Hallo dames Ik heb een progesteron waarde van 18,8 7 dpo. Het zh hield een ondergrens aan van 30 maar mijn huisarts zei dat 18,8 goed was. Dat bleek, want ik ben toch in ronde 4 zwanger geworden. Ik dacht dat progesteron nu niet meer nodig was maar die speelt dus wel een belangrijke rol! Ik ben nu 4,5 week zwanger en ik ben ineens als de dood dat mijn progesteron daalt. Zal ik dit laten testen zodat ik zekerheid heb maar en hoog moet de waarde dan minimaal zijn? M'n baarmoederslijmvlies was destijds wel dik genoeg.. Ik hoop dat iemand me kan helpen.. Ik was net 2 dagen gerustgesteld en nu ben ik bang dat het alsnog misgaat!
Wat zei het ziekenhuis dan? Ze hebben geen utrogestan voorgeschreven? Die waarde van 18,8 is gemeten in een cyclus dat je niet zwanger was? Ik weet niet wat het minimaal moet zijn. Je zou eventueel de huisarts kunnen vragen om utrogestan voor te schrijven.
Ik zou niet laten prikken... ik denk dat je er alleen maar onzekerder van wordt. Áls je al ergens op zou laten prikken zou ik eerder voor hCG gaan (en dan ten minste 2x). Om te kijken of het goed oploopt. Utrogestan, zoals hierboven geopperd, is inderdaad progesteron en kan worden gebruikt als de waarde echt te laag is of er bv. problemen zijn met innesteling en vmk-en. Maar als daar geen aanleiding toe is zou ik het niet zomaar gaan gebruiken. Misschien dat mijn verhaal je een beetje gerust kan stellen. In de ronde dat ik zwanger werd op 6DPO een progesteron van 18, waar het ZH een ondergrens van 15 hanteert, en nu toch echt ruim 16 weken zwanger!
Het stelt mij in ieder geval wel gerust hihi. Dat jouw ziekenhuis een waarde hanteert van 15. Die van mij was laatst 15 Ts ik zou ook eerder op hcg laten prikken.
Freya (https://www.freya.nl/kinderwens/starters-in-het-medisch-circuit/laboratoriumwaarden/) hanteert zelfs een ondergrens van 12!
Ja sorry mn verhaal is mss onduidelijk. Bij mijn 1e kinderwens na een jaar proberen was de waarde 17 en kreeg ik een medicijn voorgeschreven. Die relatie is overgegaan.. Nu heb ik het zelf via de ha laten testen omdat ik pas 3 mmd bezig was. Nu was de waarde 18,8 en vond de huisarts het goed. Ik weet dat Freya idd 12 aan houd, maar dan is 18 nog weinig denk ik..
Ik heb 4 hcg testen gedaan en die knallen er echt uit. Maar heb verhalen gelezen bij vrouwen die dat ook hebben maar de progesteron daalt.. Bij mij is de innesteling dus goed gelukt en nu hoop ik dat inimini blijft zitten! Maar bedankt voor jouw positieve verhaal! En geniet van je zwangerschap!
Ja weet ik idd maar je zou toch denken dat 12 dan niet al te best is.. Liever zit je rond de 30 ofzo!
Ja ik snap je hoor . Maar je kan het ook zo bekijken: met een waarde van 18 zit je al 50% boven de ondergrens. Dan klinkt het ineens niet meer zo slecht toch? Wanneer heb je je eerste echo?
Even mijn ervaring: bij vijf weken zwangerschap bleek mijn progesteron gedaald van 5.3 naar 5.1. Mijn hcg was wel goed gestegen. Die avond flink bloedverlies, ik dacht een miskraam. De dag erna een spoedecho en daar bleek nog een vruchtje te zitten. Ik nam al progynova en utrogestan en heb op eigen initatief de utrogestan verdubbeld naar 6 keer per dag. Bij een volgende bloedname bleek mijn progesteron 7.1. Intussen vier echos verder en 12,5 week zwanger. Mijn progesteron niet meer laten prikken omdat ik me toch alleen maar zorgen maakte en er niets aan kon veranderen. Ik heb me laten vertellen dat het vanaf 12 weken ook overgenomen is door de placenta, dus dat het gevaar geweken is. geen idee wat de normaalwaarden zijn, maar mijn ziekenhuis deed erg paniekerig, dus dit was vermoedelijk wel heel laag... en toch zit het nog goed...
Bedankt voor jullie reacties nog.. Ik heb besloten niet meer te neuzen op et forum.. De VK heeft me gerustgesteld en ik probeer de situatie te accepteren zoals het is.. Nu is er geen bloed, dus ga ik ervan uit dat ik zwanger ben en als ik onverhoopt een MK krijg moet ik daar op dat moment mee dealen. Je houdt et toch niet tegen.. 12 juni m'n eerste echo! Kan niet wachten, nog 3 weken!
Bij mij bleef het gewoon goed gaan zonder medicatie. Had een progesteron van 1, uiteindelijk met medicatie zwanger geworden en mijn lichaam deed de rest...
Op het moment dat je hcg aanmaakt, stijgt normaal gesproken ook je progesteron. Op het moment dat je progesteron liet prikken was er nog geen aanmaak van het hcg. Dus die waarde is zo slecht nog niet. Als je hcg stijgt dan stijgt normaal gesproken je progesteron ook.
Dank je wel nog voor je reactie en wauw wat goed met een waarde van 1! Vertrouwen hebben in je lichaam dus!
De ronde dat ik zwanger raakte was niet met progesteron 1 Zonder medicatie had ik dat, dus geen goede eisprong... Uiteindelijk een goede eisprong gekregen met pregnyl en in de derde ronde met pregnyl raakte ik zwanger en dat bleef gewoon goed gaan.