Concreet het verschil tussen ivf/icsi in NL of buitenland???

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Danoontje01, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danoontje01

Danoontje01 Bekend lid

24 nov 2011
    693
    0
    0
    Overijssel
    Hallo dames..

Ik loop met een vraag rond en kan er zo geen antwoord op vinden.

Wat is nu het concrete verschil tussen de ivf/icsi procedure in Nederland of bijvoorbeeld een Dusseldorf??
    Wat doen ze daar wel wat ze hier niet doen??
    En wat maakt daar de slagingskans groter??

Alvast bedankt! :)

2. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Allereerst wordt in Dusseldorf je AMh geprikt, hoeveelheid eicellen die je hebt. Daaraan wordt een persoonlijk spuitplan voor jou opgesteld. Zoiets 14 dagen en niet zolang als in Nederland. Niet eerst cyclus platleggen meteen beginnen net stimuleren.
    Ze kijken in Dusseldorf veeeel verder dan in Nederland naar allerlei dingen. Ze kunnen daar ook veel meer. En druiven van protocollen af te wijken iets wat in Nederland ondenkbaar is.
    De punctie is onder narcose, iets wat in Nederland ook niet gebeurt.
    Ze hebben heel veel verschillende technieken om de slagingskans te vergrote ( kijk maar eens op hun website) een daarvan is de embryoscope, broedmachine waar de bevruchte eicellen 5 dagen inliggen constante temperatuur, vochtigheid super conditie.

Wij zijn SUPER tevreden over Dusseldorf, fijne behandeling, fijne dokter en assistentes (Nederlands) altijd bereikbaar, zelfs op zaterdag.
    Wij kunnen het iedereen aanraden het is gewoon super en een immens verschil met Nederland!
    Ik kan nog zoveel goede dingen over Dusseldorf vertellen, maar je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.
    Juffie

3. Danoontje01

Danoontje01 Bekend lid

24 nov 2011
    693
    0
    0
    Overijssel
    Oke dankje wel voor je uitleg.
    Zou wel graag nog wat meer ervaringen willen lezen :)

Het klinkt iig goed.. Wij gaan nu eerst voor een poging in NL in Hengelo/Zwolle... Tot nu toe ook erg goed en proffesioneel.

4. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    ik ben ook benieuwd naar de verschillen. bij ons zijn nu 3 icsi pogingen mislukt in het amc

5. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    @juffie26 waarom zijn jullie naar Duitsland gegaan?
    Wij zijn klaar met het 'gedoe' hier en kijken over de grens (zie ander topic) en ik ben opzoek naar ervaringen in Duitsland/ Belgie...
    Vandaar mijn vraag!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Allereerst wordt in Dusseldorf je AMh geprikt, hoeveelheid eicellen die je hebt. Daaraan wordt een persoonlijk spuitplan voor jou opgesteld. Zoiets 14 dagen en niet zolang als in Nederland. Niet eerst cyclus platleggen meteen beginnen net stimuleren.
    Ze kijken in Dusseldorf veeeel verder dan in Nederland naar allerlei dingen. Ze kunnen daar ook veel meer. En druiven van protocollen af te wijken iets wat in Nederland ondenkbaar is.
    De punctie is onder narcose, iets wat in Nederland ook niet gebeurt.
    Ze hebben heel veel verschillende technieken om de slagingskans te vergrote ( kijk maar eens op hun website) een daarvan is de embryoscope, broedmachine waar de bevruchte eicellen 5 dagen inliggen constante temperatuur, vochtigheid super conditie.

Wij zijn SUPER tevreden over Dusseldorf, fijne behandeling, fijne dokter en assistentes (Nederlands) altijd bereikbaar, zelfs op zaterdag.
    Wij kunnen het iedereen aanraden het is gewoon super en een immens verschil met Nederland!
    Ik kan nog zoveel goede dingen over Dusseldorf vertellen, maar je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.
    Juffie

Ik zou zeggen, laat je informeren bij de verschillende ziekenhuizen en niet hier. Niet om specifiek Juffie tegen te spreken (niets persoonlijks), maar sommige dingen kloppen gewoon niet.
    Zo zijn er echt wel ziekenhuizen in nederland die je AMH prikken.
    Zijn er misschien gevallen waarin heel lang gespoten wordt, maar ook in Nederland kijken ze echt wel naar de persoon. En als iets niet werkt voor je, dan proberen ze iets anders.
    Als voorbeeld: Ook in nederland hoef je niet altijd je cyclus plat te leggen, dit ligt helemaal aan hoe je eigen cyclus is. Ik zit/zat in het UMC en ben gewoon vanaf dag 3 van mn eigen cyclus gaan spuiten.
    Ook in Nederland zijn er ziekenhuizen (zoals het UMC) waar je kunt kiezen om de punctie onder narcose te doen. En ook de ombryoscoop kennen ze in nederland wel degelijk.

Het enige verschil met Nederland in vergelijking met Dusseldorf vond ik dat ze daar meer embryo's invriezen. In Nederland hebben ze daar een streng beleid in, omdat onderzoek heeft aangetoond dat embryo's van slechte kwaliteit gewoon niet meer kans geven op een zwangerschap. Maar ook dat is in Dusseldorf niet meer, sinds de aanschaf van de embryoscoop.
    O ja, ze staan in dusseldorf wel meer open voor 'alternatieve dingen', dingen die nog niet wetenschappelijk bewezen zijn dat het werkt. Nederland is daar wat terughoudend in. Dit kan je mi als zowel postitief als negatief interpreteren.

Waar ik het wel helemaal mee eens ben is dat het vertouwd moet voelen daar waar je onder behandeling bent! Dus ik zou er gewoon eens wat telefoontjes aan wagen.

Succes!

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    In Duitsland worden de embryo's bij wet anders ingevroren, namelijk in het stadium van bevruchte eicel (1 cel met 2 kernen, dat noemen ze 2PN). Slechts het aantal embryo's dat ze vers willen terugplaatsen, dus 1 of 2 of 3 naar keuze, laten ze doordelen en plaatsen ze terug.

In NL gaan ze eerst laten doordelen en plaatsen ze dan het beste (liefst 8-cellige) embryo terug. De rest doen ze evt. weg als ze in hun ogen niet goed genoeg zijn. Zijn ze wel goed genoeg, dan worden ze ingevroren.

Het blijkt dat het invriezen als 2PN een ontdooikans van 90% geeft; dit komt omdat er feitelijk nog maar 1 cel is. Die embryo's hebben soms bij terugplaatsing niet veel cellen, maar iemand hier van het forum is zwanger geworden van een tweeling, na terugplaatsing van twee 2-cellige embryo's!!

8. Danoontje01

Danoontje01 Bekend lid

24 nov 2011
    693
    0
    0
    Overijssel
    Klinkt indd allemaal goed...
    Alleen zouden wij dat financieel niet redden, en ook niet omdat wij allebij werken en Dusseldorf niet naast de deur ligt.
    Vandaar dat wij de eerste 2 iig in Nederland doen...

9. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    Misschien een stomme vraag, maar jullie hebben het ovet amh prikken. Wat is dat?

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    AMH staat voor anti-Muller Hormoon. In Nederland kan dit oa in Rotterdam bepaald worden in bloed. Het hormoon heeft een voorspellende waarde voor de eicelvoorraad die een vrouw heeft en neemt dus af met de leeftijd of bij vrouwen die te vroeg in de overgang raken.
    In Nederland wordt dit in veel ziekenhuizen niet standaard geprikt. AMH heeft 'slechts' een voorspellende waarde en is dus niet altijd sluitend.

11. Danoontje01

Danoontje01 Bekend lid

24 nov 2011
    693
    0
    0
    Overijssel
    Dat hebben ze bij mij ook geprikt in Hengelo.
    Kan het zijn dat die waarde 4.2 was?

Ik weet wel dat het ging om mijn reserve/voorraad aan eicellen of iets in die geest, ik ga maandag weer om de Puregon vast te stellen dan ga ik het meteen vragen :)

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Kan ook FSH zijn geweest.

13. Danoontje01

Danoontje01 Bekend lid

24 nov 2011
    693
    0
    0
    Overijssel
    Heb t nagevraagd vandaag was amh

14. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf 2 (mislukte) pogingen in NL gedaan, en daarna naar Dusseldorf gegaan.
    Ze hebben daar naar mijn verhaal geluisterd, en ook op bepaalde vitamines geprikt, en 1 daarvan bleek afwijkend. En die vitamine was juist belangrijk bij de innesteling. Die heb ik bij moeten slikken.
    Ook hebben we nu gebruik kunnen maken van Assisted Hatching.
    En zie mijn onderschrift.
    Ik ben echt heel erg tevreden met de zaken in Dusseldorf.
    Qua financiën is het wel wat duurder in DD, maar dat is het me dubbel en dwars waard geweest. Achteraf gezien had ik meteen naar DD moeten gaan. Had me zeer waarschijnlijk een hele hoop ellende en verdriet bespaard.
    Maar zoals Juffie al zei: iedereen moet echt doen waar ze zichzelf het beste bij voelen!

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Anjav, welke vitamine was dat dan? B12? D?

Het is soms ook moeilijk. Ik werk ook en het vergt veel flexibiliteit van je werkgever, maar de meesten zullen meewerken. Het is alleen vervelend dat je steeds met de billen bloot moet, in de zin dat je collega's zolangzamerhand je cyclus gaan kennen. Toch vond ik het 't waard, dubbel en dwars. Wij zijn bij de vorige zwangerschap van de 1e cryo (geen verse TP i.v.m. overstimulatie) zwanger geraakt, dus het snelle succes scheelde heel wat ritjes...

16. kikker1984

30 mrt 2010
    33
    0
    0
    Woonbegeleider VG
    In twente
    Ook hier supergoede ervaringen met dd. Wij zijn hier overigens direct naartoe verwezen vanuit het ZH in Nl omdat dit voor ons niet veel uitmaakte qua afstand met NL en hun dd aanbevolen. Zoals iemand al eerder zei passen ze daar technieken toe die in Nl nog niet toegestaan zijn, zoals assisted hatching en Imsi zoals wij gehad hebben. De eerste Icsi behandeling hebben we 2 embryo's terug laten plaatsen waarvan 1 een prachtige zoon geworden is. Daarna hebben we 1 cryo terug laten plaatsen. Inmiddels ben ik pas bevallen van een prachtige dochter. Beide keren was het dus direct gelukt. Ik ben ervan overtuigd dat het mede door alle verfijnde technieken in dd komt en zou het iedereen aanbevelen. Ook kun (en moet) je daar zelf meedenken en aangeven wat jou goed lijkt en het is idd ook erg fijn dat de punctie onder narcose is..
    In ieder geval heel erg veel succes en hopelijk lukt het gewoon in NL en hoef je er niet eens naartoe!

17. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat was de vitamine D3.

En ik heb echt geluk met SUPER collega's!!
    En een super baas!! Iedereen leefde echt heel erg mee, en het was geen enkel probleem als ik vrij moest vragen om naar DD te gaan. Daar ben ik ze echt dankbaar voor!

18. anjav

anjav Fanatiek lid

11 dec 2011
    1.690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier idd ook IMSI toe laten passen.
    En Assisted hatching.
    En ik ben ook echt overtuigd dat die verfijnde technieken ertoe geleid hebben dat ik nu zwanger ben van een prachtige tweeling.

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Aha, mijn man heeft ook een vitamine D tekort. Dat is pas vastgesteld toen ik al zwanger was.

20. Danoontje01

Danoontje01 Bekend lid

24 nov 2011
    693
    0
    0
    Overijssel
    Assisted hatching doen ze ook in zwolle trouwens :)

Deel Deze Pagina