zaaduitslag nader verklaren

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by pim, Sep 30, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    Wij hebben vandaag de volgende uitslag van het zaad van mijn man gekregen

62% levend waarvan 90% afwijkend van vorm waarvan 88% een kopafwijking.

De omschrijving was weinig zaadcellen veel afwijking.

Wat houdt dit nu precies in? We worden nu doorverwezen naar de gyno, maar dat is toch een vrouwenarts?

Pff boel vragen, maar ik weet het echt even niet meer.

Pim

2. marina99

marina99 Bekend lid

Sep 12, 2006
    913
    0
    0
    De gyn gaat bepalen wat jullie opties nu zijn,misschien IUI ? Dat ligt nl aan de hoeveel goede zaadjes.Is het zaad al meer getest of maar 1 keer?,want het kan verschillen hoor.
    Wij zij vanaf de gyn weer doorverwezen naar de uroloog ,die kan ook weer bekijken of het zaad verbeterd kan worden(als het iets met hormonen is) of wat de oorzaak is.
    Overigens werd ons verteld aan mn man om geen strak ondergoed en broeken te dragen.
    Heel veel succes hoor!

3. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Pim,

Heb je geen aantallen doorgekregen?

Bij mijn man was het als volgt:

Laatste zaadonderzoek: 09-01-2008
    Volume: 2.7 ml
    Concentratie: 7
    % afwijkingen 94

Eerder zaadonderzoek 24-08-2007
    Volume: 2.5 ml
    Concentratie: 0.6
    % afwijkingen: 99

Waarbij ze met concentratie bedoelen: aantal spermacellen per milliliter ejaculaat. Boven de 20 is goed. Als er staat 7 moet je 7 miljoen lezen.

In ons geval zijn de aantallen goede zaadcellen steeds heel slecht geweest (van 100.000 tot 1.2 miljoen). Dit hierboven zijn even twee voorbeelden, maar bij mijn man zijn er heel veel zaadtesten gedaan.

Een gynaecoloog is inderdaad een vrouwenarts, maar daar wordt je naartoe doorgewezen omdat ze medisch gezien veel kunnen, maar het verbeteren van de zaadkwaliteit niet. Daarom komen de meeste paren bij verminderde zaadkwaliteit bij een gynaecoloog terecht. Deze kan verdere onderzoeken doen (bij zowel de man als de vrouw) en waarschijnlijk zal één van de eerste behandelingen (als je dat wilt natuurlijk) een IUI-behandeling zijn.

Maar goed... zo ver is het zeker nog niet. Jullie hebben als ik het goed heb begrepen nog maar één zaadonderzoek gehad? Ze zullen dit zeker nog één of twee keer herhalen voordat ze conclusies gaan trekken. Zaadkwaliteit is namelijk heel erg van het moment afhankelijk. Ziekte kan bijvoorbeeld een grote invloed hebben. Omdat de zaadjes die vandaag gemaakt worden, pas over drie maanden bruikbaar zijn, zal de eerstvolgende zaadtest waarschijnlijk pas over een maand of drie herhaald worden, waarna ze wellicht verdere conclusies gaan trekken.

Hoe moeilijk het ook is, ik denk wel dat het belangrijk is om niet meteen in paniek te raken van zo'n uitslag. Zoals gezegd kan de kwaliteit gewoon heel erg verschillen van keer tot keer.

Heel veel succes!
    Josien

4. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    Bedankt voor jullie berichten.

De hoeveelheid was 2,8. Dat is dan dus ok als ik het goed begrijp.

Hoewel ik weet dat we rustig moeten afwachten, ben ik echt flabbergasted van deze uitslag. We hebben immers al een dochter en daarvan was ik snel zwanger. Dit had ik dus echt niet verwacht.

Pim

5. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik kan het me voorstellen! Maar ik zeg al... trek niet te snel conclusies. Misschien is je man wel ziek geweest in de drie voorliggende maanden en was de kwaliteit daarom wat slechter.

Je weet het helaas niet en het blijft voor de meeste artsen echt ook een ongrijpbaar iets.

Veel succes!
    Josien

Share This Page