Beste UWV-expert, Een vraag niet voor mijzelf maar iemand in mijn omgeving die niet meer weet wat nu te doen. Ze was recent gestart met een nieuwe baan maar dit liep helemaal niet, heel veel stress en fysieke klachten waardoor functioneren niet ging en het dus ook wat betreft de werkgever niet was wat die ervan verwachtte. Zodoende contract beeindigd in proeftijd. (Ze is niet zwanger...) Nu lijkt ww aanvragen logische stap (hiervoor gewoon het hele jaar gewerkt) maar ze heeft nog zoveel last van stress dat de sollicitatieplicht haar zwaar valt. Ze weet niet goed wat ze nu wil (werk op ander niveau, minder uren oid of eerst goed herstellen en dan een functie op niveau/zelfde uren). Het lijkt verstandig om eerst de stress van deze periode kwijt te raken voor ze weer volop gaat solliciteren en volop aan t werk gaat (ook voor de nieuwe werkgever). Maar hoe kun je dat voor elkaar krijgen? Of valt ze tussen wal en schip omdat je in je proeftijd nou eenmaal kwetsbaar bent? Ww kent eerste 13 weken sollicitatieplicht lees ik op de site? Inkomen kan ze niet lang missen (wel maand ofzo) want ze woont alleen en de hypotheek moet wel betaald... Dank voor t advies!
Beste Vek, Het contract van je kennis is beëindigd in haar proeftijd vanwege medische klachten. Je vraagt je nu af wat ze het beste kan doen. Om recht te kunnen hebben op de WW-uitkering is het belangrijk om volledig beschikbaar te zijn als werkzoekende. Uit je verhaal maak ik op dat ze dat nog niet beschikbaar is. In dit geval is het belangrijk dat de werkgever haar ziek uit dienst meldt. Er wordt dan voor haar een Ziektewet-uitkering aangevraagd. Tijdens de Ziektewet is er ruimte om te herstellen. Maar ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden tot re-integratie. Als je kennis hersteld is kan ze zich betermelden voor de Ziektewet-uitkering. Ze kan dan een WW-uitkering aanvragen als ze nog geen nieuw werk heeft gevonden. Actuele informatie over de ziekmelding vind je hier. Ik wens je kennis van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Mariël, Ik snap het advies maar dat gaat een werkgever natuurlijk nooit doen? (Ontslag is al een feit) Is het echt zo dat mensen anders tussen wal en schip vallen? Grt en dank!
Beste Vek, Nee hoor, je hoeft niet bang te zijn dat je kennis tussen wal en schip valt. Als het contract is afgelopen en ze is ziek, dan heeft de werkgever de wettelijke verplichting om haar ziek uit dienst te melden. UWV neemt haar aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling. Als je kennis zeker wil weten dat ze ziek uit dienst is gemeld door de werkgever kan ze een paar dagen na de datum waarop ze uit dienst is gegaan contact opnemen met 0900 9294 om te kijken of de melding bij UWV is binnengekomen. Bij de link die Mariël je heeft gestuurd vind je hierover alle informatie. Ik hoop dat ik jou en je kennis gerust heb kunnen stellen. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare