prolucton?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Mick76, 10 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mick76

Mick76 Actief lid

10 mrt 2010
    172
    0
    0
    Hallo dames,

Alweer even een tijdje geleden dat ik hier ben geweest.
    Morgen 21 wkn zwanger. Vorige week een mooie 20 wkn echo gezien.

Dus so far so good gelukkig.

Ik loop voor de controles bij de VK die overleg heeft met gyneacoloog. Die heeft urinekweek en cervixmetingen geadviseerd.

Nu lees ik op internet ook veel over prolucton injecties.
    Maar wat ik niet lees is waarom men deze aan de een wel geeft en de ander niet. Dus eigenlijk wat nu precies nodig is voor deze prolucton.

De oorzaak van de vroeggeboorte van onze zoon kon niet worden vastgesteld. Ze houden dat op een spontane vroeggeboorte.
    Ik had geen voortijdige weeen. Ik werd opgenomen met gebroken vliezen en daarna zijn pas de weeen gekomen (nadat deze eerst nog geremd zijn..)

Dus zou het daarmee te maken hebben?

Kortom....ik wil de vraag over prolucton nog even neerleggen bij de gyneacoloog.
    Maar dan wil ik het liefst nog even wat meer weten over het hoe en waarom.

Ik las net ook de brief van mijn vorige bevalling, daar in is een advies gegeven voor een volgende zwangerschap (nu dus) en ook daar word gesproken over die cervicmeting, kweek én prolucton.

Ik ben benieuwd! Wie kan me vertellen wat de beargumentie is om wel of geen prolucton injecties te geven.

gr Mick

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik denk dat je proluton bedoelt. Gezien je verhaal hoor je bij een gynaecoloog thuis wb de begeleiding van deze zwangerschap, en niet bij een vk. Het is gebruikelijk dat je voor of in een pril stadium van een nieuwe zwangerschap na vroeggeboorte een gesprek krijgt in een ziekenhuis om het te volgen beleid te bespreken.

Hier vind je de richtlijnen die de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie heeft vastgelegd: NVOG

3. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik krijg die injecties wel (elke week tot 36 weken, argh), maar ik loop ook bij de gyn deze zwangerschap. Dat zal wel verschil maken. Ik krijg ze omdat het AMC dat aangeraden heeft (ik loop nu in Woerden maar ik ben in het AMC bevallen). Verder gaan ze ook mijn baarmoederhals meten vanaf 20 weken. Voor Simone's vroeggeboorte hebben ze ook geen oorzaak gevonden.

4. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Interessante site! Ik heb het even doorgelezen...

5. Mick76

Mick76 Actief lid

10 mrt 2010
    172
    0
    0
    Ik loop dus ook bij de gyn maar dus ook bij de VK. De gyn adviseert en de VK voert uit.

Ik ben 2 jaar geleden in het WKZ bevallen. Daar heb ik ook advies van gekregen...proluton, baarmoederhalsmeting, urinekweek.
    Ik zag dat zelf pas weer van de week omdat ik de brief van toen er bij had gepakt.
    De baarmoederhalsmeting wordt gedaan en de urinekweek is ook gebeurd.
    Alleen dus niet proluton.

Ik heb dat van de week nog wel even nagevraagd. Maar als er geen aanwijziging is voor een korte baarmoederhals, dan geven ze het weer niet.
    En wat ik ook wel heb begrepen is dat de ene gyn er weer totaal anders in staat dan de andere gyn qua het middel proluton.

Mijn baarmoederhals is vorige week gemeten en die is gelukkig nog mooi op lengte.

Dus ik wordt zeker wel goed in de gaten gehouden, alleen merk ik dat er zeker verschil zit tussen een academisch en streekziekenhuis.
    Op de een of andere manier heb ik toch iets meer vertrouwen in een academisch en die adviseerde dus ook proluton..en daar was mijn gyn en vk nu dus niet over begonnen.
    Vandaar dus mijn eerdere vraag wanneer wel en wanneer niet.

6. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Nou ik las in die richtlijnen 'als er geen oorzaak is gevonden dan proluton'. Ik weet niet of het nog zin heeft als je baarmoederhals al verkort blijkt te zijn, zoveel verstand heb ik er niet van...

7. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter is geboren bij 27/2 en ook geen oorzaak gevonden. Ik kreeg vanaf week 16 proluton injecties. Elke week. De ene week bij controle in het ZH en de andere week bij de HA. Ik kreeg ook metingen en een kweekje. Ik heb het idee dat de proluton goed heeft gewerkt bij mij, heb een funneling gehad, en extreem veel vruchtwater. Ik zelf zou nooit in een streekziekenhuis voor controle gaan. In een academisch weten ze voor mijn gevoel veel meer en staan ze meer open voor dingen Wat gek dat jou gyn alleen de proluton wil geven als je bmh al aan het verkorten is. Dat moet toch juist voorkomen worden? In het AMC (waar ik liep) zijn veel onderzoeken naar proluton gedaan. En er waren hele goede en mooie resultaten te zien. Succes!

8. Mick76

Mick76 Actief lid

10 mrt 2010
    172
    0
    0
    Duidelijk is wel dat er weer zoveel gyneacologen en zoveel meningen zijn.

Ik houd me voorlopig maar even vast aan alle extra controles en metingen. En probeer ook maar gewoon het vertrouwen te houden in het 'gewone' streekziekenhuis.

Zij overleggen indien nodig ook met het academisch...

Bedankt voor jullie reacties!

9. kinderwens88

kinderwens88 Fanatiek lid

6 aug 2011
    1.213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd een interssante site. Heb net ook even gekeken.

10. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik vind de spuiten trouwens heel erg meevallen. Ik krijg ze in mijn bovenbeen. Iedereen klaagde over zere billen dus ik denk daar doe ik ze niet. Maar ik heb er nu heel weinig last van :) Fijn dus, want ik moet er nog 16 :)

Deel Deze Pagina