Verbetering van ontwikkeling prematuren kinderdagverblijven

Discussie in 'Prematuur' gestart door jessuyttenhove, 2 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessuyttenhove

jessuyttenhove Nieuw lid

2 jun 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lezers,
    Ik werk als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. Ik ben bezig met een onderzoek om te kijken welke verbeterpunten er zijn op het gebied van de ontwikkeling van prematuren. Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie ideeen zijn hoe een kinderdagverblijf kan inspelen op bepaalde wensen en behoeftes van ouders met een te vroeg geboren kind.
    Omdat u in de praktijk heeft meegemaakt hoe het is om u te vroeg geboren kindje onder te brengen in een kinderdagverblijf wil ik u vragen om onderstaande vragen te beantwoorden.
    Met uw antwoorden kan ik mijn onderzoek ook belichten vanuit de praktijk.
    Alvast hartelijk bedankt.

Hoe gaat u huidige kinderdagverblijf om met een prematuur?
    Hoe zou u willen dat een kinderdagverblijf omgaat hiermee?
    heeft u met het kiezen van het kinderdagverblijf gekeken hoe zij omgaan met een prematuur?Zo ja, waar heeft u dan precies naar gekeken.

Jessica Uyttenhove

2. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hallo Jessica,

wat fijn dat er interesse wordt getoond in de ontwikkeling van prematuren op een kinderdagverblijf.

Wij hebben zoonlief een tijdje wel gebracht naar een kdv, maar ik was persoonlijk veel te angstig dat hem nog iets zou overkomen. Veel prematuren hebben echt een spannende tijd gehad waarbij ze ernstig ziek kunnen zijn geworden. Dat heeft een enorme impact op de ouders.
    Het kdv hadden wij uitgekozen omdat het 1 minuut lopen is, en het pedagogische plan (ook qua voeding) stond ons erg aan.
    Mijn zoontje heeft een (onderhuidse) drain en ik heb met ze besproken wanneer ze contact op moesten nemen. Zo hadden we het plan gemaakt dat zij al zouden bellen bij 38,0 graden ipv 38,5 wat ze normaal doen.
    Qua eten en drinken hebben we overlegd dat ze NIETS zonder overleg mochten geven. (om uit te proberen) Prematuren kunnen meer moeite hebben met stukjes e.d.

Ik zou willen dat een kdv vooral luistert naar de ouders en hen gerust stelt. En dat ze altijd mogen bellen of desnoods langskomen als ze zich ineens zorgen maken. Ook dat je je kindje eerder op kunt halen ipv de gezette tijden.
    Een prematuur kan zich niet lekker in zijn lijfje voelen en moet daardoor vaker vast gehouden worden om zich veilig te voelen. (en dan heb ik het over de hele jonge prematuurtjes)
    Misschien zouden jullie in overleg met de ouders de ontwikkeling kunnen bespreken. Maakt het kindje contact? Hebben andere kindjes interesse in hem of haar? Omdat mijn kindje door heel veel artsen werd gezien, dachten de leidsters dat we wel wisten hoe het met ons kindje ging. Dat is ook zo, maar niet op het kdv, met zoveel kindjes.
    Prematuurtjes kunnen ook sneller ziek worden, vatbaarder voor virussen. Goed op de hygiene letten is een must.

Ik heb nu wat gerateld, misschien kom ik zo nog op iets.

3. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Mijn zoontje gaat pas enkele weken naar het kdv.

Kdv is van onze buurvrouw... voordeel is dat zij onze zoon goed kent en ook de geschiedenis! Er is veel persoonlijke aandacht. Bovendien is het een kleine opvang met maar 1 babygroep.

Zoontje heeft vaste leidsters op de dagen dat hij er is. Dus niet teveel wisselingen. Extra belangrijk omdat hij een slecht ontwikkelde zuigreflex heeft en daardoor begeleiding nodig heeft bij het drinken van de fles.

Prematuren kunnen vaak moeilijk tegen drukte. Bij het halen/brengen ligt hij daarom veelal een stukje van de rest van de kinderen af... dan kan hij alles beter verwerken... of hij wordt geknuffeld.

Verder wordt hij enorm veel geknuffeld. Warmte en tederheid is wat nodig is bij prematuren.

4. adi

adi Niet meer actief

Mijn kinderen zitten inmiddels 5 maanden op de kinderopvang. Wij hebben de opvang niet hierop gekozen, aangezien we ons al vóór de geboorte hebben aangemeld.

Bij de kennismakingsgesprek hebben we goed beschreven hoe wij met de kinderen omgaan. Daarnaast hebben we met de leidsters afgesproken dat ze een beetje zullen opletten dat de kinderen niet al te veel prikkels krijgen.
    Ze hebben hun beleid behoorlijk aangepast aan onze kinderen. Zo werken ze daar bijv met de methode dat kinderen alles om zich heen zelf moeten ontdekken, dus is er geen stimulerend speelgoed zoals een babygym. Omdat onze kinderen met 5 maanden niet zoveel zelf konden (niet draaien oid) hebben ze speciaal voor hun 2 babygym's aangeschaft en een schommel.
    Met het eten werd net zoveel tijd vooruit getrokken dat de kinderen nodig hebben. En mijn zoontje hebben ze ingebakerd in bed in het begin. INmiddels zijn mijn kinderen 10 maanden en redelijk bij in de ontwikkeling, dus hebben we veel van dingen al losgelaten.

Dat waren de dingen waar wij om gevraagd hebben. Daarnaast zie ik heo enthousiast de leidsters zijn als onze kinderen weer iets nieuws hebben geleerd, ik merk dat ze heel goed letten op hun ontwikkelen en ze goed stimuleren.

Dat is eigenlijk ook mijn advies naar kdv-en. Goed kijken naar de behoeften van een prematuur kindje. ONtwikkeling gaat dan net iets anders en kan het kindje soms niet helemaal mee gaan met de lijn, hier op inspelen. Kind zoveel mogelijk stimuleren. Opletten met te veel prikkels..

Succes met je onderzoek!!

5. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Zoey ging pas met 9 maanden, dus ik weet niet of je wat aan ons hebt. In principe is er niet anders gedaan of rekening gehouden met het feit dt ze een premature baby was. Dat vind ik ook niet zo erg, omdat ze toch al zo groot was toen ze begon met het KDV

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Ons Kleintje ging vanaf 5,5 maanden naar de kinderopvang.

Hoe gaat uw huidige kinderdagverblijf om met een prematuur?

Als een normale baby, nu kind.

Als een normale baby/ kind.
    Maar wel met respect voor de ouders, dat die extra bezorgd kunnen zijn. en daarop inspelen door goede overdrachten en goed te luisteren naar wat ouders wensen.
    Ik wilde perse een nanny matje (die alarmeert wanneer de ademhaling stopt) gebruiken het eerste jaar. ik voelde me wel een gek mens elke keer in de weer met dat matje, maar toch werd door de leidsters gewoon gedaan/geaccepteerd wat ik vroeg. En zo hoort het.

heeft u met het kiezen van het kinderdagverblijf gekeken hoe zij omgaan met een prematuur?Zo ja, waar heeft u dan precies naar gekeken.
    Nee want ik wist niet dat ik te vroeg zou gaan bevallen.

7. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    onze zoon zit vanaf een maand of 4 a 5 op het kdv

het kdv benadert onze zoon als een a terme geboren kindje

soms zouden we willen dat ze meer rekening zouden houden met zijn grof-motorische en spraakachterstand. We horen vaak negatieve berichten (over dat hij weinig speelt en weinig initiatieven neemt) en daar worden we erg moe en verdrietig van. Je wil ook wel eens wat positiefs horen over je kind. Verder heb ik het idee dat ze hem weinig helpen met spel-ideeen en leren met andere kindjes te durven spelen. Hij vindt het ook niet altijd leuk.
    Heb het idee dat ze hem soms een beetje zonderling/raar vinden omdat de meeste kindjes daar juist erg gericht zijn op druk motorisch spel en onze zoon niet. Ze zien weinig positieve kanten van hem, die hij ook heeft! Hij is dol op klei en tekenen, puzzels en liedjes luisteren en heeft veel 'zetjes' en bevestiging/positieve bekrachtiging nodig.

we hebben vooraf met de keuze geen rekening houden, want we wisten niet dat hij te vroeg geboren zou worden. Bovendien hebben we bij ons in de buurt ook niet veel keus en veel wachtlijsten.

8. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    Hoe gaat uw huidige kinderdagverblijf om met een prematuur?
    Als een normaal kind!!

Als een a terme kind, maar naar de ouders toe mag wel rekening gehouden worden dat het om een prematuur gaat.. zoals Mary verwoord, achetrstanden hoeven niet steeds genoemd te worden.. dat weten wij wel.. ouders krijgen genoeg extra controles.. OP ons kinderdagverblijf deden ze dat niet.. ze bevestigen juist dat ze het super doen, zeker met de wetenschap dat ze 14 wkn te vroeg zijn geboren.. Erg fijn om deze bevestiging te krijgen..

Nee. maar mijn kinderen gingen wel pas met 1 jaar naar het KDV

Deel Deze Pagina