Wanneer naar de huisarts?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Meerkoet35, Jul 11, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meerkoet35

Meerkoet35 Nieuw lid

Jul 11, 2022
    1
    0
    1
    Female
    Hoi allemaal,

Ik volg deze pagina al een tijdje maar dit is mijn eerste post. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Ik ben 35 jaar en nu 10 maanden geleden gestopt met de pil (die ik heel lang geslikt heb). De eerste 2 maanden nog niet echt geprobeerd zwanger te worden, en nu 8 maanden er echt voor aan het gaan. Mijn cyclus is (nog steeds) heel erg wisselend, terwijl ik vroeger wel een regelmatige cyclus had. De kortste cyclus duurde 28 dagen, de langste 50, met alles daar tussen in. We gebruiken (daarom) vruchtbaarheidstesten en proberen minimaal 2 keer seks te hebben in de vruchtbare periode. Desondanks is het nog steeds niet raak. Iedere ongesteldheid is weer een teleurstelling, ook omdat mensen om mij heen allemaal binnen een maand zwanger lijken te raken.

Nu mijn vraag: is het na 8 maanden proberen zonder resultaat verstandig om naar de huisarts te gaan, of zouden jullie nog even wachten? Mijn vriend vindt het onzin omdat het volgens hem minimaal een jaar kan duren, maar ik ben ook heel bang dat er wel wat 'mis' is, en dan kunnen we het maar beter zo snel mogelijk weten.

Graag jullie advies!

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,662
    27,307
    113
    Female
    Anders spreek je met je vriend af dat je het nog 2 rondes geeft: zit je tussen de 8 en dr 12 maanden in en na de vakantie periode. Kan hij ook aan het idee wennen en heb jij ook een rustpunt van oke en dan gaan door met doorverwijzing

Meerkoet35 likes this.
  3. Krv

Krv Fanatiek lid

May 26, 2017
    4,602
    4,454
    113
    Female
    #3 Krv, Jul 11, 2022
    Last edited: Jul 11, 2022
    Ik zou goed met je vriend bespreken wat jullie samen willen. Vanaf 36 jaar kan je in principe na een half jaar proberen al een afspraak maken bij de huisarts. Ben je bijna 36? Heb je je cyclus bijgehouden? Je zou eventueel nog kunnen temperaturen. Wij hebben destijds pas na 2 jaar proberen een afspraak gemaakt maar ik heb mijn cyclus bijgehouden en was regelmatig, waardoor we vrijwel zeker waren van een eisprong. Uiteindelijk bleek ook uit de onderzoeken dat er wel iets aan de hand was. Er gaat ook nog wat tijd over de onderzoeken heen, zaadkwaliteit werd sowieso 2 keer bekeken terwijl de eerste keer al vrij duidelijk was dat het daar niet goed zat. Er zat volgens mij 3 maanden tussen de 2 onderzoeken in. Dan ben je dus ook alweer een tijdje verder. Maar, ik vond en vind het wel pittig om een traject in te gaan. Wat dat betreft heeft je vriend wel deels gelijk, het duurt overigens niet minimaal een jaar maar de meeste vrouwen zijn na 12 maanden zwanger. Hopelijk lukt het toch nog spontaan!

Veel succes.

4. Orchid24

Orchid24 VIP lid

Nov 19, 2018
    16,402
    13,232
    113
    Female
    Verschilt heel erg per huisarts ook, ik was halfjaar voordat wij gingen proberen gestopt met de pil en ook erg onregelmatig meestal rond de 35-50 dit bleef onregelmatig maar mijn huisarts gaf aan dat ontpillen wel 1,5 jaar kon duren dus ze ging pas verder kijken als ik 1,5 jaar ontpilt was + jaar probeerden. Toen bleek met echo meteen dat mijn gevoel klopte en ik PCOS had. Toen het traject in gegaan. Maar ken ook velen die al eerder doorverwezen werden voor onregelmatige cyclus. Er zit inderdaad wel ongeveer 3 maanden tussen onderzoeken en uitslagen/Start traject

5. Krv

Krv Fanatiek lid

May 26, 2017
    4,602
    4,454
    113
    Female
    Oh en misschien nog iets om rekening mee te houden, door corona en personeelstekorten zijn er flinke wachtlijsten ontstaan bij bepaalde ziekenhuizen/klinieken. Ik weet niet of het overal even erg is maar bij mijn oude kliniek voor nieuwe patiënten 6 maanden wachttijd (voor intake), huidige ziekenhuis ook bijna een half jaar gewacht. Heb ook al van een ziekenhuis gelezen die momenteel geen IVF/ICSI behandelingen opstarten, pas na de zomer weer. Hopelijk is het natuurlijk allemaal niet nodig en heb je hier helemaal geen last van, maar kan misschien wel meespelen in het maken van jullie keuze.

Share This Page