Ik moet er helaas aan geloven, de 30 komt er aan en daarmee dus ook het uitstrijkje. Vandaag viel de brief op de deurmat. Nu las ik dat deze normaliter door de HA of de doktersassistent uitgevoerd wordt, maar wij zijn al meer dan een jaar onder behandeling van de gyneacoloog en hebben we daar ook regelmatig een afspraak. Zou het raar zijn om aan haar te vragen het uitstrijkje uit te voeren? Ik moet me al zo vaak ontkleden voor verschillende mensen en ik vind het zo moeilijk, dat ik het liever aan de gyneacoloog vraag.
Het bevolkingsonderzoek loopt via de huisarts. Het uitstrijkje waar je een oproep voor gekregen hebt kan dus niet bij de gynaecoloog. Wel kun je natuurlijk vragen of je gynaecoloog een uitstrijkje wil doen, als je de situatie uitlegt. Je zal dan wel moeten betalen (eigen risico) maar als je in t ziekenhuis loopt zal je je eigen risico toch al kwijt zijn, toch? Qua kosten is het veel duurder en onnodig om de gyn een uitstrijk te laten doen ipv de huisarts, vandaar dat de overheid kiest voor de huisartsassistente.
Ik heb mijn uitstrijkje toen laten maken bij de gyn, ze stelde het zelf voor (toen ik in de stoel lag, oh heb je je uitstrijkje al laten doen? Anders doen we dat meteen even erbij). Ze doen ook gewoon bevolkingsonderzoek. dus ik zou het gewoon vragen.. je ligt er al vaak genoeg. Het is wel duurder door een gyn, maar als je toch al onder behandeling bent, zou ik het zeker daar laten doen
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb ook even gebeld en ik moest het formulier meenemen en dan zouden ze even kijken.