Projectmatig contract zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door S1005410, 11 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. S1005410

    S1005410 Nieuw lid

    11 feb 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Ik werk op dit moment 4 dagen in de week met een vast 0-uren contract.

    Echter heb ik ook leuke nieuwe uitdaging aangeboden gekregen voor een tijdelijk project via een detacheerder.

    Daar zou ik dan 3 dagen per week gaan werken tot de zomer. Na afloop daarvan kan ik weer vier dagen werken bij mijn huidige werkgever.

    Mijn plan voor de komende maanden is 3 dagen via een project contract bij de detacheerder te werken en daarnaast 2 dagen aan te houden binnen mijn huidige functie en contract.

    Nu verwacht ik dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat we binnenkort een positieve zwangerschapstest in handen krijgen.

    Zou u mij kunnen vertellen hoe dat zou zitten met de uitkering rondom mijn zwangerschapsverlof?
    Hoe zou ik die moeten berekenen als ik bijvoorbeeld deze maand zwanger blijk te zijn?

    Alvast heel erg bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo S1005410,

    Goede vraag!

    Mocht jij deze maand zwanger blijken te zijn, dan zou je zwangerschapsuitkering ergens in oktober/november in gaan. Hierdoor hoef je alleen maar aan je werkgever door te geven dat je zwanger bent en niet aan de detacheerder, omdat dit tot de zomer loopt. Je werkgever vraag dan de zwangerschapsuitkering voor je aan.
    De berekening van je zwangerschapsuitkering, vind je hier.

    Misschien dat je nog recht op een WW-uitkering hebt, als je detachering is afgelopen. Kijk hier voor de voorwaarden. Ook vanuit de WW kun je dan een zwangerschapsuitkering ontvangen.

    Met vriendelijke groet,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  3. S1005410

    S1005410 Nieuw lid

    11 feb 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hartelijk bedankt voor uw antwoord.
    Ik hoop dat ik nog een vraag mag stellen.
    Bij mijn huidige baan ga ik in de periode maart-juli van 4 naar 2 dagen. Daarnaast ga ik gedetacheerd werken voor 3 dagen per week. Na deze periode kom ik terug bij mijn huidige werkgever voor 4 dagen in de week.

    Stel dat mijn uitgerekende datum dan in november zal liggen. Men kijkt naar het laatste jaar om de hoogte van de uitkering te berekenen. Die loopt bij mij dus binnen 2 banen.
    Rekent het uwv dan alleen mijn huidige baan, en dan het afgelopen jaar, of kijken ze ook naar andere werkgevers van het afgelopen jaar?

    Alvast heel erg bedankt!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste S1005410,


    Dank je wel voor je vraag.


    Begrijp ik het goed dat je de komende tijd twee werkgevers hebt?

    Zo ja, dan zijn er de volgende mogelijkheden:

    Als je nog bij beide werkgevers in dienst bent, dan vraagt elke werkgever apart een WAZO-uitkering voor je aan.

    Is je contract bij werkgever 2 (detachering) afgelopen en is je vermoedelijke of daadwerkelijke bevallingsdatum is binnen 10 weken na einde van je contract? Dan kun je zelf, bij UWV, een WAZO-uitkering voor deze werkgever aanvragen.


    Als dit niet van toepassing is, dan vraagt werkgever 1 ( je huidige werkgever) je WAZO-uitkering aan en wordt de hoogte als volgt berekend. Het inkomen van werkgever 2 wordt in deze situatie niet meegenomen.


    Er is nog een andere mogelijkheid. Ga je na afloop van je contract bij werkgever 2 weer meer werken bij werkgever 1, maar heb je in totaal toch meer dan 5 uur in de week uur verlies van uren en loon? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen.

    Vanuit de WW-uitkering kun je dan ook een WAZO-uitkering aanvragen.


    Ik wens je een fijn voorjaar.

    Met vriendelijke groet,

    Viktoria
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina