Hoi allemaal, Over 3 weken heb ik (weer) een gesprek bij het ziekenhuis en ik vraag me af wat ik de arts allemaal moet vragen. Ik ben nu iets meer dan 2 jaar bezig zwanger te worden. Een jaar geleden naar de huisarts gegaan en in februari 2012 doorverwezen naar het ziekenhuis, omdat mijn man een afwijkende waarde in zijn spermatest had. Nu bleek de afwijkende waarde niet van belang (hij heeft een te hoog percentage misvormde zaadcellen, maar omdat hij er zoveel heeft, zijn er ook genoeg normale). Ik had een onregelmatige cyclus, maar omdat ik overgewicht had (bmi van 35) moest ik eerst afvallen. Er zijn enkele tests gedaan, bloedwaardes gemeten, maar alles was normaal. Ik ben in het afgelopen half jaar 12 kilo afgevallen en mijn cyclus werd eigenlijk meteen veel stabieler. Van 35 tot 40 dagen, nu naar 30 tot 32 dagen. Toen ik terug ging naar de arts, gaf hij aan dat ik een HSG onderzoek moest laten doen (gisteren gebeurd) en mijn progesteron bloedwaardes gemeten (ik dacht dat dit allang gebeurd was). Hij gaf aan dat als alles 'normaal' is, ik weer een jaar zelf moet proberen. Van beide onderzoeken krijg ik over 3 weken de uitslag. Ik ben 34 (en een half) jaar oud en wil eigenlijk zo snel mogelijk verder met de medische mogelijkheden. Ik heb het gevoel dat ik niet alle opties aangeboden krijg die mogelijk zijn. Zou ik niet bepaalde hormonen moeten krijgen, of bepaalde behandelingen? Ik probeer me altijd goed voor te bereiden voor het gesprek, maar merk dat ik toch geïntimideerd ben door de hele situatie. Alle tips voor een gesprek met de arts zijn welkom! Alvast dank voor reacties.
Ik vind eerlijk gezegd ook dat je wel erg lang aan het lijntje gehouden wordt.. Natuurlijk is het fijn om er alles aan te doen wat mogelijk is om maar niet die MMM in te hoeven, maar als dat je kansen vergroot.. Ik zou gewoon eerlijk aangeven dat je graag meer wilt. Dat je wilt starten met IUI om je kansen te vergroten. Want ookal ben je nu afgevallen en is je cyclus wat korter; In principe ben je wél al 2 jaar bezig!
Wij hebben ook allerlei onderzoeken gehad waar niets uit kwam en mochten na 2,5 jaar starten met IUI. Ik lees inderdaad ook over ziekenhuizen waar ze de grens bij 3 jaar leggen maar zeker in combinatie met jouw leeftijd zou ik IUI 'eisen'! Probeer jezelf niet weg te laten sturen . Succes meid!