Programma JONG, uitzending "ik ben zwanger, wat nu?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door rojin, 28 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Die termijn is er ook om bij grote afwijkingen een zwangerschap te kunnen beeindigen volgens mij. En helaas zijn er genoeg die die 'keuze' moeten maken na een 20 weken echo. Ik kan het mishebben hoor, maar volgens mij zijn daar geen aparte regels voor.

Abortusgrens blijft staan op 24 weken - Wetenschap & Gezondheid - VK

Dat staat m.i. los van het 'baas in eigen buik' argument. Waar je tegenover kan zetten: 'baas in eigen doos'. Daar begint het immers mee. Tenzij dit allemaal ging om vrouwen die tegen hun wil in seks gehad hebben, ligt de verantwoordelijkheid al bij het hebben van seks.

2. Trees

Trees Niet meer actief

#142 Trees, 29 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 feb 2012
    Er zijn in Nederland een aantal klinieken waar je abortus tot 22 weken kan plegen zonder dat er een medische reden voor is. Helaas. Staat trouwens ook in je link zie ik nu.

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ja, dat onderscheid wordt niet gemaakt, dat is precies het punt. :(In de praktijk wordt 22 gehanteerd, volgens mij is het wettelijk zelfs 24 weken en heeft dat alles met de 20 weken echo/levensvatbaarheid van de foetus te maken. Maar ik zit na een dag schrijven en zwoegen met een zeer moe brein te lezen, ik kan het scheef hebben (heb een linkje in mijn post toegevoegd ;)). De termijn voor niet-medische abortussen zou veel lager moeten liggen in mijn bescheiden mening. Veel lager. Maar goed, dan heb je wel weer gevallen die tot een bepaalde tijd misschien niet eens weten dat ze zwanger zijn, en dat soort gevallen (gezien hoe ik er aan toe was in mijn eerste trimester zal ik dat nooit begrijpen, maar goed ;)).

Ik hoorde bij mijn eerste 20 weken echo ook dat ze het voor zo en zoveel weken moesten doen vanwege de wettelijke grens voor abortus. Volgens mij werkt dit in Belgie weer heel anders. Ga ik opzoeken als ik de aanknop van mijn brein weer heb gevonden.

4. Trees

Trees Niet meer actief

Wat betreft je laatste alinea. Veel jonge pubers kunnen deze verantwoordelijkheid niet aan, maar gaan al wel letterlijk met de billen bloot. Een grote rol ligt hiervoor ook bij ouders. Het meisje van 15 uit de aflevering van JONG was duidelijk een emotioneel wrak. Waarschijnlijk al voor de zwangerschap en de vraag is in hoeverre je dit 'soort' meiden het kwalijk kan nemen. Ze was op zoek naar liefde en aandacht en kreeg daarvoor in ruil een vieze vent van 42 die misbruik van haar maakte. Hoeverre ben je dan nog baas in eigen doos? Ik zou zeggen het begint met de baas worden in eigen hoofd ;).

5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik heb twee keer een uitgebreide reactie getypt en naderhand de conclusie getrokken dat ik geen zin had om de reacties te plaatsen. Dat heeft te maken met het taalgebruik in dit topic.

-walgelijk
    -braakneigingen
    -mensen als jij verpesten de wereld
    -jij bent niet normaal
    -moordenaars
    -jij bent echt niet goed bij je hoofd
    -etc. etc.

Wat zijn jullie hard voor elkaar!

Zodra je een topic als dit binnen komt, kun je verwachten dat er een discussie ontstaat tussen mensen die meningen hebben die lijnrecht tegenover elkaar staan. Je kunt ook verwachten dat die discussie fel wordt, omdat het gaat om een onderwerp wat bij velen gevoelig ligt. Maar het lijkt me niet nodig om elkaar de grond in te boren en uit te maken voor rotte vis om een mening..! Tel tot tien, nuanceer, herformuleer... Geef je mening en gedraag je daarbij netjes!

Laat ik heel kort zijn over het daadwerkelijke onderwerp van dit topic: Ik vind het verhaal van Anniek diep triest en heb in feite te doen met alle betrokkenen, ja zelfs de ouders, ook al hebben zij waarschijnlijk grote fouten begaan. Volgens mij was er al het een en ander behoorlijk mis in dat huishouden voordat de zwangerschap tot stand kwam. Ik hoop dat Anniek een toekomst heeft.

6. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Goed gezegd, dat was mijn idee ook bij het zien van de uitzending.

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Vanavond 21.55 Ned3 nieuwe aflevering van JONG!

8. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat een kindje maar een klompje cellen is, maar dit gaat wel erg ver. Dus als ik mijn baby geen eten meer geef omdat hij niet met mij heeft kunnen bespreken of hij liever flesvoeding of borstvoeding of überhaupt voeding wil, dan vind jij dat goed?

9. danip

danip Niet meer actief

Uhm ik denk dat dat sarcasme is ;) Verder eens met Tamale.

10. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Volgens mij ging het in dit topic om de uitzending van Jong en om te discussiëren over dat specifieke geval, over die tv uitzending. Staat ook in dat deel van het forum. Ging er ook op een leuke manier aan toe die discussie vond ik. Nu is er heel heftig gereageerd door mensen waarvan sommigen zelfs schrijven dat ze de uitzending helemaal niet gezien hebben. Vind ik persoonlijk jammer. Juist interessant om eens inhoudelijk te discussiëren over een specifieke case. Ben benieuwd naar de volgende uitzending van Jong, meen dat daar ook weer een discutabel onderwerp aan de orde kwam? Dat postte iemand geloof ik gisteren, maar kan het even niet terug vinden.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ik denk dat het ook daar in zit. Je kunt niet alle casussen van abortussen op 1 hoop gooien maar moet alles per geval zien.

Niet 1 geval is hetzelfde.

Oordelen kan eigenlijk niet als je niet weet waarom ergens voor wordt gekozen

12. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Wat een nare reacties lees je hier.
    Iedereen heeft recht op zijn mening maar ik vind wel dat sommige mensen heel kort door de bocht reageren.

Jaarlijks plegen zo'n 28.000 vrouwen in Nederland abortus. Ik ben benieuwd hoeveel vrouwen hier op ZP voor die keus hebben gestaan.
    Je weet niet wat iemands beweegreden of gemoedstoestand was ten tijde van die beslissing. Oordeel daar dan ook niet over.

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Ik begrijp wel dat er mensen abortus doen, bijv als je zelf heel moeilijk in het leven staat. Dat je dan voor week 12 kiest voor abortus.
    maar op het termijn van 18 weken.. Ik snap dat wanneer er iets uit de 20weken echo is gekomen, dat een kindje niet met het leven te verenigen is, of een heel nare toekomst te wachten staat.
    Maar ik begrijp ook niet waarom een familie zo kil doet over een baby op komst bij een familielid of gezinslid.
    Ik ben blij dat ik die keuze nooit heb hoeven maken.
    18 weken is hetgeen waarom ik het me zo aantrek.
    en die 24 weken.. geen woorden voor.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ja persoonlijk zou ik het ook echt niet kunnen met dat termijn ( helemaal niet denk ik)

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ja, die verantwoordelijkheid ligt ook grotendeels bij ouders, natuurlijk Ik zeg ook niet dat abortus in sommige van dat soort gevallen niet 'beter' is dan andere denkbare alternatieven. Ik zeg volgens mij nergens iets over kwalijk nemen, bij jonge minderjarigen ligt verantwoordelijkheid meer bij de ouders dan bv. meisjes van 18. En dan nog ben je niet altijd baas in eigen doos. Zoals ik zelf helaas aan levende lijve heb mogen ondervinden. Gelukkig zonder zwangerschap als gevolg omdat ik altijd iig zelf pil of spiraal had. Maar da's een ander verhaal :)

16. mamavanJ&D

mamavanJ&D VIP lid

23 aug 2006
    7.212
    0
    0
    werkzoekende...
    Zwolle
    Sorry, maar hier krijg ik braakneigingen van! Ik word hier echt woest van! Een kind krijgen is WEL een wonder!
    Je mag blij zijn als je een kind mag krijgen. En als je er dan 1 mag krijgen is dat zeer zeker wel een wonder!

Deze is dan ook voor jou, al ben jij eigenlijk dit plaatje niet eens waard!

17. Bastet

Bastet Niet meer actief

Nogmaals: Dat is jou mening, ik deel die niet.;)
    Is het echt zo erg dat ik niet hetzelfde denk als jij (en velen zoals jij)?
    Moeten alle vrouwen dan zweverige, dromerige of overgevoelige schepsels zijn?
    Dat is nu eenmaal niet zo.

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik heb het programma niet kunnen zien. Maar het klinkt vreselijk sneu voor alle betrokkenen, vooral het meisje natuurlijk. :(

Ben het eens met Bri, Bosi etc. Ben zelf ook helemaal PRO-choice en ik vind abortus dan ook niet per definitie "moord" zoals door sommigen hier zo kort door de bocht gesteld wordt. En ik ben er zelf tot in mijn diepste wezen van overtuigd dat het soms maar beter is dat een kindje NIET geboren wordt als de basis/start al zo verschrikkelijk triest zou zijn. Geloof mij, opgroeien in een pleeggezin of bij niet-liefdevolle ouders is geen pretje, daar zou geen enkel kind vrijwillig voor kiezen als hij of zij de keuze had. Soms kan je er dan maar beter niet zijn....:)

En zelfs Bastet begrijp ik ergens nog wel alhoewel haar uitspraken kwetsend kunnen overkomen. Het is maar net hoe je de definitie van "een wonder" bepaald. Feitelijk is een kind krijgen inderdaad geen wonder. In de meeste gevallen is het "gewoon" de natuur en gaat het min of meer vanzelf en dat al vele duizenden jaren lang. ;) Maar hopelijk is voor de meeste ouders hun eigen kind wèl een wonder. Voor mij wel in elk geval! :)

19. leonieke

leonieke Niet meer actief

Wat jij denkt boeit me werkelijk voor geen meter. Ik vind het zielig dat je zo hard bent en daarmee klaar..

Wat je zegt des te meer. De inhoud plus de woordekeuze en manier waarop.. keer op keer.. omg!

Gut wat vind jij jezelf en je mening geweldig!

20. mamavanJ&D

mamavanJ&D VIP lid

23 aug 2006
    7.212
    0
    0
    werkzoekende...
    Zwolle
    +1...

Deel Deze Pagina