Hallo meiden.. Na 2 jaar hormoonbehandelingen en veel tegenslagen, hebben we te horen gekregen dat we 21 juni ons intake gesprek hebben voor ivf (spannend) nu heb ik ook te horen gekregen dat ik aangenomen ben bij mijn nieuwe baan! Hoe ga ik dit nu oplossen?? onze kinderwens is te groot om het op dit moment voorbij te laten gaan maar ik ben pas 23 dus we hebben in principe nog genoeg tijd, op mijn nieuwe werk kan ik niet in mijn proeftijd al vrije dagen op gaan nemen voor punctie's en terugplaatsingen.. zijn er dames die in dit zelfde schuitje hebben gezeten?? Graag hoor ik jullie ervaringen.. Liefs mel1989
Soannend meid! ik heb geen ervaring met een nieuwe baan en de MMM maar ik begon wel aan de ronde's IUI net voor mn contract verlenging.. Ik heb ervoor gekozen om gewoon openheid te geven hierin. Want ook onze wens is te groot om nog langer te wachten op een vast contract. Bij mij is het heel positief verlopen!! ik krijg alle steun vanuit de werkgever, krijg vrij wanneer ik wil echt helemaal top! ook nu wij gaan beginnen aan de IVF staan ze echt voor me klaar! Dit zorgt voor mij voor zoveel rust... vele malen beter dan smoesjes verzinnen etc etc Mijn advies is dus om gewoon open te zijn over de situatie waarin je zit...hopelijk krijg je net zoveel begrip en steun als ik!
Hoi Mel, ik zit in bijna dezelfde situatie en... kom er ook net uit . Ja, dat klinkt gek, maar ik zal het uitleggen. Net toen wij gingen starten met iui, kon mijn contract niet verlengd worden. Ik ook helemaal in de rats omdat ik dacht nooit een nieuwe baan te vinden met al het ziekenhuis gedoe. Gelukkig een maand later wel een nieuwe baan gevonden! Ik ben daar uiteindelijk eerlijk geweest (op de laatste dag van mijn proeftijd!) over de mmm en moest ook meteen 2 weken later een week vrij ivm een laparoscopie. Gelukkig reageerde mijn werk heel positief (tegen mijn verwachtingen in door verhalen die ik had gehoord). Ik heb ook besproken hoe ze het vonden om dit te horen, nu ik net binnen was. Mijn werkgever gaf aan dat hij het begreep en dat hij ook niet van mij kon verlangen dat iets dat al zo lang speelt, voor een nieuwe baan de koelkast in gaat. Dat was een heel opluchting. Ik heb het bewust besproken nog in mijn proeftijd, omdat ik me realiseerde dat als ze me eruit wilden hebben, ze me er ook gewoon na een half jaar er nog uit konden gooien. En dan wilde ik het zelf liever direct weten. Daar sta ik nog steeds heel erg achter. Maar... helaas bleek ook dit bedrijf te gaan reorganiseren (weer bezuinigingen, echt hele dikke pech). Ik kreeg dus al na 3 maanden te horen dat mijn contract niet verlengd kon worden. Gelukkig weet ik zeker dat het gewoon dikke pech is en niets met de mmm te maken had, want de helft van mijn beroepsgroep vliegt eruit (en dat lijkt mij een wat drastische maatregel om alleen mij als lastig mmm-klantje eruit te gooien ). Maar goed, ik moest dus wederom op zoek naar een nieuwe baan. Die heb ik gelukkig ook weer snel gevonden en ik ga bijna beginnen. Maar nu staan wij dus ook bijna voor het ivf-traject. We krijgen zws 2 weken na mijn start de intake en dan kan ik na nog 2 weken beginnen. Zelf heb ik besloten om eerlijk te zijn. Omdat dit gewoon veel prettiger is en ook omdat ik gemerkt heb dat er toch wel heel vaak begrip voor is. Mensen snappen echt wel dat we dit niet zo gekozen of gepland hebben. Daarnaast hebben ze je echt niet voor niets aangenomen. Ook dat gooien ze niet zomaar weg. Verder is het misschien een geruststelling, dat je het zws ook niet direct hoeft te vertellen (maar bv pas na enkele weken), want ik denk dat jij ook gewoon het lange protocol krijgt? Dat betekend meestal dat je eerst een maandje aan de pil gaat. In die maand hoef je dus helemaal niets. Je kunt dus je intake doen (valt die al in je proeftijd). Dat noem je dan gewoon een tandartsafspraak. Dan ga je starten met de pil en zoek je een geschikt moment en de juiste persoon om je verhaal mee te delen. En dan blijft het natuurlijk op hoop van zegen, want garantie heb je nooit. En nog een schrale troost: officieel mogen ze je natuurlijk hierom niet ontslaan, ook niet in je proeftijd. Dus mocht het in het ergste geval wel gebeuren, vraag dan altijd naar een reden voor de beëindiging. Je zult het niet geloven, maar veel managers zijn dan stom genoeg om de echte reden te geven. En dan kun je het ongedaan laten maken of schadevergoeding etc krijgen. Maar ik denk dus echt dat het zo'n vaart niet zal lopen hoor meis. Wat ons rust heeft gegeven is dat ik natuurlijk wil werken, een baan ook heeeeeeel belangrijk vind, maar dat een kindje nu voor ons op de eerste plaats komt. En dan kun je eigenlijk bijna niet anders dan het vertellen. Mijn eerlijkheid werd tot nu toe juist gewaardeerd. En bedenk: als je het gaat bedekken met smoesjes (na je proeftijd) zullen mensen eerder een verkeerd beeld van je krijgen (die drukt haar snor) en kun je veel meer kapot maken. Heel veel succes met je keuze en probeer vooral te genieten van het feit dat je een nieuwe baan hebt, want dat is hartstikke top!
oja, wat misschien wel anders is voor ons, is mijn leeftijd: ik ben 10 jaartjes ouder dan jij, dus kan voor mijn gevoel ook echt niet meer wachten. Jij kunt dat inderdaad nog wel, dus ga hierin ook op je gevoel af. Als het beter voelt om eerst even je energie in je baan te stoppen en niet aan ivf te beginnen, dan is dat ook een goede optie. Maar dan is het wel belangrijk dat je dat voor jezelf doet. Want eerlijk is eerlijk: het is wel pittig en een mmm-traject en een nieuwe baan starten. Al gaf het mij ook juist wel lekker afleiding tijdens die gruwelijke WW elke keer...
Ja, dit zijn hele lastige dingen! Ik heb ook net contract getekend voor nieuwe baan. Ik was al aangenomen en toen kwam ik nog even op mijn nieuwe werk om de regeldingen rondom contract te regelen (kopie diploma ed) en toen heb ik het aangegeven. Dat ik bezig ben met IUI en dat ik daarvoor wel regelmatig naar het ziekenhuis moet en dat dat niet te plannen is qua dagen. Ik heb daarbij gezegd dat ik hier eerlijk over wilde zijn, voordat ik een contract getekend had en dat stelde ze zeer op prijs. Ze vroeg hoe dat dat in het werk gaat ,waarom ik het niet kan plannen, maar het was geen probleem. Ik ben er bewust open over geweest, om te voorkomen dat het gedoe oplevert als je aan het werk gaat en stress is niet goed! Dus, mijn advies, wees eerlijk en kijk hoe het uitpakt. als het goed is, zijn ze heel blij dat jij daar wil werken en hebben ze er ook wel wat voor over! succes!