Hallo beste forumlezeressen, Ik ben onlangs zwanger van de tweede sinds oudjaarsdag een duidelijke positieve test en een vermoede van 3 maanden zwangerschap. Maar omdat ik gebloed heb (schaal 1/10 een 3) voor ongeveer 3 weken lang zegt de verloskundige dat ze geen haast heb met de echo en word het nu pas aankomende donderdag gedaan (dit terwijl ik gelijk gebeld heb!!).... nu kan ik je al vertellen dat ik duidelijk het kindje al voel in me buik, lichte trapjes ect. ik kan met zekerheid al zeggen dat ik langer dan 6 weken zwanger ben. (verloskundige vermoed 6 wkn). ik heb nog geen afspraak, echo of wat dan ook gehad... wat nou als ik wel langer zwanger blijk te zijn en bijv het vruchtje bij de echo (as donderdag) het syndroom van down heeft? dan ben ik al over de 3 maanden heen, en kan ik bijvoorbeeld geen abortus meer doen. ik heb dan simpelweg geen keuze meer. iemand die weet hoe dat zit? ps ik wil geen abortus, maar ik weet wel (broer met syndroom) dat ik een kind met het syndroom niet kan opvoeden. daar ben ik wel bang voor.
Hoi Sjarrel, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Maar zou je niet eerst even wachten tot je de echo hebt gehad voordat je allerlei veronderstellingen doet? Ten eerste kan de verloskundige als beste berekenen hoe lang je zwanger bent. Ten tweede kan je pas vanaf 11 weken zwangerschap een combinatietest doen waaruit het risico op syndroom van Down wordt berekend. Een eventuele abortus/vroeggeboorte (hoe erg dan ook!) kan zelfs tot 24 weken. Ten derde kan het 'schoppen' dat je voelt ook je darmen zijn. Een vruchtje van 5 cm kan nog niet hard schoppen hoor. Succes!
Hoi Sjarrel, Hoe vervelend ook, je zou moeten wachten. En tijdens die echo kun je echt niet zien of je kindje een down syndroom heeft hoor, daar zul je andere testen voor moeten doen. Je kindje voelen lijkt me sterk of je moet al echt veel verder zijn, maar dan zou je buik ook al flink gegroeid moeten zijn? Sterkte en ik hoop op goede echo voor je!
Ik heb al een redelijk dikke buik en geloof me als ik zeg dat ik weet wat ik voel. heb overigens al eerder een zwangerschap gehad. dmv nekplooi kunnen ze het meten, en helaas kom ik niet in aanmerking voor de overige testen ivm met mijn leeftijd 25. maar omdat ik dus al een broer heb die het heeft, ben ik er wel bang voor, dat klinkt toch wel logisch toch. maar we zullen ten alle tijden donderdag moet afwachten
gefeliciteerd met je zwangerschap! kan me je zorgen voorstellen hoor, je weet tenslotte een beetje hoe het is, omdat je broer ook Down heeft. Ik voelde bij mn derde zwangerschap ook al ons mannetje rond de 13 weken, dus als je vermoed al veel verder te zijn, zou het best kunnen dat je je kindje al voelt... helaas kan je niets anders doen dan afwachten... of als je je heel erge zorgen maakt over het bloedverlies dan kan je ook naar de eerste hulp, vaak maken ze dan wel meteen een echo.... sterkte met afwachten... en ik hoop voor je dat alles goed is!
Hi Sjarrel, Gefeliciteerd! Ik zie dat je in Amsterdam woont. Bij echo centrum Ite Boerema kun je voor ongeveer EUR 30 een echo laten maken op afspraak. Check anders even www.echoamsterdam.nl Ik kan me voorstellen dat je graag duidelijkheid wilt hebben, misschien is dit een optie. Succes!
Maar een nekplooimeting is toch ook maar een kans???? En wordt het onderzoek niet vergoed als je in familie down hebt? Volgens mij wel hoor! Zal ik toch ff navragen.... groetjes