samenlevingstest, zin en onzin?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Hster, 26 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hster

Hster Actief lid

14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Hallo dames,

Even iets van me af schrijven en een vraag.

Zaterdag ongi geworden, dus volgende week de samenlevingstest. Bedoeling bij de VU is dat je drie afspraken maakt rond je verwachte eisprong. Maar... ziekenhuis is volgende week super druk! met moeite 1 afspraak kunnen maken... Dus nu a.s. dinsdag onze eerste (en als er niemand uitvalt, enige) samenlevingstest.

Baalde hier behoorlijk van vanmiddag.
    Maar ik hoor ook verhalen dat andere ziekenhuizen zo'n samenlevingstest helemaal niet uitvoeren...

Mijn vraag is dus: wat is de zin en onzin van een samenlevingstest?

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Geen idee maar ik weet in ieder geval dat ons ziekenhuis het niet doet. Dus als het zo betrouwbaar zou zijn zou ieder ziekenhuis het wel doen lijk mij.

veel succes in ieder geval.

3. Hster

Hster Actief lid

14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Tja dat dacht ik ook. Waarom zouden ze het in sommige ziekenhuizen wel doen en in andere niet? Maar aan de andere kant, is er een andere manier om te onderzoeken of zijn zaad en mijn baarmoederslijm goed kunnen samenleven?

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dat durf ik je niet te zeggen of er ook andere manier is. Weet alleen dat het niet altijd klopt dus dat er vaak dode zaadjes te zien zijn terwijl de goeie allang naar boven zijn gezwommen. Anders even googlen!

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bij ons vond onze gynaecoloog het niet nodig, omdat het alleen als uitkomst aan kan geven dat het vrouwelijke slijmvlies vijandig is ten opzichte van de zaadjes van de man. Omdat in ons het geval de kwaliteit van het zaad zo slecht was dat het alleen IUI of IVF kon worden, is er geen zin voor een samenlevingstest. Bij IUI worden de zaadjes namelijk rechtstreeks in de baarmoeder ingebracht en wordt het vijandig slijm dus gepasseerd. Bij IVF vindt de bevruchting buiten het lichaam plaats en wordt het embryo rechtstreeks in de baarmoeder ingebracht. In beide gevallen dus niets te maken met vijandig slijm.

Ik weet niet hoe jullie situatie ligt, maar in ons geval heeft de gynaecoloog om de bovenstaande redenen besloten dat een samenlevingstest bij ons niet zinvol zou zijn.

Groetjes,
    Josien

6. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hoi,

Ik lees dat je drie samenlvingstesten rond je eisprong moet doen?
    Vraag mij zowieso af waarom 3.
    Ik loop bij het AMC en daar heb ik ook een samenlevingstest gedaan, maar dat is maar 1 keer en voor zover ik weet volgen er geen anderen.

De zin of onzin, moeilijk te beoordelen.
    Maar wat ik wel weet is dat er bij mij 1 levende zaadcel zat...vond het erg weinig als je in aanmerking neemt dat er miljoenen zwemmen...

7. Hster

Hster Actief lid

14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Dank voor jullie antwoorden.

Bij ons zijn de uitkomsten van alle onderzoeken tot nu toe goed. Goed sperma, en goede cyclus dus. Vandaar denk ik dat de gyn wil weten of mijn baarmoederslijm niet 'vijandig' is, als oorzaak waarom het nog niet is gelukt.

De drie afspraken: volgens mij is dat omdat je bij het plannen van de afspraken natuurlijk nooit precies weet wanneer je eisprong is. Dus gaan ze uit van het gemiddelde, en plan je éen afspraak ervoor, één op je ei, en één erna. Telkens met 1 dag ertussen. Meer kans op het goede moment zo gezegd.

8. pat

pat Fanatiek lid

26 jul 2006
    1.908
    0
    0
    Een lieve moeder zijn
    Buitenland
    Wij hebben de afgelopen maanden ook allerlei onderzoeken gehad waar als enige resultaat uitkwam dat mijn linker eileider verkleefd is maar dit geen reden is om niet zwanger te raken (de rechter werkt immers prima) dus kregen wij vorige maand ook een samenlevingstest....en nu blijkt dat ik vijandig slijm heb.
    Deze maand dus onze eerste iui gehad....

9. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    hoi ik ben lisa,
    bij ons was ook alles goed.
    tot de samenlevingstest.
    dus kregen wij toestemming voor iui.
    als de samenleing wel goed was geweest moesten we weer een half jaar naar huis voor ze verder gingen kijken.
    heeft wel zin dus.
    ik hoefde maar een afspraak daarvoor te maken.
    veel suc6,
    lisa

10. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Ook even mijn verhaal.

Zelf heb ik PCO en het zaad van mijn vriend is goed.

Met clomid kreeg ik eindelijk een eisprong maar niet zwanger, dus samenlevingstest -> vier dode eicellen en zeer weinig en troebel slijm.

Nu ipv clomid puregon gespoten (clomid kan invloed hebben op slijm) maar de samenlevingstest was weer niet goed. Nu zijn er helemaal geen zaadcellen gevonden! terwijl mijn slijm wel helderder was.

We gaan er dus vanuit dat het deze ronde weer niet gaat lukken en dan wordt gekeken naar eventueel IUI.

11. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Oja en ik heb afgelopen weekend ook twee keer de test gehad (za en zo) omdat ze in de meest vruchtbare periode willen testen.

12. Hster

Hster Actief lid

14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Helaas, geen positieve samenlevingstest. Door de drukte in het ziekenhuis konden we pas vandaag terecht. Volgens gyn waren we hierdoor net een dag te laat. Dus volgende ronde nog een poging wagen.

13. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    niet alle ziekenhuizen denken het zelfde hoor ....
    hier heb ik ze ook nog niet gehoord over samenlevingstesten .....

ik weet nog wel dat ik mijn allereerste beozek aan de gyn een paar mooie temp grafieken had gemaakt ....de gyn zei direct die hoef ik niet te zien gooi die maar weg .....

zo zie je maar de een zegt dit en de ander zegt dat .
    het geeft niet echt duidelijkheid als ze niet allemaal 1 lijn trekken .

l.sybje

14. Hster

Hster Actief lid

14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Mmmm al die verschillende standpunten: helpt niet echt.

Doordat het nu niet goed is gegaan moeten we de volgende ronde nog een keer voor de samenlevingstest langskomen. En de keer daarna dan dus pas de HSG. Ik heb nog een keer gevraagd of dat in 1 cyclus zou kunnen. Dat kan wel, alleen met mijn korte cyclus en de drukte in het ziekenhuis wordt het gewoon onmogelijk om in te plannen.

Dag 1 bellen voor de afspraken, dag 10 al de samenlevingstest. Daarvoor zou dan nog de HSG moeten plaatsvinden... en dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Gister met mijn lief afgesproken dat we het nog een keer proberen met de samenlevingstest. Anders gewoon door met de rest van de onderzoeken hoor, zeker omdat ze in andere ziekenhuizen die test niet eens uitvoeren...

Deel Deze Pagina