Mijn vriend wil nog wachten, ik liever niet

Discussion in 'Zwanger worden' started by Maud1995, Dec 24, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maud1995

Maud1995 Actief lid

Dec 24, 2021
    181
    213
    43
    Female
    Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen.

Ik ben Maud, 26 jaar en woon samen met mijn vriend, hij is bijna 29 jaar.

We zijn inmiddels meer dan vier jaar samen en wonen sinds drie jaar samen in een eengezinswoning.
    Toen we daar drie jaar geleden gingen wonen dacht iedereen: die beginnen gelijk aan kinderen. Echter waren wij er zelf nog niet echt mee bezig, komt nog wel, dachten we.
    Inmiddels drie jaar verder heb ik sinds 1,5 jaar een opbouwend verlangen om moeder te worden. Het begint met: ach, wat schattig (als je baby's ziet), naar elke dag opstaan en me inbeelden hoe het zou zijn als we samen een kindje hebben.
    Inmiddels merk ik dan ook aan mezelf dat ik eigenlijk nergens anders meer aan kan denken. Ik heb een soort van liefde in mezelf dat ik zo ontzettend graag zou willen geven aan een kindje wat wij samen op de wereld zouden kunnen zetten.

Dit weet mijn vriend inmiddels ook. We hebben al meerdere gesprekken gevoerd hierover. Hij zegt zichzelf wel steeds meer als papa te gaan zien, maar daar komt ie: MAAR. Maar, hij wil het nóg niet. Wel hebben we heel duidelijk: mocht het gebeuren, dan zijn we dolblij en is het hartstikke welkom.

Maar bij mij rijst dan de vraag: waarom kunnen we dan niet gewoon de pil stoppen? Immers weet je niet hoe lang het duurt etc etc.
    Ik heb het idee dat er bij hem angst heerst voor wat dan komen gaat, en het idee dat we er nog nét niet klaar voor zijn. Komend zomer hoopt hij zijn master af te ronden, dus met dat in het vooruitzicht komt het niet uit. Hij heeft zijn eigen bedrijf als fysiotherapeut, en dat loopt zo goed, dat hij eerst wil afwachten tot hij mensen in dienst heeft. Daarnaast moeten we eerst een nieuwe auto. Etc etc etc. Allemaal dingen die hij aanhaalt waarom het nu om praktische redenen nog niet uitkomt.
    Ik luister hier naar, toon begrip maar vervolgens durf ik haast niet te zeggen dat ik dan het idee heb dat het nooit uitkomt.

Kortom. Het liefst zou ik nu stoppen met de pil, puur om gewoon te gaan zien waar het schip strandt. Duurt het een jaar, dan duurt het een jaar. Duurt het twee maanden, dan duurt het twee maanden.
    Maar hoe bespreek ik dit nu verder met m'n vriend?
    Hebben juist vergelijkbare situaties gehad? Hoe ging dat, en hoe ging jij er mee om?
    Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,676
    6,576
    113
    Female
    Praktisch gezien heeft hij in mijn ogen goede punten. Eerst de studie afmaken en het bedrijf op orde. Maar in 9 maanden tijd kan je ook veel voor elkaar krijgen.

Met het idee dat het gemiddeld een jaar duurt voordat je zwanger bent, zijn wij er ook in gestapt. 2 maanden later was ik (toen 29) zwanger van de eerste. Dat was wel even een 'oops' momentje. Wij waren namelijk net begonnen met de renovatie van een oud huis en we hadden gedacht dat we daarmee wel een heel eind gekomen zouden zijn voordat ik zwanger zou raken. Niet dus.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het bij jullie langer duurt om zwanger te raken, dat weet je van tevoren niet, maar alles komt zoals het komt en je past je aan aan de situatie. Je hebt dan nog 8 maanden de tijd om die auto te kopen en bijvoorbeeld personeel voor het bedrijf in te huren. Die master duurt ook geen jaren meer neem ik aan ;)

Praat met hem. Jullie moeten wel op 1 lijn zitten wat betreft de pil de deur uit doen.

3. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,063
    4,317
    113
    Lastig om er zo verschillend in te staan, zeker omdat je wens zo groot is. Misschien helpt het om een moment af te spreken wanneer je met de pil stopt? Ik begrijp je vriend ook goed dat hij eest zijn studie af wil ronden.
    Stel dat je afspreekt dat je oktober 2022 met de pil stopt, dan heeft hij zijn studie afgerond, kun je daarna voor een auto enz spraren en weer jij waar je aan toe bent.
    Inderdaad is het goed te beseffen dat het nog best even kan duren, aan de andere kant kan het ook heel snel gaan en dan is het ook fijn om een spaarpotje te hebben.
    Voor je vriend is het goed om te beseffen dat je leven met kind ook gewoon doorgaat. Het is niet zo dat er dan qua carrière en op financieel gebied niets meer mogelijk is.
    Wij vonden het krijgen van een kind voordien een enorme stap en toen mijn oudste er eenmaal was, bleek eigenlijk gewoon alles nog te kunnen.
    Hopelijk komen jullie er samen uit!

4. Emotions

Emotions Fanatiek lid

Jan 5, 2019
    1,982
    2,237
    113
    Female
    Phoe dat is vervelend als je er samen niet op dezelfde manier instaat.

Daar je vergelijkingsmateriaal vraagt: Ik wil een kant van de papa toelichten. Uiteraard staan niet alle papa's er zo in.
    Ik ben een 'ongelukje', maar wel tussen haakjes want mijn moeder wou kind, mijn vader eigenlijk nog niet want was nog heel jong enzo en mijn moeder 'stopte' met de pil zonder zijn medeweten. Resultaat: Mijn vader en moeder uit elkaar en ik heb hem de eerste 14 jaar niet gezien.

2e voorbeeld: mijn halfzus wou heel graag een kind en haar vriend voelde zich te jong en wou nog wachten. Eerst huis kopen, zaken op orde, moto kopen... Uiteindelijk had ze een ongelukje en nu is hun kind geboren. Hij is uiteraard heel blij, maar als puntje bij paaltje komt dan merk je dat hij niet klaar is voor een kind. Als het huilt: naar de mama, als het gepoept heeft: naar de mama.. Ze staat er best alleen voor op lastige tijden want tja, hij wou eigenlijk nog geen kinderen. Dit zorgt voor frustraties en maakt het er niet makkelijker op. Nogtands is het een heel tevreden en makkelijk kind. Mocht het een moeilijkere baby zijn met veel krampen en slecht slapen dan zou dit echt heel naar worden voor hen.

Ik zeg uiteraard niet dat jij een ongelukje zal hebben. Maar in mijn omgeving (dus is uiteraard niet overal zo) merk ik dat het wel nadelig is als je kinderen krijgt met iemand die niet op dezelfde golflengte zit. Dit gaat over kleine dingen, maar ook over grotere waarin je steun van je partner nodig hebt. En in het heetst van de strijd kan het dus gebeuren dat het eens bovenkomt dat de een eigenlijk nog niet klaar was.

Wel snap ik dat het heel erg vervelend is als je elke dag denkt aan een kind en het zo graag wil.

Verder: Wij wilden graag een 2e kind maar we wilden wachten tot na de vaccinatie. Ik wou eigenlijk al in maart kinderen maar mijn man nog niet echt en toen zei ik dat ik wel al wou stoppen met de pil om alvast te ontpillen. Hij vond dat oké en 2 maanden later vroeg ik hem ; waar wachten we op??" en hij wist het niet. Dus besloten we samen voor een 2e te gaan.

Inmiddels hebben we na 3 miskramen een goede zwangerschap. Nog een reden dat ik blij wat das we er beiden achterstonden, want ik kreeg veel steun van hem en hij wilde direct opnieuw proberen. Als dit gebeurt terwijl 1 van de 2 geen kinderen wou, dan heb je kans de je man zich terugtrekt wat betreft kinderen.

Succes.

5. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    Het kan ook anders lopen. Mijn man heeft jaren lang tegen iedereen gezegd dat hij een groot gezin wilt en dat hij aan het wachten was tot ik zo ver zou zijn. Nou we gingen op een gegeven moment proberen, maar naar 12 maanden niet 1 positieve test. Zijn zin was na al die teleurstellingen wel voorbij. Op aandringen van mij dan toch maar wat onderzoeken in het ziekenhuis. Geen oorzaak kunnen vinden, het zou gewoon moeten kunnen, maar we mochten in juni terugkomen voor iui. Mijn man zag er al meteen tegenop. Gelukkig in maart die langverwachte positieve test. Maar het was moeilijk. Mijn man kon er maar moeilijk aan wennen dat hij vader zou worden en heeft hier echt in moeten groeien. En dit is dan een man die graag “minimaal” 4 kinderen wou. Hij zegt nog wel eens een derde te willen, maar ik weet t niet. We hebben nu 2 gezonde kinderen, waarvan eentje wel een verrassing was omdat het toen wel in 1x raak was.

Wat ik wil zeggen: het leven is niet maakbaar en sommige dingen zijn ook niet te plannen. Ik snap je partner, ik wilde ook eerst zaken op orde. En ik snap jou ook heel goed. Blijf vooral het gesprek aangaan. En prik anders een datum voor het stoppen met ac. Dan heb je iets om naar toe te leven. Maak nog een leuke reis. Spaar voor die andere auto en geniet nog even van de tijd met jullie tweetjes.

6. KimChloe

KimChloe Lid

May 12, 2016
    29
    4
    3
    Female
    NULL
    NULL
    Ik herken me in je verhaal, de levensloop van mij en mijn vriend is een beetje hetzelfde als die van jou. Ik zou ook al kinderen willen, hij nog even niet. We praten er regelmatig over, en bij hem groeit ook het verlangen maar is nog niet 100% zover. Ik wacht geduldig en spreek me uit. Dus ik leef met je mee!

7. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,134
    3,212
    113
    Female
    Oeh, lastig zeg. Enerzijds klinken de argumenten van je vriend plausibel, anderzijds zal er misschien altijd iets zijn wat er nog gedaan moet worden of een onvervulde wens of droom (met andere woorden: zoek je een reden om uit te stellen, vind je die altijd).

Wij zijn van de basis van op orde (dus kan me voorstellen dat je partner zijn studie eerst wil afronden).

Jouw vriend lijkt praktisch en rationeel naar het juiste moment te kijken en jij op basis van gevoel/verlangen (zo lees ik je bericht). Kan je vriend iets met jouw gevoel? En los van praktische bezwaren, wat wil hij gevoelsmatig? Zoals ik in het leven en onze relatie sta is dat je een kind samen moet willen en als mijn partner zou zeggen: ik wil nu niet, zou ik dat zeker respecteren. Een zwangerschap en kind krijgen zou ik persoonlijk alleen willen met de volledige steun van mijn partner.

Zoals hierboven geopperd: ik zou mijn gevoel nogmaals bespreekbaar maken en ruimte geven voor zijn praktische wensen (en meer doorvragen: wat is noodzakelijk voor een toekomstige baby en waarom en wat is acceptabel om aan te werken tijdens een eventuele zwangerschap? En zo te komen tot duidelijkheid voor jou: wanneer staat hij er achter dat je stopt met de pil, want ik kan me voorstellen dat je nu ook niet weet waar je aan toe bent, kan hij zich dat voorstellen?)

Hier heeft het 7 jaar geduurd voordat ik zwanger raakte. Ik ben inmiddels een post hbo en masteropleiding rijker, mijn man is twee jaar geleden gewisseld van baan, ik komende maand, we hebben ons huis verkocht zonder te weten waar we naar toe gingen, een nieuwbouwwoning gekocht en twee jaar bij mijn ouders gewoond. Met andere woorden: wij hebben ons leven geleefd en gedaan wat goed voelde ongeacht onze kinderwens. Met andere woorden: ik hoop dat jullie wens snel vervuld wordt, maar het kan dus ook lang(er) duren.

Wijsheid toegewenst!

Leraje likes this.
  8. Maud1995

Maud1995 Actief lid

Dec 24, 2021
    181
    213
    43
    Female
    Wat doet het me ontzettend goed om jullie reacties te lezen, waarvoor heel erg bedankt. Aan ze allemaal heb ik wat!

@Nummer4
    Wat bijzonder dat je zo snel zwanger bent geraakt! Kan me voorstellen dan inderdaad een 'oops-momentje'. Dit herken ik dan ook uit de gesprekken die mijn vriend en ik hebben: hij is best wel bang voor het feit dat je geen idee hebt wanneer het raak zou kunnen zijn. Het kan dus een maand, twee maanden duren en al raak zijn, maar het kan ook meer dan een jaar duren. Dat vind hij ongrijpbaar en eng.

@Fanne
    Ik probeer inderdaad tot een soort compromis te komen qua moment met het we stoppen van anticonceptie. Wie weet helpt dat ook mentaal voor mijn vriend om zich voor te kunnen bereiden?

@Emotions
    Bedankt voor je voorbeelden. Nooit, maar dan ook nooit zal ik zomaar stoppen met de pil. Het doet me altijd pijn dat soort voorbeelden te lezen. Jouw verhaal doet me extra beseffen dat ik héél graag samen tot dit besluit wil gaan komen!

@Jenneke88
    Bedankt voor je persoonlijke voorbeeld. Inderdaad, het is niet maakbaar. En dat vindt mijn vriend er misschien wel het meest moeilijk aan. Het is niet te voorspellen en je moet de controle volledig laten varen als je stopt met de ac.

@KimChloe
    Ondanks dat ik het jou niet gun om ook in verlangen te moeten wachten op en vriend, doet het me ergens wel heel goed om een soort lotgenoot hierin te hebben (en natuurlijk anderen ook wel met ons). Het is echt een lastig proces en ik het zelf nooit gedacht dat een wens zo sterk kon zijn! Misschien goed om even contact te houden? :)

@Kruimel14
    Dankjewel. Ik blijf af en toe inderdaad het gesprek aangaan, en dan zien we uiteindelijk wel wanneer hij misschien meer die kant op gaat van het wel willen van een kind samen.

9. Maud1995

Maud1995 Actief lid

Dec 24, 2021
    181
    213
    43
    Female
    En om even een update te geven.

Afgelopen vrijdagavond, ja, kerstavond, hebben we een best wel intens gesprek gehad. Hij merkte op dat er iets was met mij, en uiteindelijk heb ik best wel emotioneel (huilen) gereageerd en uitgelegd hoe sterk mijn verlangen is.
    Behalve dat hij absoluut lief, medelevend en troostend reageerde, merkte ik op dat hij in een soort onderhandelings-modus kwam. 'Wat dacht je over 2 jaar?' 'Of over 1 jaar?' 'Of gewoon als ik klaar ben met m'n master?' Ergens fijn, dat hij met mij naar een moment wil zoeken, maar ergens voelde het alsof hij het enkel deed om mij 'gerust' te stellen. Uiteindelijk heb ik gezegd: laten we ook dit gesprek weer even bezinken en dan komen we er later weer op terug.
    Gisteren, tijdens een lange wandeling met z'n tweeën, kwamen we er weer op terug. En jawel, zoals ik al dacht: hij zei dat het eigenlijk ook niet goed voelde om één moment uit te zoeken. Voelde voor hem ook dwingend.

Het gesprek gaat in ups en downs. We hebben het ook over leuke dingen, dingen waar we naar uit zouden kijken, maar vervolgens kan het weer omslaan (vooral vanuit zijn kant) naar een bepaalde angst en terughoudendheid.

10. Eliss92

Eliss92 Actief lid

Jul 7, 2017
    473
    458
    63
    Female
    Ik zou tegen hem zeggen dat je wil weten waar je aan toe bent. Zeker omdat het verlangen van jou kant zo groot is. Als hij dan niet met een duidelijk antwoord komt zou jij met een voorstel moeten komen. Na zijn master lijkt mij een haalbaar doel. Dan heeft hij zijn studie afgerond, heeft hij een goedlopend bedrijf en dan heeft hij nu alle tijd om rustig te wennen aan het idee dat jullie gaan beginnen. Ik zou het voor duidelijk maken dat het ook nog weleens een tijd kan duren voordat je zwanger raakt. En als je zwanger raakt duurt het ook nog eens 9 maanden voordat de baby er is. Voordat hij zijn master heeft afgerond zou ik je afraden. Ik ben bevallen van een tweede terwijl mijn vriend aan het afstuderen was voor zijn HBO en we ook nog aan het verhuizen waren. Door die drukte en stress kreeg hij een postnatale depressie (jep, ook mannen kunnen dat krijgen).

11. Zuri

Zuri Fanatiek lid

May 26, 2016
    3,329
    2,365
    113
    Female
    Lastig zeg als je er niet tegelijk klaar voor bent. Als je 10j ouder was zou ik zeggen hoe lang wil je nog wachten want risico dat het niet lukt etc etc. Maar 26 is in principe nog jong genoeg om te wachten.

Ik heb toen ik 27 was mijn man ervan weten te overtuigen dat als je stopt met de pil je niet gelijk zwanger raakt, alleen was dat wel zo en hij was er echt niet klaar voor. Ik had hele idyllische gedachtes dat we dan romantisch samen in de babydump zouden shoppen maar werkelijkheid was dat ik dat romantische shoppen met m'n moeder deed. Als ik met hem ging liep hij er ongeïnteresseerd met z'n mobiel in z'n handen bij. Meegaan naar afspraken was een probleem want werk was belangrijker. Na de geboorte had hij de eerste 6m niks met ons kind. Ik gaf bv dus hij zag zijn rol niet. Wilde ik bijv. Naar de dierentuin zag hij het nut niet want wat ziet zo'n baby? Hij was hele dagen aan het gamen of op pad. De 2e kwam niet gepland, en het ging bij de 2e nog net zo. Vlak na de geboorte van de 2e hebben we op een punt gestaan te gaan scheiden omdat het van mij niet meer zo hoefde. We hadden zo'n mega ruzie gehad, ik was er klaar mee, voelde geen liefde meer voor hem. Hij heeft toen heel veel therapie gehad en veel relatietherapie en sindsdien is eigenlijk alles goedgekomen. Ik ben oprecht opnieuw verliefd geworden op de man wie hij ooit was; die man was weer terug. Hij is een hele lieve vader en nu kwam zijn wens pas echt voor een kindje. Een 3e dus. Nog even over getwijfeld, met therapeut over gehad etc maar ik wil zelf ook graag 3 kids dus nu gaan we er voor en nu merk ik ook pas echt hoe het hoort te zijn. Hij is zo lief en betrokken nu. Zorgt voor de kids en mij, gaat mee naar echo's uit zichzelf ipv dat ik hem moet overtuigen mee te gaan etc.

Dus tja, ik zal niet zeggen doe het anders dan ik, dat zou flauw zijn. Maar ik denk dat ikzelf echt te naïef was door te denken dat het "vanzelf" wel goed komt. Dat is helemaal geen zekerheid en die ervaring wil ik wel met je delen. Als hij er echt nog niet klaar voor is zal dat de hechting in de weg kunnen staan.

Leraje likes this.
  12. Leraje

Leraje Fanatiek lid

Apr 19, 2013
    4,965
    2,790
    113
    Ik vind dit een heel goede reactie.

Zuri likes this.

Share This Page