Borsten doen gek

Discussion in 'Zwangerschap' started by Irisje24, Nov 25, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    De laatste weken doen mijn borsten raar. Vooral in de ochtend. Dan zijn ze helemaal versteend en misvormd, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik heb vaak allemaal harde plekken die dan gevoelloos zijn en mijn tepels zijn dan helemaal opgezwollen en uitpuilend, echt vies om te zien. Herkent iemand dit? Ik wil graag bv gaan geven straks maar vraag me ook af of dat wel kan als ze zo raar eruit zien. Is dit een soort stuwing?

2. Leo78

Leo78 Bekend lid

Feb 10, 2012
    910
    394
    63
    Ik herken het niet. Maar ik denk dat het je melkklieren en - gangen zijn. Denk dat je lichaam zich dus juist aan het voorbereiden is op borstvoeding! Misschien kun je een lactatiekundige bellen als het je onzeker maakt?

3. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Ja heb ik ook over na zitten denken, maar voel me er niet prettig bij als ik het dan moet laten zien ofzo weet niet hoe dat gaat ben er nog nooit geweest maar borsten zijn altijd al een schaam puntje geweest.

4. Leo78

Leo78 Bekend lid

Feb 10, 2012
    910
    394
    63
    Ik merk het een beetje aan hoe je over je borsten praat.eigenlijk wel jammer. Misschien kun je proberen om het juist heel goed te vinden wat ze doen? Je lichaam is gewoon aan het functioneren voor je baby!
    Je kunt ook na de bevalling advies vragen aan je verloskundige of kraamhulp, die kunnen je vaak ook helpen en hebben alles al een keer gezien.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Lactatiekundigen hebben al honderden (duizenden) borsten gezien.
    Misschien juist wel goed om dat nu vast een keer te doen, dan heb je die drempel gehad.
    Tijdens de kraamweek zal de kraamzorg ook steeds helpen en meekijken.
    En als het dan niet helemaal gewenst gaat is het nog lastiger.
    Al merk ik dat je na zo'n bevalling waarbij je je helemaal bloot geeft (letterlijk en figuurlijk) toch een stukje gene kwijt raakt.

6. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ik vind het ook klinken alsof je borsten bezig zijn met het klaarmaken voor het voeden.
    Ah wat rot dat je borsten zo'n schaampunt voor je zijn, ik lees het inderdaad ook in je tekst. :( Ben het eens met de andere twee, zou toch proberen die drempel over te gaan. De eerste keer vond ik ook ongemakkelijk maar daarna vond ik het fijn dat er hulp en informatie krijgen mogelijk was (sorry beetje rare zin).

7. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Ik heb dinsdag een afspraak in het ziekenhuis vaak is er dan ook een lactatie kundige beschikbaar dus misschien moet ik de knoop maar gewoon even door hakken. Behalve mijn vriend heeft nog nooit iemand ze gezien, ik heb me er altijd al voor geschaamd maar nu zijn ze wel echt op hun lelijkst haha ik hoop dat het allemaal nog een beetje wegtrekt straks. Vind het bv geven met kraamzorg erbij straks ook heel spannend! Maar ja ze hebben al duizenden borsten gezien inderdaad dus ze zullen er zelf vast niks van denken. Wie weet ken ik na mijn bevalling wel geen schaamte meer haha.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Je moet idd even een drempel over.
    Zal straks met het geven van bv ook zo zijn.
    Je zult namelijk niet altijd alleen maar thuis kunnen voeden, op een gegeven moment zal je dus voeden waar anderen bij zijn. De eerste keer heel spannend. De tweede keer ook, maar daarna is het prima te doen.

9. Leo78

Leo78 Bekend lid

Feb 10, 2012
    910
    394
    63
    Heb je al een voedingsbh? Zo nee, koop een mooie. Je kunt die eventueel ook aan laten als je de lactatiekundige spreekt. Doe je alleen de flap naar beneden? Voel je je misschien iets gekleder?

Esila and Fristi2012 like this.
  10. Misslukt

Misslukt Niet meer actief

Hoe jij het omschrijft lijkt het wel op toeschieten. Dan worden je borsten soms ook wat samen geknepen en gaan je tepels helemaal naar voren....maar echt schaam je niet voor je borsten.....en zeker niet bij de kraamhulp! Die kraamhulp ziet borsten in alle kleuren maten en vormen.....Ze zagen die van mij ook en dat is pas erg (theezakjes doordat ik 85 kilo ben afgevallen ) maar alle gekheid op een stokje....geef het gewoon aan bij iedereen die straks je borsten gaan zien dat je er moeite mee hebt, ze zullen je gerust stellen....wees trots op die 2 bulten die jou kindje de beste melk kunnen geven......want daar zijn ze uiteindelijk voor gemaakt....niet om mensen te imponeren met hun schoonheid

Esila and Fristi2012 like this.
  11. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Wat bedoel je met toeschieten?? Jeetje 85 kilo wat ongelofelijk knap, jammer dat borsten er zo onder leiden he. Die van mij hangen ook door dat ik een paar jaar geleden veel ben afgevallen maar ik heb redelijk grote borsten (E/F) dus er zit nog wel wat in. Dan mag ik eigenlijk niet zeuren he. Ik ga het zeker zeggen dan houden ze er rekening mee dat ik het ongemakkelijk vind hoop ik. Bedankt voor je reactie en idd als ze maar werken dat is het belangrijkste..

12. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Toeschieten is dat de melk gaat stromen.
    Het toeschietreflex.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/255-je-melk-laten-toeschieten-als-je-gaat-afkolven-of
    Ik weet niet of je je al veel hebt ingelezen over borstvoeding.
    Maar op bijv www.lalecheleague.nl en borstvoeding.com staat veel informatie. Ik raad je aan om daar eens te lezen.

https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/154-groei-van-de-pasgeboren-baby

Misslukt and Irisje24 like this.
  13. Secretangel

Secretangel Fanatiek lid

Jul 28, 2013
    1,396
    287
    83
    Zuid-Holland
    Je hebt al veel goede tips gekregen. Als je last hebt van de harde plekken zou je ze onder een warme douche zachtjes kunnen masseren. Het klinkt alsof je borsten zich al goed aan het voorbereiden zijn. Door het masseren maak je het wat lossen. Dus lekker de warme douche (of kruik) erop en dan zachtjes wrijven maar. Veel succes! Hopelijk kun je straks genieten van je borstvoeding en trots op 'ze' zijn

Irisje24 likes this.
  14. cinniz

cinniz Actief lid

Jul 19, 2011
    365
    45
    28
    als ik het zo lees moet je denk ik heel trots zijn op je borsten!!
    ik herken de harde rare plekken en tepels die anders zijn als gewoonlijk indd van toen ik tijdens de bv een nachtje doorsliep en een voeding had overgeslagen dan zaten ze gewoon helemaal vol!
    denk dat je in je handjes mag knijpen dat je lichaam nu al zo zn best voor je uk doet en indd wat de rest hier zegt een lactatiekundige en kraamzorg kijkt echt niet naar jou borsten zoals jij of je man er naar kijkt maar kijkt ernaar omdat ze hun werk moeten doen en daar helpen ze je in.
    maar ik herken je gevoel wel hoor maar dan down under ik vond het verschrikkelijk als ik eraan dacht voor mn eerste bevalling en nu tja.....het hoort erbij.

Irisje24 likes this.
  15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Nog een andere tip voor je.
    Vooral om je borsten te leren kennen.
    Je kunt voor de bevalling al kolven. Dat wordt soms gedaan om bijvoeden met kv te voorkomen, bijvoorbeeld als er sprake is van zwangerschapsdiabetes.
    Maar misschien is het wel goed voor jou om eens te proberen, zodat je voelt en merkt hoe je borsten werken.
    Als je je er (nog) niet prettig bij voelt, niet doen hoor.
    Ik wil je zeker niks opleggen, maar ik hoop dat je vol goede moed een borstvoedingsperiode tegemoet gaat waarbij je trots kunt zijn op je lichaam en er vertrouwen in hebt. En dat je je borsten gaat zien als iets wat er zeker mag zijn!

Hier een artikeltje over kolven tijdens de zwangerschap.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/291-colostrum-afkolven-tijdens-de-zwangerschap

Irisje24 likes this.
  16. Bailief

Bailief Niet meer actief

Wat betreft hetgeen waar je mee zit heb je genoeg antwoorden gekregen denk ik :)

Ik wilde alleen nog even wat kwijt over dat het je heel moeilijk lijkt om je borsten te laten zien aan een lactatiekundige/kraamhulp/wie dan ook. Ik had dat ook bij mijn eerste zwangerschap maar ik wilde wel graag bv proberen te geven. Mijn situatie was wel wat complexer omdat mijn dochter er slecht aan toe was en niet zelf kon drinken. Die keren dat ik hier in het ziekenhuis geholpen werd met een poging tot voeden, werd mijn borst zelfs een paar keer vastgepakt. Wat voelde ik mij daar ongemakkelijk bij! Wat later besefte ik me dat het voor deze mensen zulk doodnormaal werk is dat ze dat dus gewoon doen. En elke keer was het minder ongemakkelijk :). Na een paar dagen was ik aan het kolven voor een raam waarvan de gordijnen open waren (was wel de 1e verdieping hoor en ik lag op mijn bed, stond er niet letterlijk voor:p). Er kwam een vpk binnen die de gordijnen toch maar even dicht deed, ik vond het niet eens meer nodig.
    Dus mocht je toch graag een lk willen raadplegen, doe het gewoon. Het valt echt ontzettend mee.

Irisje24 and Fristi2012 like this.
  17. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

Dec 22, 2016
    4,773
    3,116
    113
    Female
    Ik werk in de gezondheidszorg, en zie dus vaak blote mensen. Ik kan je echt met zekerheid zeggen dat de kraamzorg of lactatiekundige niet eens "ziet" dat je blote borsten hebt op dat moment.

(Ja ze zien het wel, want ze hebben ogen. Maar omdat ze 10000x per week een blote vrouwenborst zien "zien" ze het zeg maar niet)

Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik weet zeker dat je weet wat ik bedoel.

Dont worry meis. :D

Irisje24 and (deleted member) like this.
  18. cinniz

cinniz Actief lid

Jul 19, 2011
    365
    45
    28
    Kolven voor je bevalling zonder enige ervaring zou ik niet aan doen.
    Als t nodig is kan een lactatiekundige je daar veel beter in begeleiden.

Share This Page