Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant Wat vinden jullie mag de koe gebruikt worden als bezit of instrument van de mens? En mag een kalfje direct bij een koe weggehaald worden, ook al zoekt de koe haar jong nog dagen daarna? Ik denk dat in dit stuk de juiste vragen worden gesteld, maar misschien zie ik wat over het hoofd.
Ik denk dat koeien het beter hebben dan varkens en kippen maar hoe met beesten om word gegaan vind ik echt heel erg.
Te zien aan het aantal reacties is dit artikel zo treffend als maar kan. Ik heb er inderdaad nooit bij stil gestaan dat voor de melk van koeien het kalf weg wordt gehaald en op kunstvoeding wordt gezet. Dat dat emotioneel leed veroorzaakt kan ik mij alles bij indenken (probeer het je maar eens voor te stellen dat dit bij jou is gebeurd na de bevalling). Mijn zoontje heeft kma en ik geef bv. Hierdoor eet en drink ik nu 9 maanden koemelk vrij. Een aantal maanden geleden gehoord over hoe het gaat in de melkindustrie. Ik heb dan ook besloten koemelk vrij te blijven, op een biologisch dynamisch glaasje melk in de zoveel tijd na (daar blijft het kalf wel bij moeder).
Er wordt een vergelijking getrokken met honden. Daar worden de pups volgens mij in de regel tussen de 8-12 weken weggehaald. Is die scheiding dan minder pijnlijk? Ik vraag me dat af. Wolvenjongen blijven minstens een jaar bij hun moeder. Wilde runderen zullen ook ongeveer zo lang bij de moeder blijven, schat ik? Maar dat is niet na te bootsen in de veeteelt. Al kan ik me voorstellen dat het ook voor koeien beter zou zijn als de kalfjes 2-3 maanden bij de moeder blijven. Dan is de consequentie dat melk en melkproducten meer gaan kosten. Ik zou dat er wel voor over hebben. Ik vind dat je dieren die aan jouw zorg zijn toevertrouwd zo goed mogelijk moet behandelen. Maar daarnaast moet je ook realistisch blijven: een dier dat verzorgd wordt door een mens, leeft per definitie niet in een natuurlijke situatie. Je kunt dat niet helemaal nabootsen, dat is onmogelijk. En hoewel ik een goede behandeling belangrijk vindt, ben ik ook van mening dat een dier anders is dan een mens. En dat betekent dat mijn standaard voor dieren toch lager ligt dan voor mensen. En dat als er mensen zouden lijden onder het verdwijnen van tamme dieren, dan wat mij betreft de dieren toch 'pech' hebben. Het heeft de mensheid enorm veel goed gedaan toen we dieren gingen houden. Het hielp enorm mee dat we op één plek konden blijven. Alle andere ontwikkelingen die we daarna hebben doorgemaakt, zijn in feite daaraan te danken. In de huidige tijd heb je veelal geen (tamme) dieren meer nodig. Veel werk is overgenomen door machines. Er is in principe voldoende voedsel voorhanden om zonder vlees te leven. Hoewel het mij lastig lijkt om op grote schaal een gezond dieet te krijgen dat alleen gebaseerd is op plantaardige en kunstmatige bestanddelen. Volledig zonder vlees, zuivel, eieren (en alles wat met die bestanddelen gemaakt wordt) is individueel prima haalbaar hoor. Maar ik kan het nog niet zo 1-2-3 volledig wegdenken uit de supermarkt. Maar op termijn zal het vast kunnen. Je kunt in principe ook prima leven zonder huisdieren. Uiteindelijk kun je zelfs blinde geleidehonden vervangen door robots. Maar of het er gezelliger van wordt, zonder huisdieren, zonder vee... Ik vraag het me af.
Niet alleen het leed van koeien is een blinde vlek, maar van vele andere dieren ook. Het klopt idd dat ons leven sterk verbeterd is sinds we dieren zijn gaan houden. Maar de bio-industrie heeft dat doorgetrokken door hen een product te maken. Voor mij een reden om geen vlees en melk te consumeren en zoveel mogelijk bio-producten te kopen.
Ik vind dit zo'n moeilijk onderwerp. Ik ben eigenlijk mn hele leven al heel erg anti-dierenleed tegelijkertijd vind ik volkomen veganistisch leven gewoon heel moeilijk. Ik heb het in mn studententijd- een tijd waarin ik sowieso behoorlijk actvistisch was- even geprobeerd, maar diep in mij schuilt een te grote bourgondier. Dit is natuurlijk puur zwak en ook een reden tot een constante strijd met mezelf, zeker als ik weet eens een artikel lees als dit. Ergens hoop ik ooit- misschien als de kinderen ouder zijn- de rust en tijd te hebben om volkomen veganistisch te eten. Tot die tijd eeet ik zeer weinig vlees en gebruik ik alleen dierlijke producten van onze lokale biowinkel. Soms denk ik wel eens was er maar een universum waarin mensen in een volgend leven terug moesten komen als een diersoort die zij veel schade hebben aan gedaan in hun leven. Er zou wel een bepaalde gerechtigheid achter zitten. Maar helaas ben ik iets tussen agnostisch en atheitisch in geloof ik niet zo in volgende levens .
Ik begrijp de essentie van het verhaal maar er wordt ook flink in overdreven hoor! Ik heb nog nooit een koe meegemaakt dat dagenlang zoekt om haar kalf. Bovendien doen we dit ook met andere dieren maar dan na een zoogperiode. Overigens geven de boeren die ik ken de biest aan het kalf omdat dit niet in de melktank kan en het kalf dit uiteraard goed kan gebruiken. Daarnaast is het flink overdreven dat koeien al na een paar jaar naar het slachthuis gaan. Koeien kunnen lang goed produceren..
Wees niet te hard voor jezelf... Je doet met dit eetpatroon al 100x meer voor de dieren, dan mensen die elke dag de kiloknallers op hun bord gooien. Minder vlees en biologisch, dan ben je al goed bezig. En je kinderen de waarde van een dier meegeven. Ik vertel ze dat we best een stukje vlees mogen eten, maar dan wel van een varken die heeft mogen wroeten in de grond, een koe die de frisse lucht heeft opgesnoven, en een kip die heeft gescharreld.
Helemaal mee eens! En als iedereen dat zou doen, zou er een stuk minder leed nodig zijn. Maar ja, de meeste mensen willen zo weinig mogelijk geld kwijt zijn aan hun biefstukje. En ik weet niet hoe het zit, maar de overheid zal wel flink verdienen aan de bioindustrie? Anders waren megastallen enzo toch niet goedgekeurd? En zou WakkerDier en de Partij voor de Dieren niet zoveel moeite hoeven doen om dingen te verbeteren.
Ik haal jouw reactie even aan. Maar vind jij dat de koe of welk dier dan ook als instrument mag dienen voor de mens? Dat lees ik niet in je reactie. Ben benieuwd. En het is idd zo dat meer dieren bij de moeder weggehaald worden. Mijn katten kon ik na 10 weken ophalen. Ik ben volgens mij toen hun moeder geworden, want ze liepen/lopen de hele tijd achter mij aan. Dit doen ze nog steeds. Nou ja, inmiddels doet eentje dat nog steeds. toen ik de katten kreeg heb ik daar trouwens niet over nagedacht. Is ook alweer meer dan 15 jaar terug.
Dit is ook ongezond, je hebt gewoon bepaalde voedingsstoffen nodig, zoals vitamine B12 wat alleen in dierlijke producten zit.
De vraag is niet aan mij gericht, maar ik ben zo brutaal om hem te beantwoorden. En ja; dat vind ik inderdaad. Waarmee ik niet zeg dat ik vind dat je dieren slecht mag behandelen. Ik vind dat je ieder daar waar je verantwoordelijk voor bent, zo goed mogelijk moet behandelen. Maar als puntje bij paaltje komt, vind ik de belangen van een dier uiteindelijk ondergeschikt aan de belangen van mensen. Dus dat er een koe geslacht moet worden zodat ik een stuk vlees kan eten, daar kan ik prima mee leven. Daarentegen: kiloknallers eten we niet en we eten bewust meerdere dagen per week geen vlees of vis. Niet alleen vanwege dierenleed trouwens, ook vanwege CO2 uitstoot en oneerlijke verdeling van voedsel in de wereld.
Dankzij de grote dieren organisaties zijn alle soorten van veehouderij inmiddels al in een kwaad daglicht gesteld. Wanneer hier een koe kalft en het kalf wordt direct weg gehaald is er 9 van de 10 x niks aan hand. Koe gaat z'n gang en kalf idem. Het kalf krijgt direct biest en daarna gewone koeienmelk, dus niks kunst melk. Laten we daarentegen een kalfje langer bij de koe lopen, en wordt deze dán weggehaald, dán heb je drama! !! De koe loopt continu te loeien, zoekt en zoekt naar haar kalf en ook het kalf is compleet overstuur. We slapen zo ongeveer naast de schuur en geloof me, dat is zielig! Maar dat hoor je bij de dieren organisaties niet! De melk prijzen zijn inmiddels dramatisch gezakt, er is geen boer meer die een eerlijke prijs krijgt voor z'n melk. Binnen een jaar zullen er veel kapot zijn en wat dan? Melk en vlees zullen nodig blijven. Hier gaan de koeien zoveel mogelijk naar buiten, kunnen gemolken worden wanneer ze zelf willen (robot) en geloof me: wanneer een koe het niet goed heeft of zich niet goed voelt geeft ze geen of duidelijk veel minder melk. We kijken nu altijd naar koeien in het wild, maar ze zijn ook in de stal geboren en hun vele voorouders ook. Je vergelijkt het leven van je hond of poes toch ook niet met dat van hun wilde voorouders? ?? Dan komen die er nu ook bekaaid af als ze moeten leven in een woonwijk of appartementje. Als ik zie hoeveel uren mijn man en vele boeren met hem moeten maken tegen een inkomen waar menigeen z'n neus voor ophaalt en dan nog grote hypotheken erbij, maar toch doorgaan want die koeien of andere dieren zijn hun last en hun leven, maar wel worden ze altijd in t verdomhoekje geplaatst Door mensen die alleen maar oordelen maar niet werkelijk zich verdiepen erin. Tot zelfs in de politiek toe!
Dit dus, hier zie ik ook alleen maar boeren die hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf stoppen en met heel veel moeite hun hoofd boven het water houden. Ze halen het melkquotum eraf, boeren blij kunnen ze hun veestapel groter maken. Leningen/hypotheken worden aangegaan om een nieuwe stal te bouwen en dan worden ze weer onderuit gehaald door een nieuw bedacht regeltje en kunnen ze die nieuwe stal niet vullen met de gewenste koeien. En dan komt er weer iemand langs die begint te zeuren over het feit dat het kalfje bij de moeder wordt weggehaald. Iemand die (volgens mij) zijn menselijke gevoelens projecteert op een dier. En we willen in eens massaal geen melk meer want oh wat zielig. Maar niemand die het heeft over al die producten waarin melk (melkpoeder, melk bestanddelen) verwerkt zit en die gewoon genuttigd worden.
En weet je wat het ergste is? Bij 'huisdieren' wordt het jong bij de moeder weggehaald enkel en puur voor de lol van de mens... Nergens anders voor.. Dat vind ik nog veel erger dan vee dat tenminste gebruikt wordt voor de voeding (wat ik net iets dichterbij de natuur vind horen)