Wat zegt je progesteron waarde eigenlijk over je zwangerschap ? Ik slik clomid ivbm pcos , en mijn waarde was 41,9 , 7 dagen voor mijn nod . Er is dus een eisprong geweest . Maar ik hoor ook wel is dat je aan die waarde ook kan zien of je zwanger bent . Hadden mijn waardes hoger geweest als ik zwanger zou zijn ?
Nee, dat kun je niet aan je progesteronwaarde zien. Het zegt alleen of je een goede eisprong hebt gehad of niet. Bij een goede eisprong moet de waarde minimaal 20-30 zijn op dag 5-7 na de vermeende eisprong. Jouw eisprong was goed en voor de rest is het helaas afwachten. Succes!
Ik had vorige ronde een progesteron waarde van 60. En ben niet zwanger geworden. Dus het wilt niets zeggen. Wel is het zo dat in de eerste 10 weken van de zwangerschap het progesteron gehalte kan stijgen tot wel 500. Dit om de zwangerschap in stand te houden. Het betekent gewoon dat als je tussen de 10 en 60 zit dat 10 een eisprong is en 60 gewoon een hele goede eisprong was. Hoe hoger je progesteron hoe meer de kans een eitje heeft om daadwerlijk bevrucht te worden en te blijven plakken. Maar je kan net zo goed met n progesteron van 20 zwanger raken hoor! Progesteron daalt ook meteen na zn piek ongeveer een week na de eisprong, dus als je ei dan niet bevucht is daalt het meteen weer naar <5.