(Proefverpakking of grote doos flesvoeding?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Cookies, 8 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ik was erg blij met de kleine zakjes voeding! Moest bijvoeden. En nee ik ben daardoor echt niet gestopt met borstvoeden. Ik zou dus zeker die proefverpakkingen halen. :)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die kans is extreem klein (2%) en voor dat soort gevallen heeft verloskundige of kraamzorg backup. Is net zoiets als in juli met wanten aan de straat op gaan omdat het misschien kan gaan sneeuwen.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Anderhalve dag proberen is geen volhouden he!
    Het kan, zeker na een wat zwaarder bevalling of sectio, een dag of 3 a 4 duren voor de melk toeschiet. Een gezonde baby heeft voor ongeveer 24 uur reserve na de geboorte. Tijd zat om na 24 uur, naast borsten stimuleren, even iemand naar de winkel te sturen voor bijvoeding. Maar wel gewoon doorgaan met aanleggen en/of kolven, want heel veel moeders hebben na anderhalve dag nog geen melk. Heel normaal.

4. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Lieve schat ik ben nog 3 weken doorgegaan met kolven omdat ik graag bv wilde geven en dan maar een combinatie van bv en fv wou doen. Ook na 2 weken niet meer dan druppels. Ook kwam er niks als ik L toen aanlegde. Dus niet te snel oordelen. Ik heb het zeker wel geprobeerd. Het komt bij mij niet op gang. Deze keer ook niet.

5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik had bij de oudste niks in huis, na 4 weken gestopt met borstvoeding. Bij de jongste wel een pak in huis, gaf me veel meer rust dat als het niet ging lukken ik de kleine een flesje kon geven. De jongste heeft uiteindelijk 6 weken borstvoeding gehad.

6. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Ik ben wel van plan een pak in huis te halen voor het geval dat. De vorige poging om borstvoeding te geven was helaas geen succes en hoewel ik het weer voor de volle 100% wil proberen wil ik ook voorbereid zijn op hetzelfde scenario als de vorige keer, toen mijn dochter maar bleef afvallen ondanks het aanleggen en kolven.

7. Louloute

Louloute Niet meer actief

Ik zou echt wel voeding in huis halen hoor!!
    Hier moest m'n man rennen naar de nachtapotheek om voeding te halen.
    Ben daardoor niet gestopt met Bv ;), wat een onzin. Maar als het een keer nodig is kun je het beter in huis hebben. Scheelt zoveel stress en euro's!
    En als het niet nodig blijkt te zijn geef je die doos gewoon weg :)

8. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zou een proefverpakking in huis halen. Bij de eerste had ik niks in huis, toen is ml weg gestuurd voor een pak. Maar paar flesjes hoeven te geven en toen had ze het niet meer nodig dus rest weg moeten gooien (dl heeft bijna 8 maanden bv gehad, vanaf 4,5 maand een flesje fv erbij).Deze keer had ik een proefverpakking in huis. Maar goed ook, door heftige fluxus kwam de productie wat langzamer op gang maar met de proefverpakking had ik genoeg voor een hele dag volledig fv, daarna had ik dmv kolven mijn productie op gang gekregen waarbij ze nog een dag afgekolfde melk via flesje heeft gehad voordat we haar weer gingen aanleggen. Nu op 10 weken bv.

9. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik had een groot pak in huis en de bv is geslaagd hoor :)
    Ik heb er behoorlijk aan moeten trekken: Het kwam wat langzamer op gang na de ks, kloofjes, baby die bijna op de 10% gewichtsverlies zat, tongriempje gekliefd, kolven en bijvoeden.
    De kv ook eventjes moeten gebruiken bij bijvoeden.
    Geef nu volledig bv on demand, dus het was voor mij geen belemmering om kv in huis te hebben.

10. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik zou ook niks kopen, mocht je het nodig hebben kun je het altijd nog kopen.

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou in ieder geval 3x 100 ml halen.

Die komt altijd van pas, ook als je borstvoeding gaat geven. Ook al is het die ene keer dat je man per ongeluk de gekolfde melk omgooit terwijl jij met een vriendin op stap bent als de baby 3 maanden oud is.

Verder heb ik altijd ook een groot pak in huis gehad en alledrie de keren borstvoeding gegeven.

12. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Overigens, hoewel ik de 3 x 100 gram proefverpakking in huis had, was ik wel heeeeeeel gemotiveerd om het niet te gebruiken. Ik hecht namelijk veel waarde aan het optimaliseren van de darmflora en het ontwikkelen van de darmwand. En dat wil ik niet verstoren met kunstvoeding indien mogelijk. Gelukkig kwam bij mij de productie vrijwel direct op gang.

13. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zou gewoon doen wat je gerust stelt, altijd de beste keuze :) klein pak is voldoende!

Er zijn overigens wel meer redenen waarom borstvoeding niet kan direct, ik had geen productie en vanwege extreme magerte van baby (slechte placenta) was flesvoeding ook beter dan bijv. wachten tot je genoeg geeft. Of bijv na de bevalling te uitgeput zijn of lichamelijk niet in orde etc. Je weet het nooit :)

14. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    #34 Jedine, 13 mei 2017
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
    Precies dit! Mij gaf t veel stress dat ik niks in huis had terwijl we moesten starten met bijvoeden en t was zondag Winkels dicht (5 jaar geleden was supermarkt nog niet open bij ons) en vk kon niet komen ivm een bevalling. BV is flink investeren bij mij heeft t 1,5 week geduurd voor t eindelijk goed ging (ondanks bijvoeden met kv) ik had heel
    graag minimaal 6mnd gevoed maar helaas door een postpartum depressie niet gelukt.
    Ik ga nu een klein pakje halen en hoop met antenataal kolven al wat in vriezer te hebben. (Heb dit keer bewust gekozen voor fulltime kolven)

Doe waar jij je goed bij voelt, met goede begeleiding en een goede voorbereiding gaat t vast lukken!

15. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.158
    3.803
    113
    Ons gaf het veel rust dat we een pak flesvoeding in huis hadden gehaald. Ben ook wel blij dat ik niet daarvoor nog weer op pad gestuurd werd. Was uiteindelijk sowieso niet nodig maar je weet van tevoren gewoon niet hoe het gaat.

16. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb niks gekocht maar in het ziekenhuis zo vaak moeten bijvoeden dat ik (op advies van de lactatiekundige) iemand Nutrilon heb laten halen voor ik naar huis ging.
    De eerste weken heb ik half bv en half fv gegeven, na zes weken volledig fv.
    Mijn toeschietreflex kwam niet gelijk op gang en mijn zoon was een gifkikker ;). Als ik hem niet bijgevoed had was hij verhongerd.
    Bij een eventuele volgende zorg ik wel voor een pak in huis en als het niet nodig is, is er vast wel iemand die hem wel hebben wil.
    Flesjes zou ik dan weer niet kopen, in de babydozen zitten er zat en dan kan je daarna wel wat bij kopen.

17. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ieders situatie is uniek, en door een "one size, fits all" aanbeveling te doen of een generaliserend oordeel te vellen ga je voorbij aan het individu. Dat is niet aardig en het helpt vaak ook niet. Tot zover mijn reactie op enkele van de antwoorden in dit topic.

Het gevoel dat je je kind niet te kort wilt doen is bij de meeste ouders sterk aanwezig en die angst is ook de meest voorkomende reden waarom een nieuwbakken moeder aan de borstvoeding kan gaan twijfelen. Immers, jij wilt niet die moeder zijn die je kind honger laat lijden. En, reëel of niet, de gedachte kan enorm sterk aanwezig zijn. In die eerste paar onzekere weken is het belangrijk om goed voorbereid te zijn (lees je in) en om goede, deskundige begeleiding te hebben. Iemand die kan helpen te bepalen of iets een probleem is of in principe normaal is, zodat je die afweging niet helemaal in je, vaak onervaren, eentje hoeft te maken. Het is overigens makkelijker om door bullshit-adviezen heen te prikken als je zelf goed voorbereid bent, en zo kun je beter beoordelen of je advies van een deskundige komt of van iemand die er weinig verstand van heeft. Op het moment dat je de postpartum hormonen tot achter de oogkassen hebt staan en het allemaal nieuw en overweldigend is, zijn goede voorbereiding en deskundige begeleiding belangrijker dan de vraag of er wel of geen kv in het keukenkastje staat.

Kijk, in principe is het echt niet zo dat je kind direct verhongert als de drogisterij gesloten is op het moment dat er een (tijdelijk?) probleem lijkt te zijn met de toevoer van borstvoeding. Pasgeboren kindjes hebben een bepaalde reserve en ziekenhuizen en VK's hebben vaak kv, net als sowieso zeker 1 iemand in je kennissenkring die het zelf gebruikt voor haar kindje. Op zich een geruststellende gedachte. Dus ben jij een type dat vermoedelijk snel verleid wordt door een pak kv in het keukenkastje, dan is het wellicht beter om het niet vooraf al in huis te hebben. Ben je echter een type dat het geruststellend vindt en zich zo beter op de borstvoeding denkt te kunnen focusen, Dan lijkt het me in dat geval beter om een proefpakketje in huis te halen. Een heel pak lijkt me niet nodig, tenzij je sowieso van plan bent om kv te geven en het daarom op de Lange termijn nuttig is. Vers uit de baarmoeder hebben baby's namelijk een maagje ter grootte van een knikker. Daar past in het begin echt nog niet zo veel in en te snel oprekken van de maaginhoud is niet zo'n strak plan.

Overigens hoeft het tijdelijk bijvoeren met kv niet automatisch het einde van de borstvoeding te betekenen. Het is niet zo dat er geen weg meer terug is. Ook hier geldt dat goede voorbereiding en deskundige begeleiding de belangrijkste componenten zijn. Ik geloof vast en zeker dat er voor ieder borstvoedingsprobleem een borstvoedingsoplossing bestaat. De oplossing hangt vrijwel altijd van het probleem af. En ook (tijdelijk) gebruik maken van kv of donorvoeding behoort tot het arsenaal van mogelijke oplossingen.

Succes :)

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    gewoon in huis halen als dat je gerust stelt. en er werd ergens gezegt dat het niet a la minute nodig was. nou, hier wel hoor. kleine die een suikerdip kreeg en niet meer wakker te krijgen was. had gelukkig flesvoeding in huis. en tja, dan zou je `vallen` voor flesvoeding. zo what. worden genoeg kinderen groot mee hoor en er is niks mis aan flesvoeding. al doen sommigen alsof je je kind vergif gaat geven....

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Fv is allerminst slecht. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat bv in het begin heel zwaar is, en dat fv dan verleidelijk is. 'Alleen 's nachts zodat ik kan slapen', of 'slechts één flesje per dag' of 'ik volg de hoeveelheden die op het pak fv staan'.

En dan blijkt 'opeens' dat de bv 'op' is en krijg je topics op dit forum over verdriet en 'ik vind dat ik gefaald heb' etc. Dat is uiteraard niet zo, je bent geen slechte moeder als je fv geeft. Maar je moet wél juist geïnformeerd zijn over de werking van bv om het te laten slagen. Als je het zou willen laten slagen.

20. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Nou ik vind het altijd knap dat sommige mensen het allemaal zo goed weten hoor. Het was volgens mij niet de vraag of ze kunstvoeding in huis zou halen, maar welke verpakking. Ik zou persoonlijk gewoon een grote verpakking halen, zeker als je wat afgelegen woont. Doe waar jij je goed bij voelt dan ga je het ook met meer vertrouwenspersoon tegemoed.

Deel Deze Pagina