Progestan of utrogestan? iemand ervaring?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Dina, Aug 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dina

Dina Lid

Aug 20, 2011
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey iedereen,

Ik heb ondervonden dat ik maar een luteale fase heb van ongeveer 8 dagen! Op het net heb ik gelezen dat progestan of utrogestan deze fase zouden kunnen verlengen. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft jullie gynaecoloog dat meteen voorgeschreven toen je ontdekte dat je steeds te vlug je regels kreeg? Ik heb nog maar twee keer mijn regels gekregen sinds we proberen maar elke keer een week te vroeg. Bedankt voor alle jullie raad! Groetjes,
    Dina xxx

2. mamvanjason

mamvanjason Actief lid

Jun 9, 2009
    397
    0
    0
    limburg
    Hoi,

vaak is een te laag progesteron de oorzaak van een te korte LF. Er zal eerst uitgezocht moeten worden waarom er een tekort aan progesteron is. Soms betekend dit dat je geen goede eisprong hebt. Alleen utero bijgeven heeft dan dus geen zin. De gyn zal je dus nooit zomaar een van deze middelen voorschrijven!

Wanneer ben je met de pil gestopt? Want 2 menstrautie's is eigenlijk nog te kort om er echt iets over te kunnen zeggen. Eerder dan een half jaar zal de gyn waarschijnlijk toch niets doen. Heel veel succes en als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

3. Dina

Dina Lid

Aug 20, 2011
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel hartelijk bedankt voor uw reactie! Ik ben begin maart gestopt met de pil. Ik neem momenteel al clomid omdat ik zelf geen follikels aan het produceren was. Bij één van de twee menstruaties weet ik zeker dat ik een goede eisprong heb gehad omdat de gynaecoloog op de echo een follikel gezien had van 25mm (pas na anderhalve maand groeien). Ze heeft toen ook pregnyl voorgeschreven om het eitje zeker te laten springen. Ongeveer 10 dagen na de pregnylspuit (8 dagen na de eisprong) kwamen mijn regels al door. Bij mijn vorige echte regels kwamen mijn regels ook 8 dagen na 'de voorspelde eisprongdag' maar ik weet niet zeker wanneer mijn eisprong toen precies geweest is. Bij mijn laatste cyclus weet ik zeker wanneer ik mijn eisprong heb gehad. Hebt u enig idee aan wat het zou kunnen liggen indien ik dus wel een goede eisprong heb gehad? Ik weet dat ik nog niet lang bezig ben maar ik ken zoveel mensen die jaren lang gesukkeld hebben omdat ze gewoon maar bleven verder proberen zonder de gepaste medicijnen te gebruiken en dat wil ik echt proberen te vermijden. Ik zal in ieder geval op dag 14, als ik op controle ga voor de follikelmeting, vragen wat er aan gedaan kan worden. Ik weet dat ik geluk heb dat mijn gynaecoloog me nu al deze medicijnen voorschrijft omdat ik toch veel verhalen hoor van mensen die eerst langer moeten proberen. Heel hartelijk bedankt voor de reacties. Groetjes
    Dina

4. mamvanjason

mamvanjason Actief lid

Jun 9, 2009
    397
    0
    0
    limburg
    Hoi,

Ook al zit er een mooi eitje van 25mm en is hij zeker gesprongen na pregnyl wil dat nog niet zeggen dat het ook een goede eisprong was. Dit kun je wel nagaan aan de hand van een mid lutheaal progesteron te bepalen. 7 dagen na de eisprong prik je dan bloed voor het progesteron gehalte. Dit moet boven de 25 zijn om een goede eisprong gehad te hebben.
    Je hebt inderdaad geluk dat de gyn al zo snel met medicatie start! hopelijk kan de gyn je er meer over vertellen.

5. Dina

Dina Lid

Aug 20, 2011
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Dat zal ik zeker eens vragen aan de gynaecoloog, of ze mijn progesteron een week na de eisprong zou willen testen. Hebt u dit ook allemaal meegemaakt? Ik ga het proberen wat meer van me af te zetten want al die stress en verwachtingen zijn ook niet goed voor je lichaam hé.
    Groetjes

6. vasca

vasca Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    1,489
    0
    36
    hoi Dina,

ik kan je vraag niet heel goed beantwoorden, maar het riep bij mij ook wel weer vragen op, waarvan ik hoop dat mamavanjason (of iemand anders) ze misschien kan beantwoorden...
    Ik hoor/ lees vaak dat mensen het hebben over een "goede/ slechte" eisprong en vraag me een beetje af wat dat precies is. Ik weet dat ik een LF heb die op het randje is (10 dagen) en er is progesteron geprikt bij mij, die te laag was (13). Ik had het wel op dag 8 laten prikken (ivm weekend), maar officieel kan het op dag 5-8 dacht ik. Omdat mijn temperatuur kaarten wel duidelijk een temperatuur verhoging aangeven en ik positieve ovulatietesten heb, gaat het zh ervan uit dat ik gewoon een eisprong heb. Ook hebben ze bij de samenlevingstest toevallig gezien dat mijn ei net gesprongen was (dachten ze met redelijke zekerheid, dat kunnen ze nooit helemaal zeker zeggen geloof ik). Ik krijg nu utrogestan voor mijn korte LF en lage progesteron en we moeten nog zelf verder klussen tot januari.

Mijn temp gaat dus wel omhoog, maar ik weet nu dat dat niet direct na mijn eisprong is, maar vaak 1-2 dagen later pas. Dit zou kunnen passen bij mij lage progesteron, dacht de arts. Hoe weet ik nou of ik een "goede" eisprong heb? Of is een eisprong altijd goed, als hij maar springt?

Ik vind het al lastig dat we nog zelf moeten proberen (zaad van mijn man is ook verminderd vruchtbaar (13 miljoen), maar zit net boven de nieuwe verlaagde normen, dus officieel zijn we nu "onverklaard verminderd vruchtbaar". En met al die zaken op het randje vind ik het moeilijk er vertrouwen in te hebben.

7. Dina

Dina Lid

Aug 20, 2011
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Vasca,

Bedankt voor je reactie. Uit het bericht van mamavanjason kon ik toch afleiden dat je ook een 'slechte' eisprong kan hebben, ook al sprint je eitje. Ik zou sowieso al deze vragen aan de gynaecoloog stellen. Desnoods maak je een afspraak enkel om alle onduidelijkheden weg te werken of bel je haar/hem op met de vragen die je hebt. Bij mij werkt dit om mijn onzekerheden en onduidelijkheden weg te werken. Nudat je progesteron bijkrijgt hoop ik voor jou dat dat de problemen oplost. En laat ons hopen dat het zaad van je man het goed doet. Ik ga in ieder geval voor je duimen. Ik hoop dat ik ook progesteron voorgeschreven krijg om mijn LF te verlengen, want zolang ik 8 dagen na mijn eisprong mijn regels krijg reken ik niet meteen op een zwangerschap en dan vind ik het bovendien echt niet leuk om die clomid te moeten nemen.
    Vele groetjes,
    Dina xxx

Share This Page