Goedenavond, Ik vroeg me het volgende af. Ik werk parttime (2 dagen). Vanwege krimp kan het zijn dat ik deze aanstelling kwijtraak en een WW uitkering aan moet vragen. Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren op het gebied van online verkoop vanuit hobby. Stel: ik ontvang straks ww over de 2 dagen van mijn loondienst en ik ben voor die dagen ook gewoon beschikbaar voor een nieuwe baan in loondienst. Ik wil dan namelijk wel gewoon werk blijven zoeken. Mag ik dan op de overige dagen bezig zijn met online verkoop/ kleine webshop? En maakt het dan nog uit of ik dat al doe voordat ik ww nodig heb of dat ik dat pas opstart tijdens ww? Oftewel; heeft online verkoop/webshop invloed op de ww uitkering van 2 dagen. - ik blijf dus gewoon beschikbaar voor die 2 dagen voor werk. - maakt het uit of ik voor aanvraag ww al webshop heb / of tijdens ww periode pas opstart.
Beste Samvs86. Je vraagt jezelf af of je kunt beginnen als zelfstandige tijdens of voor je WW en of de uren die jij besteedt aan deze werkzaamheden van invloed zijn op jouw WW-uitkering. Heb je nog geen WW, maar werk je naast je baan in loondienst al als zelfstandige? Regel is dat je gemiddelde (in)directe uren die je besteedt aan je zelfstandige werkzaamheden worden vrijgelaten. Deze gemiddelde uren worden niet gekort op jouw WW-uitkering. Het gaat dan om de uren in een periode van 26 weken voor je eerste werkloosheidsdag. Actuele informatie vind je hier. Omdat jouw vragen hypothetisch van aard zijn denk ik niet dat je al in een (fictieve) opzegtermijn zit. Wanneer dat het geval is geldt bovenstaande regel niet. De uren worden dan niet vrijgelaten en de hoogst aantal uren die je al als zelfstandige hebt gewerkt worden dan blijvend gekort op jouw WW-uitkering. Ga je tijdens WW starten als zelfstandige? Dan heb je twee opties. Of je begint met de startersregeling of de hoogst aantal uren die je besteedt als zelfstandige worden gekort tijdens WW. Wil je beginnen als zelfstandige of daar meer informatie over? Het is raadzaam om dan contact te zoeken met je adviseur werk. Deze kun je een bericht sturen wanneer je ingeschreven staat als werkzoekende bij UWV. Actuele informatie over gevolgen voor WW als je voor jezelf begint vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare