Hoi allemaal, Ik heb vorige wk gehoord dat wij mogen starten met ivf na 3 mislukte iui's met hormonen. Vraagje, hebben jullie het lange of jet korte protocol gehad ? Merkte je eventueel verschil tussen beide ? Ik ga het korte protocol volgen en lees wisselende dingen op internet. Bv minder kwaliteit eicellen en minder in aantallen bij kort protocol. Ervaringen ? 😊 ik had net het zkh gebeld. Stiekem vragen of mn uitslagen er al zijn. Zo ja dan mag ik volgende week als ik mn ongi heb al starten met de ivf. Zo nee hebben we een rustmaand. Alles was er behalve de bac ? Geen idee wat dat is... en hoe lang dat duurt. Ik ben inmiddels tarwekiemolie gaan slikken. dat heeft ooit mijn lf verhoogd tot 18 dagen. Zou me nu mooi uitkomen. Het komt nml neer op 2 a 3 dagen. Ik zou het leuk vinden ervaringen te delen met elkaar.
Ik had 21 follikels, 18 eicellen bij het korte protocol. Geen overstimulatie (maar ik moest na de punctie wel rust houden en veel drinken, omdat er veel eicellen waren en er dus wel een risico was). Ik weet (nog) niet hoe de kwaliteit van de eicellen was. Er zijn er 11 bevrucht, wel uiteindelijk maar 2 in de vriezer. Wat voor medicijnen ga je krijgen?
Hi Cindy, Dat is dan een mooi geslaagd verhaal. Welke hormonen spoot jij hiervoor ? Ik zou op dag 1 met triptofem (decapeptyl) moeten starten en op dag 3 fostimon 150 eh (gonal F). Ik ben erg benieuwd... ik hoop zo dat ik een succesverhaal mag worden. Ben jij zwanger geraakt inmiddels ? En is het bij jou onbegrepen infertiliteit of is het met een gevonden oorzaak ??
Ik had synarel in plaats van decapeptyl (neusspray, aangezien ik naalden niet zo leuk vind). Ik had ook Gonal F (150eh). Ik ben helaas niet zwanger geworden van de verse terugplaatsing, dus nu is het afwachten of het lukt met de cryo's (ik zit nu in de rustmaand). Mijn man is verminderd vruchtbaar, dus de oorzaak is bekend bij ons.
ah wat vervelend zeg !! Wat een tegenvaller... En mag ik vragen hoeveel cellig je embryo was die is teruggeplaatst ? Ik ben nog erg zoekende... Wat naar dat je man verminderd vruchtbaar is. De gyn adviseerde mijn man (wisselend zaad) een vitamine te bestellen. Wil je de naam weten ? Hij zei dat het bewezen is dat het verbeterd !
@ Bo: ik zit op dit moment in de wachtweken van onze eerste ivf poging. Ook onverklaarbaar verminderd vruchtbaar en 6 IUI pogingen met hormonen achter de rug... Ik heb vanaf dag 2 150 ie Gonal-f gespoten en vanaf dag 5 Cetrotide. Ik had rechts 6 follikels, links groeide niks. Uit de 6 follikels zijn 6 eicellen gekomen, hiervan zijn er 4 bevrucht, 1 achtcellig embryo is teruggeplaatst en 2 zijn er ingevroren. Ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn geweest bij het lange protocol, maar ben erg tevreden met dit resultaat. Nu afwachten of het uiteindelijk ook een zwangerschap oplevert... Succes alvast en hopelijk kan je snel starten!
Dat klinkt toch best als een mooi aantal he Jolanda ! Ik lees alleen zoveel verschillende reacties van mensen, bv mensen die soms wel 20 eicellen hebben en dan 15 bevruchtingen en dan wel 7 of 8 ingevroren ! Maar ook wel eens mensen met 15 bevruchtingen waarvan niet 1 cryo waardig is. Dan denk ik maar zo, je moet geluk hebben. Zo is het he... net als in dit hele proces van zwanger raken. Ik zie ook dat jullie al een lang pad hebben bewandeld zeg. Testdag is nog 6 dagen te gaan meid ! ik duim voor je, laat je nog even weten hoe je test was ? Heb je ook utrogestan ? Heb je bijwerkingen van de medicatie ervaren ?
Ik gebruik inderdaad ook utrogestan, vanaf de punctie 3 maal daags 2 bolletjes. Ik heb op zich weinig last van alle hormonen. Het eerste weekend na start met de gonal-f heb ik hoofdpijn gehad en was ik misselijk, tevens 2 ochtenden diarree gehad. Het was niet duidelijk of dit door de hormonen kwam of dat ik gewoon iets onder de leden had... daarna ging het beter... af en toe een wat onrustig gevoel en bij het groeien van de follikels gevoelige eierstokken. Nu eigenlijk alleen vermoeidheid en tussendoor steken / krampjes in mijn onderbuik.
Weer een dagje dichterbij de testdag Jolanda ! Ik duim voor je hoor Over het algemeen genomen, is de ivf je mee gevallen of tegen gevallen ?
Ik heb icsi gehad ivm slechte zaadkwaliteit van mijn man. Ook het korte protocol met triptofem en fostimon, verder is alleen procedure in het lab anders. Bij mij zijn 4 bruikbare eicellen gevonden, 2 goed bevrucht en 1 goed door gedeeld. Die is teruggeplaatst met resultaat, ik ben nu 21 weken zwanger 😄 Ik vond de gehele procedure meevallen, had ook geen last van de punctie en hormonen.
Voor mij is de ivf over het algemeen meegevallen. Tuurlijk is het een zwaar traject en is het geen 'pretje', maar ik vind het minder zwaar of moeilijk dan de angst / spanning die ik er van te voren over had. En hopelijk over een paar dagen met het gewenste resultaat...
Ook ik heb icsi gehad met het korte protocol. Eerst decapeptyl en later 150 eenheden gonal f erbij. Bij mij sloeg het veel te hard aan en ik had overstimulatie. Toch de punctie gehad met 19 follikels aangeprikt (ze hebben er toen nog 5 laten zitten om het risico op heftige overstimulatie te verkleinen) van de 19 waren er 15 rijp.. Daarvan werden er 9 bevrucht en hielden we na 5 dagen maar 2 embryo's over. Geen verse terugplaatsing gehad en een week in het ziekenhuis moeten liggen. In mei een cryo terugplaatsing gehad en zwanger. Dit werd een miskraam. In juli onze laatste cryo terugplaatsing van deze poging en weer zwanger. Nu een plakkertje! Veel succes in ieder geval! Elke situatie is anders, en heb vertrouwen in de arts maar belangrijker nog; heb vertrouwen in je lijf! Je kan dit! Liefs
Diz, dat zijn precies dezelfde hormonen als die ik heb... best weinig eitjes maar zo zie je maar ! kwantiteit zegt niets over kwaliteit ! gefeliciteerd meid... geniet lekker van de zwangerschap en bedankt voor het delen van je ervaring met mij. Ik ben best een beetje bang .. laatste station... ivf ... maar wel met de hoogste slagingskans ! Jolanda, fijn dat het je in ieder geval een beetje is meegevallen. Vooraf heb je er toch zo'n idee over he .. ik hoop ook dat het met een mooi resultaat is, wat over 9 mnd lekker in je armen kan liggen ! Muzieknootje, wat heftig zeg ! Ook dat zijn dezelfde middelen als die ik ga spuiten. Het is echt bij iedereen anders... geen peil op te trekken. dat vind ik wel eens vervelend hoor. Want je zoekt zo hard naar houvast.. maar die krijg je nergens. Wat mooi dat je zwanger bent van een cryo wonder en dat het een plakkertje is !! Gefeliciteerd... daar heb je uiteindelijk toch alles voor over ! Veel geluk gewenst ...
Dat laatste station dat herken ik direct, dat is zo vaak door m'n hoofd gegaan, helemaal toen bleek dat er maar 1 goede bevruchting was uit de eerste poging. Als die niet zou blijven plakken, ben je al bij poging 2 en dus over de helft. Ik vond dat heel beangstigend. Toch de moed erin gehouden, want tot bevruchting was het bij ons nooit gekomen, dat gaf wel weer hoop!
Ik heb in 2013 het lange protocol gehad. Van alle medicatie had ik het meest last van de pil. Daar reageer ik erg slecht op. Decapeptyl viel me alles mee en gonal F verminderde de bijwerkingen van de decapeptyl. Ovitrelle heb ik helemaal geen last van gehad. Ik moest op een gegeven moment de medicatie minderen ivm mogelijke overstimulatie. Uiteindelijk zijn er bij de punctie 19 bruikbare eicellen gevonden. Daarvan werden er 17 bevrucht. Ik werd zwanger van de verse tp en we hebben nu nog 12 cryo's. Maar dit is wel echt uitzonderlijk zeiden ze in het VU. Ik heb het niet als zwaar ervaren maar het heeft al met al ook maar 6 weken geduurd. De periode van zelf proberen vond ik veel zwaarder. Heel veel succes!
Wauw ER !! Dat is toch geweldig zeg !! Ik heb vandaag groen licht gekregen voor de IVF en de 1e spuit triptofem zit er nu net in. Super spannend. Hoe is jullie ervaring met de punctie geweest ??
Wat goed!! Vind je het fijn dat je nu echt gericht iets kunt doen? Ik vond het destijds heel fijn om er bewust mee bezig te zijn. Elke prik een stapje in de goede richting Ik vond de punctie heel heftig. Bij de echo's deed mijn linker eierstok steeds wat pijn dus ik had gevraagd of ze daarmee wilde beginnen. Bij rechts lag mijn eierstok naar achteren waardoor ze nog een keer door de wand heen moest. Maar de Gyn + verpleegkundige waren zo lief!! En ik heb geen napijn gehad. Zou het echt zo weer doen. Komt goed!
Spannend Bo, dat het nu echt begonnen is! Dan ineens gaat het snel... wij hadden ook op maandag vervolggesprek en toen werd ik woensdag ongesteld en mocht ik donderdags de eerste spuit zetten. De punctie is mij enorm meegevallen. Ik vond het van te voren super spannend en eng. Ze hebben bij mij natuurlijk wel alleen rechts hoeven aanprikken, omdat er links niks groeide. Tevens was op de echo's te zien dat rechts er goed voor lag en het in beeld krijgen van deze kant ook niet pijnlijk was. Bij maar 1 follikel dacht ik 'au'. Het was bij mij zo klaar (6 follikels aangeprikt). Ik heb ook geen napijn gehad... Hier wordt het wachten steeds spannender, ook door de aanwezigheid van buikkrampen. Geen bruinverlies meer gehad (na maandagochtend een klein mini beetje)... nog 2 nachtjes slapen voor ik mag / ga testen...
Ik heb ICSI gehad met PGD, omdat er een erfelijke ziekte in mijn familie zit. Ik heb altijd het lange traject spuiten gehad, maar nooit veel eitjes. Altijd variërend van 4 tot 8 eitjes, ondanks dat ik uiteindelijk de hoogste dosis Gonal F spoot.
Ik zit nu in de tweede ivf. Beide keren lang protocol. Eerste keer heb ik decapeptyl en gonalf 150 gebruikt. Er waren op de echo 9 follikels, maar helaas maar 2 eicellen. Een verse terugplaatsing gehad en dit is een hele vroege miskraam geworden. Helaas geen cryos meer. Inmiddels zitten we midden in poging 2. Nu 14 dgn decapeptyl aan het spuiten en gisteren begonnen met menopur 300. Ik hoop over ongeveer 2 wkn een punctie te hebben. Succes gewenst!!