narcose

Discussion in 'De lounge' started by zilvervosje, Nov 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag kwijt moet... maar wat geven ze je eigenlijk als je onder narcose gaat?

Ik kreeg eerst een spuit met heldere vloeistof en meteen daarop iets met een wittige vloeistof. Wat is het? Ik ben wel benieuwd.

2. roses

roses Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    1,946
    1
    38
    Moderne anesthesie

De moderne anesthesie onderscheidt voor de toepassing van algemene anesthesie drie pijlers: bewustzijnsverlaging, pijnbestrijding en spierverslapping. Voor deze drie pijlers worden verschillende medicijnen (of farmaca) gebruikt, elk voor een ander effect, maar soms zijn de effecten overlappend of elkaar zelfs versterkend. We onderscheiden algemene anesthesiemiddelen (anesthetica of hypnotica), pijnstillers (meestal op morfine gelijkende middelen, opiaten of opioïden) en spierverslappers. De anesthesiemiddelen kunnen intraveneus (in de aderen) worden ingespoten of worden ingeademd (inhalatie). Ook combinaties van beide toedieningsvormen worden breed toegepast.
    Het proces van de anesthesie bestaat uit drie onderdelen: het in slaap vallen (de inleiding of inductie), de periode waarin de operatie plaats vindt (het onderhouden van de anesthesie) en het wakker worden (uitleiding).
    Om de patiënt in slaap te brengen kan van verschillende methoden gebruik worden gemaakt. Bij volwassenen wordt de narcose vaak 'ingeleid' door het geven van een intraveneuze dosis van een anestheticum zoals pentothal of propofol, waarna voor het onderhouden van de narcose een inhalatie-anestheticum (dampvormig) kan worden gebruikt gecombineerd met analgetica. Bij kleine kinderen wordt de narcose bijna altijd 'ingeleid' door het laten inademen van een dampvormig-mengsel via een 'kapje'. Men gebruikt hiervoor dampvormige anesthetica. Vroeger werd hiervoor gebruik gemaakt van chloroform, hetgeen vanwege de toxische eigenschappen werd vervangen door ether. Momenteel gebruikt men hier nog lachgas (N2O) voor, meestal gemengd met een van een aantal andere mogelijke dampen zoals sevofluraan, halothaan, enfluraan,desfluraan of isofluraan. Hierbij worden nog steeds intraveneus pijnstillende farmaca zoals sufentanil, fentanyl of remifentanil en spierverslappende medicamenten zoals succinylcholine (kortwerkend middel) of vecuronium, atracurium, rocuronium of pancuronium (middellang werkend) gegeven.

Bron: wikipedia

3. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ja, die kende ik al :D

Ik vermoed dat het propofol was. Ik werd namelijk echt heerlijk wakker. Alsof ik in de Provence in een duur hotel wakker werd... ik heb zelfs om croissantjes gevraagd :). Het schijnt dat een van de bijwerkingen van propofol euforie is... dat zou het verklaren (alsmede mijn vraag naar Mc Steamy... :):)).

Maar goed, mijn medische kennis is niet al te groot, dus ik hoopte een co of een arts op het forum te vinden :).

4. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Ik weet niet wat ik kreeg maar ik vond mijn arts in de OK verdacht veel op die lekkere Michael Ballack lijken. Terwijl ik 5 min. ervoor de nachtlampjes zag vliegen.

Ach zolang wij naar mooie mannen vragen en niet naar bv. JP Balkenende, vind ik het niet zo erg :D.

Share This Page