk.

DeeLighT, Fuddey, Fristi2012 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Niet iedere traditie of gebruik is iets om te behouden of zelfs om trots op te zijn. Vroeger hadden wij in Nederland (en veel andere landen) ook van die achterhaalde en onderdrukkende denkbeelden. Ik ben blij dat we daar grotendeels van verlost zijn.

En dat niemand zich hier hoeft te bemoeien met zoiets persoonlijks als je menstruatie (laat staan dat daar richtlijnen voor zijn).

Overigens leven in tal van die landen net zoveel mensen die heel graag verlost zouden worden van die tradities en foute denkbeelden. Die gelden namelijk ook voor mensen die er niet achter staan.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Om even weer terug op dit topic te komen....

Ikzelf gebruik wasbaar maandverband. Voor onze dochter heb ik, voor het geval het op school ineens komt, wat libresse in de tas gedaan voor het gemak.

Verder mag ze van mij alles proberen als het zover is. Al moet ik wel zeggen dat ik, vanwege gezondheidsredenen, geen voorstander van tampons ben. Dan liever een cup.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.341
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    maar als je beddengoed onder het bloed hebt (had ik dus vaak 2 of 3 x per menstruatie) dan laat je dat toch ook niet liggen? Of onderbroeken waar het bloed naast het maandverband gegaan is? Het is natuurlijk zo; wat ze niet kent- mist ze niet. Maar mijn puber is er zo blij mee ;) . Het is ook veel minder vies om te zien dan maandverband - de onderbroeken zijn gewoon zwart van binnen.

oh en wat iemand zei van 'maand verband verschonen als je naar de toillet gaat' - dus nooit 'vies' maandverband. Oeh... ik moest wel vaker plassen hoor.. .dan was het een duur grapje geweest vroeger hihi. Ook al die 'oh nog even plassen voor we weggaan' plasjes :p .

Ik begrijp de mindere reacties ook wel hoor.. maar omdat ze er hier zo blij mee is... gun je dat anderen ook ;) . Zeker als ze gewend zijn aan maandverband en daar een alternatief voor zoeken maar nog niet toe zijn aan iets 'inwendigs' .

En ergens is het ook niet héél nieuw denk ik: Het is volgens mij een soort verbetering van ondergoed voor mensen met incontinentie klachten. En dan denkend aan gewoon 18 tot 60 jarige zeg maar.. niet gelijk denkend aan de beelden uit het verzorgingshuis.

Fristi2012 en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Ik ben zeker enthousiast voor mijn dochter ( en zij zelf ook) enigste wat me nog tegenhoud is de prijs. Ik zou er dan eerst 1 als proef willen bestellen maar lees dat er boven de hoge verzendkosten ook nog invoerrecht bijkomt

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.191
    10.793
    113
    Ik gebruik zelf maandverband en tampons, heb geen enkele behoefte om mn bebloede dingen nog een keer te zien of op te sparen of om met mn broek op mn knieeen een cup uit te spoelen.

Dochter zal vermoed ik als eerste naar het maandverband grijpen. Ik ben niet tegen op tampons voor tieners, vind applicators voor beginners een uitvinding tot je goed een idee hebt van de richting en diepte en hoe het hoort te voelen zeg maar.

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.191
    10.793
    113
    Ik moet bij dit thema steeds denken aan de quote van Val uit Working Moms: "any hole but the holy hole". Want dat is wat je uit de betreffende groepen ook vaak terug hoort: het maagdenvlies moet intact blijven dus dan doen ze maar wat anders.
    Die fixatie op maagd-zijn van een meisje (anders dan jijzelf), maagdenvlies... ga toch fietsen, tenzij je je jongens op dezelfde manier behandelt.
    Tegen een man (want dit soort malligheid komt vaak van de mannen) die zou suggereren dat een tampon ook maar iets te maken zou hebben met lust of minder maagdelijkheid zou ik zeggen: dit is een tampon. Als jij vindt dat dat ook maar enigszins in de buurt komt van een mannelijk lid, heb ik te doen met je vrouw.

18. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over andere producten dan maandverband en tampons. Misschien moet ik mij daar eens in verdiepen.

Ik heb maandverband gekocht en tampons. Ik laat haar daar verder vrij in. Wij wonen in een warm land dus ik kan mij voorstellen dat zij eerder naar tampons zal grijpen als ik vroeger deed ivm het zwemmen etc.

Ik ga mij eens verdiepen in menstruatie ondergoed voor haar. Lijkt mij wel praktisch voor school.

Zij gebruikt nu overigens alleen maandverband .

19. Annemieke1995

19 mrt 2021
    21
    27
    13
    Vrouw
    Ik gebruik sinds kort ook menstruatieslipjes (of menstruatieondergoed... whatever the name is) en ik ben een echte fan geworden. On-voor-stelbaar goed zijn die dingen. Ik gebruikte altijd maandverband omdat ik het niet zo'n geweldig idee vind om dingen in te brengen, maar dit is zoveel beter, op alle vlakken.

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Dat ondergoed spreekt mij ook wel aan als moeder van een dochter met problemen met prikkelverwerking en concentratie.
    Ze wordt binnenkort 12 en heeft nog weleens ongelukjes (nr 1 én 2). Ze verschoont zich dan vaak niet uit zichzelf en betwijfel of ik het haar op tijd geleerd krijg als ze begint met menstrueren.
    Dit zou wel een heel mooie oplossing zijn.... Maar dat geld.... Zijn er geen goedkopere merken?

Deel Deze Pagina