Mag een teamleider advies bedrijfsarts negeren?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Ukkie1, Dec 4, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Zoals de titel dus zegt.. Ik heb advies van zowel mn fysio als de bedrijfsarts voor halve dagen, alleen ochtenden werken. Teamleider wil sat ik smiddags werk als dit nodig is, maar ivm bekkenpijn en harde buiken gaat dit niet. Ze zegt dat ze hier geen rekening mee kan houden in de planning en mn smiddags inplant als dit nodig is. Ik heb aangegeven dit niet te kunnen maar dat vond ze niet erg interessant. Wat nu?

2. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Vorig jaar bij mn dochter precies t zelfde gehad! Mijn werk wilde me ook alleen s middags terwijl de ochtende logischer wijs veel beter zijn en meestal ook gaat. Ze bleven me s middags inplannen ik ben me toen gewoon ziek blijven melden en toen ze me van t uwv/bedrijfsarts belde heb ik ze naar mn werk doorverwezen! Die hadden ook wel door dat ze erg eigenwijs waren en sindsdien zat ik in de ziektewet. Maar ik was wel al wat verder dan dat jij nu Ben, maar wel heeeeeel vervelend als je werk zo niet mee werkt, want ze krijjgen gewoon geld en kunnen zo iemand anders inzetten.. succes hopelijk gaan ze meewerken.

Ukkie1 likes this.
  3. bien86

bien86 Actief lid

Nov 8, 2012
    156
    15
    18
    Bedrijfsarts heeft een adviserende rol. Een goede werkgever zal vrijwel altijd het advies de bedrijfsarts opvolgen...
    Uiteraard is de werkgever niet verplicht dit advies op te volgen.

Vaak in kleine organisaties is het lastig mbt planning en zodoende proberen ze jou wellicht ook de middagen in te zetten omdat het je werkgever / teamleider beter uitkomt....

Daarbij moet jou (deels) ziektewet nu geen consequenties hebben.voor je werkgever, want zwangerschapsgerelateerde klachten kunnen ze iemand anders voor inzetten en kost je werkgever niets extra.

Ik zou (indien jullie band dit toelaat ) nogmaals met je teamleider ( evt hogerop) om tafel gaan en je situatie nogmaals uitleggen. Dat je 's ochtebds meer energie / minder klachten hent en beter functioneert dan 's middags.
    Desnoods tegemoet komen ipv 8-12 van bv 10-14? Dan kun je s ochtends rustig opstarten en heb je 's middags nog ruim de mogelijkheid tot rusten?

Wanneer je er niet uitkomt toch contact opnemen met bedrijfsarts / evt uwv voor deskundigenoordeel.

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Mn band met haar js helemaal niet zo goed. Ik werk hier nog niet zo lang en was dus gelijk al zwanger. Sindsdien is alles stroef. Maargoed, zie haar ip weinig dus geen last van, maar dit is wel een probleem. Ik mag medisch gezien ook gewoon geen hele dagen werken, heb in mn voorgeschiedenis dreigende vroeggeboorte etc. Dus ik dan opzicht ook voorzichtig, wil t gewoon niet nog een keer meemaken. En met middagen werken heb in indd meer last.

T minder werken is nu vooral voor bekkenpijn maar ook ivm harde buiken. Ik vind t gewoon heel moeilijk dat ik ondanks advies bedrijfsarts, mn eigen verhaal, fysio, voorgeschiedenis mezelf zo moet verdedigen en ze er niet voor open staat. 10 tot 2 heb ik ook over gedacht, maar ergens ben ik bang dat ze dan alsnog denkt dat alles wel kan ofzo.

Ik zit er echt onwijs mee, moet woensdag werken (in de middag...) en heb er gewoon buikpijn van.

Ik heb ook aangegeven dit heel vervelend te vinden, vooral voor mn collegas, dat ik ook niet verwacht had zo snel zwanger te zijn en deze heftige klachten niet had verwacht.

5. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

Jul 6, 2015
    1,714
    468
    83
    Female
    Het is niet bindend, maar je werkgever moet wel gegronde redenen hebben om dit advies te negeren.
    Het is niet leuk voor je collega's, maar als het niet gewoon ziekmelden.

Ukkie1 likes this.
  6. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Tja haar reden is dat t dan in de middag drukker is... Ik vind dat eerlijk gezegd geen heel sterk argument. Ook zegt ze dat ze ivn zwangerschap maar 6 mnd vervanging mag regelen?? Maar ziektewet is toch anders? Ik weet t ook niet zo goed. Ga denk toch maar al mn moed bij elkaar rapen en nog 1 maal t gesprek met haar aan en als ze dan nog weigert zoek ik maar iemand binnen de organisatie die kan bemiddelen ofzo...

En tja wat niet gaat gaat niet, ik ga gwen risico lopen of veel pijn hebben voor mn werk.

7. bien86

bien86 Actief lid

Nov 8, 2012
    156
    15
    18
    Jeetje wat vervelend. Met een dreigende vroeggeboorte ihv al helemaal geen risico nemen.
    Alles leuk en aardig, in de middag drukker?! Dan is de kans zelfs groter dat je volledig uitvalt omdat je 'harder' moet werken wat eigenlijk niet kan.
    Is het lich. Zwaar werk? (Sorry als je dit al vermeld hebt en ik erover heen hen gelezen....hormonen denk ik)
    Evt anders admin. Werk...?
    Als je nu al weet dat het woe.middag niet gaat zou ik me ziekmelden...dan kom je opnieuw bij de bedrijfsarts, zonodig bij het uwv, uwv is erg voorzichtig als het om zwangerschapsgerelateerde klachten gaat, en al helemaal bekkenklachten, wanneer je maar doorgaat ondanks je bekkenklachten kan het zijn dat je na bevallingsverlof nog langer uit de running bent. Dát willen ze voorkomen door op tijd rust te nemen, zodat je straks weer aan het werk kan.
    Dan zou ziekmelden voor nu helaas de enige optie zijn denk ik..

8. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Ja, heel vervelend. Ben er helemaal van slag van, ik zit helemaal zo niet in elkaar maar denk er ook over me ziek te melden.. Marja voor de sfeer niet al te best.
    Ik doe administratief werk, maar juist t zitten gaat helemaal niet. Ik loop regelmatig, zit op een "skippybal" en afwisselend op de stoel, heb thuis al huishoudelijke hulo geregeld, verzorg mn zoontje zo min mogelijk als mijn man thuis is. Ik doe echt alles wat ik kan maar t gaat gewoon niet :(

Ik denk dat ik deze week nog werk, maar vanaf vlgd week alleen ochtenden. Ook een vergadering dezr week smiddags dus ok. Maar daarna niet meer.

Baal gewoon dat t zo moet!

9. bien86

bien86 Actief lid

Nov 8, 2012
    156
    15
    18
    Je bent een doorzetter, dat is goed! Maar niet altijd!
    Dit verhaal lijkt op de mijne...álles maar opzij zetten, hulp en fulltime oppas voor mn peuters geregeld en álle energie naar 2,5 dag werken ( naast mn verplichte bedrust ook bekkeninstabiliteit)
    Ik had 1a 2 x pw de kids ook 2 uurtjes alleen, dan vond ik ook dat ik kon werken...nou.mijn 3 bazen vonden dat niet. Er is geen balans! in je thuissituatie zou je juist wat dingen.morten doen, als dat al teveel.is kun je al helemaal niet werken.

Ik praat er nu makkelijk over, wilde t ook niet, zag dit ook niet in, zelfs nog bedrijfsarts zelf ingeschakeld omdat ik dacht dat ik wél kon werken...nou bedrijfsarts en uwv bellen me vabaf 24 wk niet meer omdat ik toch niet meer mag werken tot na de bevalling....

Kortom, je werk komt na je thuissituatie. Dat jij al hulp helpt etc. Zegt al genoeg ook ik heb een kantoorbaan, leidinggevende....en.lich. niet zwaar werk...kortom: kom voor jezelf op, ga niet tegen je grenzen óf daarover ( wat je nu mijns inziens wel doet) .

Jou gezondheid en dat van je kindje gaan voor, je moet zelf ook nog wat kunnen genieten. pas als je thuis weer dingen kunt doen, dán pas kun je voor je werk weer dingen doen.

Voel je niet schuldig! Je werkgever kan iemand inzetten, maar doet dit dus niet.
    Wat je hierboven beschrijft , dat je alles thuis hebt geregeld omdat je niks kan en dan wel naar je werk gaat.... aangeven! Zowel vij leidinggevende als bedrijfsarts.
    Hier moet een.balans in gevonden worden, dat is gedeeltelijk wk of zoals het er nu naar uitziet volledig.
    Wens je sterkte! T is niet makkelijk!

10. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Wat een lieve reactie! Doet me goed. Eigenlijk baal ik ook dat ik mn zoon moet zeggen, nee, pap brengt je naar bed en hij met een bibberlip zegt:mama, lezen? Maar ik probeer alles te doen om maar te kunnen werken. En de tussenweg lijkt me ip goed. Als de ochtend werken gaat, ik smiddags kan rusten en iig op mn vrije dag mn kind kan verzorgen (2 dgn per week heb ik m alleen en geen opvang mogelijkheden) ben ik tevreden. Maar dat gaat nu niet en werk wil niet meedenken. En ergens denk ik dan, ik meld me ziek en bekijk t maar. Maar zo ben ik ook niet, mn teamleider kan de boom in maar ik heb ook nog collega's... Zo moeilijk!!
    Vlgd week moet ik naar de verloskundige en be benieuwd wat zij zegt. Krijg eind vd week rooster voor vlgd week, als ik middagen moet werken meld ik me ziek... En indd, ik moet echt aan mezelf en de baby denken. 3 maanden bedrust wil ik echt niet nog een keer!!

Share This Page