Hai allemaal, Door mijn 2e miskraam ben ik een beetje zoekende naar informatie over mogelijke oorzaken van het krijgen van miskramen. Nu lees ik hier en daar wat over progesteron-tekort. Zijn er hier dames die daarmee te maken hebben, en zo ja, wie kan mij daarover wat meer vertellen? (Bijv.: welke klachten horen erbij, hoe wordt het behandeld, wat zijn de risico's, etc., etc.) Alvast bedankt voor de reacties! Liefs, Anouk.
He Anouk, Wat vreselijk dat je al 2 miskramen gehad hebt zeg Ik heb zelf progesteron tekort. Tussen mijn eisprong en mijn ongi zitten amper 5 dagen. Uit onderzoeken is gebleken dat het gele lichaampje, wat na je eisprong voor de progesteron moet zorgen, erg gauw is uitgeput. De medische term hiervoor is luteale fase insuffeciëntie. Bij mij gaat het dus al mis vòòr de innesteling. Ik moet hiervoor nu Pregnyl spuiten dat verlengt het 2e gedeelte van de cyclus. Dit mag echter niet gebruikt worden in de prille zwangerschap. Mag ik vragen hoe jouw luteale fase is? Word je altijd gauw ongi naar je eisprong of zitten daar wel 14 dagen tussen? Dat is namelijk ook van belang. Verder weet ik dat ze je wel bij een prille zwangerschap progesteron tabletjes mogen voorschrijven. Deze moet je vaginaal inbrengen. Het is op de markt onder de naam Progestan/ Utrogestan. Een vriendin van mij had ook een dreigende miskraam, maar dankzij deze tabletten is het vruchtje blijven zitten en is ze nu 12 weken zwanger. Veel sterkte, hopelijk heb je er iets aan. Ben je op het moment ook onder behandeling van een gyneacoloog? Liefs, Marjo
Progesteron zorgt ervoor dat de baarmoeder niet gaat samentrekken en dat het slijmvlies niet wordt afgestoten. Klachten zijn niet te onderscheiden als van een 'gewone miskraam' Meer kan ik je er helaas niet over vertellen, wordt te technisch. Zou je echt met je gynecoloog moeten overleggen.
Progesteron wordt niet meer gebruikt om een dreigende miskraam te voorkomen. Want meestal is het kwaad al geschied. En als je te maken hebt met een niet-levensvatbare vrucht zou ik het zeker niet aan raden.
Hai, Tussen mijn eisprong en mijn menstruatie zit eigenlijk altijd keurig 14 dagen maar vrijwel nooit minder. Ik wist niet dat dat ook een signaal kon zijn. Ik ga inderdaad naar de gyn (28 sept.) Thanks, Anouk.