Ik zit met een belangrijke vraag, mijn moeder heeft haar relatie beëidigd met haar vriend. Nu heeft ze besloten om bij ons in het dorp te komen wonen alleen kan ze nog niet een huisje vinden. Ze heeft wel urgentie maar weten niet hoelang het duurt voor ze een huisje heeft. Nu hebben wij wel besloten dat ze even bij ons mag blijven wonen voor een bepaalde tijd. Ze krijgt nu samen met haar "vriend" een uitkering maar krijgt ze deze ook als alleenstaande ouder(heb nog een zusje van 7 wat ook bij ons in komt wonen) bij ons in huis? toen ik vorig jaar werkloos was heb ik wel een uitkering gehad maar is dit hetzelfde? ik hoop dat jullie eventueel een antwoord hebben.
ik weet niet wat voor uitkering ze nu heeft. Toen ik na narigheid een tijdje bij mijn ouders woonde ( was 22 ) kreeg ik een bijstandsuitkering die iets gekort werd omdat ik bij anderen in huis woonde.
Dat valt vanaf hier niet te zeggen, hangt er ook van af hoeveel geld jullie hebben. Als jullie redelijk verdienen, denk ik dat ze helemaal niks krijgt vanuit de bijstand. Ik zou zeggen: informeer bij je eigen gemeente, die kunnen het precies voorrekenen.
tip! laat haar zich inschijven bij jullie op een brief adres. kost wel even wat moeite bij de gemeente maar dan krijgt ze geen problemen met uitkeringen en dergelijke. en jullie geen extra kosten zoals gemeente belastingen etc
Bij een ouder-kind relatie is er binnen de WWB geen sprake van een gezamenlijke huishouding. Ze zou dus een eigen bijstanduitkering kunnen aanvragen (alleenstaande oudernorm), waarbij er wel 10% op de uitkering kan worden ingehouden, omdat ze haar woonlasten met andere inwonenden (jullie) kan delen. De hoogte van jullie inkomen is verder niet van belang (nóg niet althans...dit willen ze in de toekomst gaan veranderen, maar zover is het nog niet). Of ze de uitkering ook echt gaat krijgen hangt af van het gemeentelijk beleid en het aanbod van werk. De gemeente zal namelijk altijd eerst kijken of je moeder aan het werk kan, en haar zomogelijk aan een baan helpen.
Die ouder kind relatie heeft ze niet met de vriend van TS. Dus het lijkt mij dat ze wel gekort gaat worden
Ze gaat inderdaad gekort worden, zoals ik ook al schreef: 10% (goed lezen hoor ) Maar het is niet zo dat de uitkering helemáál geweigerd zal worden omdat ze bij haar dochter (en schoonzoon) gaat inwonen.
Het is inderdaad zoals Mikki schrijft, alleen is het afhankelijk van het gemeentelijk beleid hoeveel er gekort gaat worden, ergens tussen de 5 en 15%.