Progesteron

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door SD90, 9 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Hallo dames,
    Even een vraagje rond progesteronwaarden. Vorige cyclus liet ik bloed prikken een week na eisprong om progesteronwaarden e.d. te bepalen. Toen stond het op 12.5.
    Mijn arts beweert dat dit oké is (en niet zo belangrijk als je goed baarmoederslijmvlies, geen bloedverlies of een korte LF hebt) maar ik stel me hier dus wel wat vragen bij... Zijn er dingen die ik zelf kan doen na IUI om die progesteronwaarden wat te boosten? Want ik krijg dus geen utro o.i.d. van de fertiliteitsarts. En wat denken jullie van de waarden op zich?
    Alvast bedankt!

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Vreemd dat je arts beweert dat een progesteronwaarde van 12,5 een week na de eisprong oké is... Dat is het namelijk helemaal niet! Je waarde moet 5-7 dagen na de vermeende eisprong op minimaal 20-30 zitten. Zit je daaronder, dan heb je geen of geen goede eisprong gehad. Bij een te lage waarde wordt je baarmoederslijmvlies ook te snel afgebroken, waardoor een innesteling bemoeilijkt wordt.

Er moet dus gekeken worden of je wel een eisprong had. En het moet ook een goede eisprong zijn geweest. Als je IUI doet, kun je Pregnyl spuiten om de eisprong op te wekken, dat is al een boost. De inseminatie kan dan ook precies getimed worden. Maar het kan ook zijn dat je ook hormoonmedicatie nodig hebt om tot een (goede) eisprong te komen (Clomid/Puregon/Menopur). Het is dus zeker iets om verder te controleren!

Je kunt zelf niks doen om je progesteronwaarde te verhogen. Het progesteron heeft te maken met de eisprong en de groei van het baarmoederslijmvlies. Je kunt dit niet stimuleren door supplementen te nemen.

3. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Het was de laatste natuurlijke cyclus dat 'ie 12.5 stond op 7dpo.
    Dokter zei dat, met de cyclus met clomid en pregnyl die ik had voor de IUI, mijn waarden gewoon goed zouden moeten zijn. Als ik je berichtje lees, dan zal dit waarschijnlijk wel kloppen?
    Maar ik had toch graag bevestiging gehad dat m'n waarden effectief beter zijn onder de hormonen... Misschien deze maand toch maar wat pushen voor een nieuwe bloedcontrole op dag 21. Nu zit ik er wat mee in mijn maag...

Bedankt voor de info trouwens!

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Over het algemeen wordt je progesteron-waarde wel gecontroleerd in de eerste cyclus met hormoonmedicatie. Je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat het aanslaat. Heb je follikelmetingen gehad waarbij je follikels en de dikte van het baarmoederslijmvlies opgemeten zijn?

5. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Ja, dat wel. Follikelmetingen en bloedcontroles in aanloop naar IUI, maar erna niks meer.
    Ik heb er wel naar gevraagd maar hij gaf me zo'n opmerking 'of ik niet op zijn kennis vertrouwde misschien'? Eigenlijk wel maar net die reactie doet me weer twijfelen o_O

Deel Deze Pagina