Proefdraaien (week!) tijdens sollicitatieprocedure

Discussie in 'De lounge' gestart door Floor85, 18 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Hoi meiden!
    Ik heb een vraagje namens mijn man en ik hoop dat er hier iemand is die tips kan geven!

Hij werkt al 2 jaar bij een bedrijf waar hij het eigenlijk niet naar z'n zi'n heeft (en 0 uren contract/2 uur reistijd per dag is niet ideaal met gezin). Nu heeft hij een open sollicitatie gestuurd naar een bedrijf op fietsafstand. Hij wil graag werken in de logistiek en dit bedrijf schijnt heel leuk te zijn.

Ze hebben contact gezocht en er heeft een eerste gesprek plaatsgevonden. Ruim een uur gekletst, uitgebreide rondleiding gehad en er blijkt een superleuke functie vrij te zijn. Vandaag moest hij terugbellen (na het laten bezinken) en de werkgever had het ook als zeer positief ervaren (meerdere malen gezegd).
    Nu vroeg hij of mijn man een weekje kon komen meewerken om te kijken hoe het loopt, de werkgever zou het met personeelszaken regelen dus ik neem aan betaald. Hij heeft namelijk nog 2 'punten'
    -er zit een stukje leidinggeven/aansturen bij (aan 5 mensen)
    -is hij stressbestendig genoeg

Het is een bedrijfstak (logistiek) waar mijn man nog geen ervaring in heeft dus ik snap dat ze willen proefdraaien. Maar het is toch wel heel spannend!!
    Nu mijn vragen; ik neem toch aan dat ze hem niet hadden gevraagd mee te draaien als ze het niet zouden zien zitten met hem? Hoe kan hij het best laten zien dat hij de aansturende functie aankan in een weekje in een nieuw bedrijf met werkzaamheden die nieuw voor hem zijn?
    Verdere tips voor deze dagen zijn van harte welkom!!

Alvast bedankt!
    Ps. Ik heb de vraag ook bij het UWV deel gezet maar geen idee of het daar hoort. Vandaar ook even in de lounge. Sorry voor het dubbelen :)

2. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik zou wel even goed de voorwaarden bespreken.

Mijn toenmalige vriend mocht ook eens twee dagen komen meedraaien bij een administratieve functie.

Beide dagen moest hij de hele dag enveloppen vouwen en dingen overtyppen, en moest zelfs overwerken.

Op dag twee kwam er een gast, en omdat de receptioniste pauze had, stond hij die te woord. Zij bleek ook te komen solliciteren voor dezelfde functie! En ook zij vertrok na het sollicitatiegesprek met de afspraak dat ze een paar dagen mocht komen proefdraaien!

Toen er een telefoontje binnenkwam, hoorde hij de receptioniste zeggen dat de baas 'buiten de deur' was, terwijl die gewoon aanwezig was.

Hij heeft na die twee dagen nooit meer wat gehoord, de leidinggevende was 'buiten de deur'.

Een zeer creatieve manier om tijdelijk personeelstekort op te lossen!!

3. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dubbelen is inderdaad niet toegestaan. Topic bij UWV verwijderd.

Kwebbel

4. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb ooit eens ergens een dag meegedraaid om te bekijken of het voor beide partijen klikte, en dat was niet betaald.

Zou het dus even goed navragen!

5. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik zou het ook even navragen of het betaald is. "regelen met personeelszaken" betekend niet per definitie dat hij het betaald krijgt.
    Hij moet gewoon zich zelf zijn. Als je je anders goor gaat doen dan dat je bent kost dat hemzelf op den duur de kop want dat hou je niet vol. Als hij niet bekend is met de taken stel je dan open, leergierig en nieuwsgierig op. Dat werkt het beste.
    De meeste bedrijven laten je inderdaad niet mee draaien als ze het niet zien zitten. Dus gewoon positief er in stappen.

6. knap

knap Niet meer actief

Ooit heel lang geleden. Heb ik eens een middag proef gedraaid in een supermarkt. Of het klikte of de baan geschikt voor me was. Ect.

Einde van de dag nee we zien het niet zitten prima. En ik zeg zie deze dag maar als vrijwilligerswerk. Meer nee ze hebben me netjes toen die dag uit betaald.;)

Deze situatie.

Hij zou een weekje verlof kunnen nemen en dan een week je proef kunnen draaien. Ze kunnen idd denk wel zien binnen een week of het klinkt ect..
    Ik zou als het goed voelt de kans wagen. Je hebt niks te verliezen en je man kan als hij het wil zijn werkgever nu in lichten dat hij een week je dus vrij wil en ergens proef wil gaan draaien. Heb altijd geleerd dat eerlijkheid het langst duurt wie weet geld dat ook voor de baas die die nu heeft. Je weet het maar nooit.

Proberen dus.

7. Tese

Tese Niet meer actief

Pas geleden heb ik ergens twee dagen meegelopen en dat was ook onbetaald. Later kwam ik erachter dat er nog 5 mensen ook hetzelfde gedaan hadden. En ik was niet aangenomen. Dus ik zou als ik je man was nog even bellen en vragen wat precies de bedoeling is.

8. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Dat gebeurt wel vaker. Wij hebben op ons werk ook standaard dat de geschikte kandidaten een aantal diensten mee draaien. Zo kan het team mee helpen om te kijken of ze het werk aankunnen.
    En wij als sollicitatie commissie begeleiden ze dan altijd zodat we goed in kunnen schatten of het klopt wat mensen in de gesprekken hebben verteld. Dan kun je de beste er uit zoeken.
    Dus het is niet raar dat iemand niet aangenomen wordt na een dag (of een week) proefdraaien.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou je man ook even goed laten vragen wat ze van hem verwachten in die dagen. Ik vind het een aparte manier van doen namelijk. Normaliter is het gebruikelijker om iemand aan te nemen met een proefperiode van 1 of 2 maanden dan om iemand vrijblijvend te laten proefdraaien. In die proefperiode kan je man ook laten zien wat hij kan en kunnen ze van beide kanten zonder problemen van het contract af.
    Als ze nog te onzeker zijn om hem een contract aan te bieden dan zouden ze ook een assesement op die punten kunnen laten uitvoeren (ook heel gebruikelijk bij een functie waar leidinggevende aspecten aan zitten).

10. Gazy

Gazy Niet meer actief

Ik zou inderdaad eens na gaan vragen van goh ik wil eigenlijk wel heel graag een week kennis komen maken maar (motivatie) , werken jullie dan met een vergoeding? (open vraag) en welke week heeft jullie voorkeur.
    Als hij dan zegt van nou je krijgt dit uurloon van ons. Dan antwoorden dat je eerst even op je eigen werk moet gaan kijken wanneer ze je een week kunnen missen. (laat toewijding zien aan je werk nu) en dat je er nog even op terug komt en voor wanneer je er op terug komt.

Daarnaast zou ik dan, als je hem spreekt en afspreekt welke week je komt vragen of zij bijvoorbeeld werken met competenties, pijlers of een pop? of ze hem een inzicht kunnen geven waar ze op letten zodat hij ook voor zich zelf kan kijken, wat kan ik al en wat zou iets zijn waar ik me in zou willen ontwikkelen. Hebben ze dan een afrondend gesprek kan hij ook geven van nou .. ik denk dat dit niet helemaal is zoals het zou moeten zijn, en ik wil dit eigenlijk aanpakken door dit en dit te doen en er zo beter in te worden.

11. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ten eerste: Jou man , is gewoon goed en als hij zichzelf is komt het heus goed!
    Ten tweede: Mijn man heeft dit ook gedaan bij het bedrijf waar hij nu werkt, gewoon je uiterste best doen en even goed vragen of het betaald is en hoeveel.
    Hier werd ook gekeken of hij die functie aan kon en anders mogelijk nog even met wat extra begeleiding zou moeten starten.

Verder heb ik geen tips wil jou man heel veel succes wensen!;):D

12. Tese

Tese Niet meer actief

Wel als er in het gesprek vooraf gedaan word alsof alles in kannen en kruiken is en je zo goed als verzekerd bent van een baan. Wat ik uit betrouwbare bron vernomen heb is dat er niemand aangenomen is en ze ook niemand meer gaan aannemen.

13. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Zoek ook goed uit hoe het zit met verzekering? Ben je verzekerd als tijdens deze proefperiode bijvoorbeeld een nietje in je oog krijgt?

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    jak!

15. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik zou het precies hetzelfde advies geven en iig zijn huidige functie niet op het spel zetten totdat hij meer weet over de evt. nieuwe baan.

Mijn man heeft een keer open kaart gespeeld en toen de nieuwe functie uiteindelijk niets was, werd het hem toch niet in dank afgenomen...

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Een week lijkt me erg lang.
    Ik heb 2 keer proefgedraaid op werkplekken, beide keren 2 dagen, en dat was dus om te kijken hoe het wederzijds werkte en klikte. Onbetaald. Ik moest er dus vakantiedagen voor opnemen bij mijn toenmalige werkgever.

Ik vond het voor mezelf wel erg handig trouwens: je krijgt echt een veel beter beeld dan uit een gesprek, wat bij de ene werkplek ertoe leidde dat ik zelf zoiets had van: No way! (Helemaal wel fijn omdat ik er 160 km verderop voor moest gaan wonen).
    Bij de andere werkplek bevestigde het juist dat het echt wat voor mij was, (op basis van gesprek nog wat onduidelijk), en daar heb ik uiteindelijk 6,5 jaar gewerkt.

Deel Deze Pagina