Pillen , curettage of....

Discussion in 'Miskraam' started by Pluisjee, Jun 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Hè meiden ,

Niet verwacht , nooit gehoopt dat ik hier iets ging schrijven net als iedereen die hier wat neerzet.
    Ik las het hier ook nooit als soort angst stel dat...

Nu zit ik er midden in , 3 juni echo gehad was niet goed alles was veel ste klein. Prima kon nog te vroeg zijn. Nu een week veder weer echo gehad en in verhouding amper gegroeid. Ik krijg dus een miskraam. Vorige week echo gehad bij de FA arts , vandaag bij verlos.

Ook heb ik twee redelijk grote cystes in me eistok links. Ik heb die als 12 jarig meisje ook gehad toen stond ik voor een operatie op de lijst. Ik werd alleen heel ziek en toen ik maandag naar ziekenhuis ging bleken me cystes weg te zijn. Toen aan de pil toen werd het minder met cystes.
    Ik heb dus vliegende cystes zoals ze dat noemen. Komt bijna niet voor maar mijn moeder heeft ze ook heel erg gehad. Ze moest elke dag naar UMC. Zo had ze er 10 zo wel 20 en dan weer 2. Helaas heb ik deze aanleg ook. Bij haar wilden ze alles er uit halen (eistokken , baarmoeder etc.) maar dat is gelukkig niet gebeurd anders was ik er niet.

Morgen naar het ziekenhuis terug naar de FA. De vk vertelde me dat ik een keus moest maken.

1. Wachten tot Eem spontane miskraam
    2. Pillen voor miskraam op te wekken
    3. Curettage

Ik heb werkelijk geen idee en wil toch een beslissing maken. Ik voel me zo zwanger en doet zo alleen maar meer pijn.

Wie oh wie kan me helpen?

2. Joolzz

Joolzz Bekend lid

Nov 14, 2010
    716
    20
    18
    Watontzettend rot dat je dit mee moet maken....

Een lastige keuze waar je voor staat, ik heb hem helaas ook moeten maken afgelopen maand.

In eerste instantie heb ik afgewacht maar gelijk met verloskundige besproken dat ik max 1 week wilde afwachten. Ik vond het namelijk heel moeilijk om rond te lopen met een dood kindje in m'n buik.

Na 1 week naar gyn geweest en curettage afgesproken, moest echter nog 8 dagen wachten. Daar was ik best overstuur van. Huisarts heeft met gyn gebeld en die wilde me nog een keer zien.

Toen rustig alle opties besproken, ook het feit dat als je baarmoeder nog helemaal potdicht zit, een curettage meer moeite kost en de kans op schade (iets) groter is.

Toen toch besloten de tabletten te doen. Vond het een erg heftige en nare ervaring maar had ergens ook het gevoel dat ik het af kon sluiten.

Helaas was dit niet het geval en zat er nog een flinke rest, dus alsnog curettage. Dat voelde echt als een rotstreek, alsof de pillen voor niks waren geweest. Met gyn besproken en hij zei wel dat de pillen in elk geval hebben gezorgd dat de baarmoedermond goed open staa waardoor de curettage makkelijker gaat.

Nu is het een week geleden en bloed nog wat na, dat ben ik eigenlijk wel zat. Wil het hele gedoe graag achter me laten. Drie vriendinnen zijn deze week bevallen, pffffff.

Moet wel zeggen dat ik al een prachtige dochter heb waar we heeeel gelukkig mee zijn, maar dit kindje was zoo welkom en vond het zo gemeen na twee mooie echo's....

Ik wens je heel veel sterkte, bij je keuze maar zeker ook bij het verwerken van wat er allemaal gebeurt. Het is niet niks, al merk ik helaas dat de omgeving een miskraam toch wel als iets heel nogmaals beschouwt ...

3. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

Nov 13, 2011
    1,338
    0
    0
    NULL
    NULL
    pluisje,
    wat naar zeg om dat mee te maken. helaas staat mij waarschijnlijk hetzelfde weer te wachten.

Zelfde verhaal, vruchtje te klein en geen hartje. Week afwachten en dan kijken of het gegroeid is . Die week ik morgen om dus morgen de beslissende echo!

Maargoed om antwoord te geven op jou verhaal.
    Kan helaas geen klant en klaar antwoord geven wat je moet kiezen.

Ik heb dit helaas al eerder mee moeten maken een paar jaar terug dus spreek helaas uit ervaring.

Je moet echt puur je gevoel volgen en daarbij ook de adviezen van de gyneacoloog in acht nemen.

Je zou idd af kunnen wachten maar ik adviseer je dan wel om termijn in je hoofd te houden (om jezelf niet helemaal te kwellen,) hoelang je maximaal gaat wachten en dan kijken welke van de andere 2 methodes je dan gaat kiezen.

Houd er rekening mee dat de gyn niet in alle gevallen tabletten zal voorschrijven.
    Dit ivm mogelijke complecaties te denken aan flinke bloedingen waarbij de kans is dat je alsnog (met spoed) gecuriteerd moet gaan worden.

Een paar jaar geleden toen wij dit ook mee moesten maken heb ik eerst afgewacht.
    Ik heb mijn lichaam een week de tijd gegeven om het zelf af te stoten.
    Dit gebeurde helaas niet.
    Toen naar de gyn, ik gevraagd naar tabletten omdat ik er bewust afscheid van wilde nemen als het dan uiteindelijk zou verliezen voor dat ik het door zou trekken zegmaar. Leek mij goed voor mn verwerking.
    Helaas kreeg ik geen tabletten, vruchtje was te groot voor tabletten.
    De gyn durfde het daarom niet aan.

Dus ik ben uiteindelijk gecuriteerd.
    Mijn ervaring is als je uiteindelijk de keuze gemaakt heb dat ze je niet heel lang door laten lopen en je binnen een week gecurriteerd word.
    Je komt dan op het spoedprogramma terrecht.
    Mijn advies, ga goed in gesprek met de gyn over wat voor jou (jouw lichaam) de beste obties zijn.

Ik denk als we morgen weer slecht nieuws krijgen dat ik weer voor curretage ga.
    Maar moet er wel bij zeggen dat we al 2,5 week in spanning zitten en die periode eigenlijk al afgewacht hebben. Ga dus nu niet nog langer afwachten.
    Tabletten wil ik nu niet maar dat is weer omdat ik weet dat mn baarmoeder het op een bepaalde plek te goed vast houd en er grote kans is dat ik dan alsnog gecurriteerd moet worden, als er een deel achter zou blijven is erg groot.

ik wens je veel sterkte de komende tijd, het is niet niks.
    Dikke knuffel

4. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    @joolzz...

wat naar dat je dit ook mee heb moeten maken. Vind het toch heftiger als ik had verwacht. Klinkt stom maar had altijd zo iets mij overkomt dit niet.
    Ik neig om de reden wat jij zegt ook om de pillen , juist omdat alles dicht zit. Lijkt me dat ze dan moeilijker naar binnen kunnen etc.
    Jij had dus blijkbaar veel pijn van de pillen ? kan je dat omschrijven ? Hoelang ben je echt '' ziek'' geweest en heb je gebloed ?
    Toch lees ik overal dat de kans dat er iets mis gaat tijdens de curretage minder groot is als je dus eerst die pillen heb genomen.

@Debbie ,

Naar die onzekerheid he , dat vond ik nog wel het ergste van alles. Toch duim ik nog dat het bij jou goed komt. afwachten is niet echt mijn optie , ik voel me zo zwanger met alles er op en eraan en ik vind dat zo moeilijk.
    Ook de keus vind ik erg moeilijk curretage of pillen. Ik weet dat het ziekenhuis waar ik kom wel pillen voor schrijft. De keus ligt zeg maar bij mij. Ik ga morgen gewoon goed praten , dan weet ik ook hoe of wat precies.
    Thanks voor je reactie en hoop dat het bij jou nog goed komt...
    hou je me op de hoogte ??

Zal morgen ook gelijk even onderbroeken kopen heb alleen strings . Aangezien je maandverband nodig heb lijkt me dat een betere oplossing ;)....

Liefs

5. Joolzz

Joolzz Bekend lid

Nov 14, 2010
    716
    20
    18
    Ik ben op vrijdag begonnen met de pillen (5) en zaterdagochtend ben ik te bloeden. Het kwam in grote golven. In drie uur veertien maandverbanden er doorheen. Ben maar op bed gaan liggen en steeds Naar de wc, wat het was echt een bende. Pijn was zoals weeën, op en af. Wel behoorlijk onaangenaam maar uit te houden. Pijn in m'n hart was veel groter, zal ik maar zeggen. Zaterdagmiddag werd het bloeden al minder en maandag zo goed als over. Maandagmiddag terug naar gyn, rest gezien, dinsdag gecuretteerd .

6. Joolzz

Joolzz Bekend lid

Nov 14, 2010
    716
    20
    18
    Ik heb overigens in totaal 15 tabletten misoprostol/cytotec gehad, verdeeld over drie dagen, 4 slikken/1 inwendig. Lees heel verschillende doseringen, hangt waarschijnlijk van je gyn af.

Bizar wat zulke kleine tabletjes teweeg kunnen brengen

7. Sterrenmama

Sterrenmama Bekend lid

Mar 29, 2013
    733
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lieve pluisjee, wat verschrikkelijk dat je dit moet meemaken.... Dus als eerste ook heeeel veel sterkte!!!!!

Ik heb zowel de tabletten gebruikt als curettages gehad.... De 1e keer ben ik meteen gecurrateerd, 2e x eerst tabletten en daarna gecurrateerd en de laatste 2x alleen tabletten. Mijn gyn wilde mij ook liever niet meer currateren, om de kans op schade te vermijden...

Mijn "voorkeur" gaat uit naar de tabletten, omdat dat het dan op de meest natuurlijke manier gaat. Afwachten vond ik sowieso niks aangezien het bij mij na 2 weken toch niet op gang komt....

Emotioneel gezien is het wel zwaar met de tabletten, maar ja dat is een dag in t ziekenhuis ook......

Heeeel veel sterkte met deze moeilijke beslissing, want hoe je het ook wendt of keert... Het blijft een beslissing die ik niemand gun!!!

8. Sterrenmama

Sterrenmama Bekend lid

Mar 29, 2013
    733
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb trouwens de tabletten alleen inwendig gebruikt, 's ochtends 4... 4uur later 2 en daarna kwam het op gang...

Enige tip die ik je wil geven als je voor de tabletten gaat, zorg dat je een paar dagen (max week) een controle echo krijgt. Bij mij is het vruchtzakje achtergebleven, dus heb een 2e ronde cytotec/misoprostol gekregen waarna het wel kwam...

9. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    @Joolzz ,
    Het is natuurlijk niet fijn maar vind het toch ''fijn'' jou ervaring te lezen. Hoelang was je zwanger ?

@ sterrenmama
    Inderdaad is een rot beslissing. Je weet niet wat je kan verwachten en het is natuurlijk heel erg k... dat je gewoon echt niet zwanger meer ben. Als ik het zo lees ben je al 3 keer aan de beurt geweest wat vervelend !! brrr echt naar

het is ook zo confronterend ( hoe schrijf je dat) omdat ik me zo zwanger voel , en weet dat ik het eigenlijk niet meer ben.

Hoe lang hebben jullie niet kunnen werken ? Ik ga morgen ochtend nog naar me werk en dan om 13.30 naar ziekenhuis. Dan hoor ik meer maar dan kan ik me werk inlichten. Gelukkig werk ik bij me stiefvader dus dit scheelt wel in dit soort dingen.

Ik ga zo een poging doen tot slapen. Moet zeggen dat ik aardige buikkrampen krijg. Stiekem hoop ik dat het doorzet en niks nodig heb. Of het is gewoon de spanning. Ik weet dat stress ook snel op je lichaam slaat.

jullie heel erg bedankt voor de berichtjes.

Liefs

10. Sterrenmama

Sterrenmama Bekend lid

Mar 29, 2013
    733
    0
    16
    NULL
    NULL
    4x al pluisjee ;)
    3x in 2012 en begin dit jaar nummer 4....

Ik ben eigenlijk alle keren de rest van de week waarin t plaatsvond thuis gebleven, maar werk als juf... Dus dan kunnen ze makkelijker zeggen dat ik thuis "uitziek"
    Door mijn voorgeschiedenis met IVF is iedereen van de collega's ook op de hoogte, dus is totaal geen probleem... Geeft je ook de tijd om het eerste verdriet te verwerken...

11. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen ervaring, bij mij kwam het spontaan op gang en hoop dat de vk zo zegt dat alles weg is.
    Wilde je wel heel veel sterkte wensen en vertellen dat het zwangere gevoel helemaal weg is al het vruchtje uit je is. Ik voelde mij op en top zwanger, pijnlijke borsten, buik opgezet, moe, wisselende emoties en snel emotioneel enzo.. Half uur na de miskraam was het allemaal weg!

12. ellepel1985

ellepel1985 Bekend lid

Nov 15, 2011
    514
    0
    16
    NULL
    Drenthe
    Hai meid,

Ik heb vorige week een MA gehad en het is opgewekt met medicatie. Mijn ervaring is dat ik dat nooit weer wil. Ik vond het vreselijk met de bloedingen en de stolsels die ik verloor. Het is een lastige keuze. Maar ik denk dat al het mij ooit weer zou overkomen ik zou kiezen voor curettage mocht dat mogelijk zijn. Ik wil je heel veel sterkte wensen.

Liefs Ellepel

13. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

Dec 12, 2012
    1,642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ik wil je ten eerste ontzettend veel strekte wensen met je verlies!

Maar helaas is dit een keuze die je alleen op je eigen gevoel dient te maken.
    Wil je wel mijn eigen ervaringen meegeven, ik heb inmiddels vier missed abortions ondergaan en ik heb alle keren voor een curettage (onder volledige) narcose gekozen, bij kwam het alle keren niet vanzelf EN persoonlijk vind ik dat ik na alle pijn in mijn hart en stress van het wachten de lichamelijke pijn zo veel mogelijk wilde voorkomen, misschien laf maar ik kon het niet aan om pillen in te brengen L

Heeeeel veel succes! x

14. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Thanks meiden voor de andwoorden...
    Ik laat me zo goed informeren , ik weet gewoon echt niet wat ik moet kiezen !!

Misschien een beetje rare vraag , hoe lang zijn jullie thuis geweest na de miskraam ?
    Ik werk bij me vader , dus dat scheelt enorm.

15. Sterrenmama

Sterrenmama Bekend lid

Mar 29, 2013
    733
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben de eerste keer 2 weken thuis geweest, 2x was in de zomervakantie... 3e keer heb ik nog een week met m'n uk in m'n buik gewerkt (was week voor kerst) En laatste keer 1 week thuis gebleven....

16. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

Dec 12, 2012
    1,642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Elke keer 1 week!

17. Haiko7

Haiko7 Bekend lid

Apr 13, 2011
    830
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    Pluisjee,

Luister naar je gevoel, als je er nog niet uitbent nog niet kiezen.
    Ik heb zelf in maart een currettage laten doen. Ik uiteindelijk 3 weken getobd voordat ik de knoop doorhakte.

Pillen raad ik af, mijn arts zei dat de helft van degene die pillen krijgen met enorme bloedingen alsnog terugkomen voor een curretage.

De currettage op zich deed lichamelijk geen pijn, ook nadien niet.

18. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Na gesprek met de arts te hebben heb ik toch gekozen om het eerst te proberen met pillen. Deze zitten er nu 2 uur in en begin nu te vloeien. Ook redelijk (nog uit te houde) kramp.
    Morgen 12.30 een echo om te kijken hoe het zich ontwikkelt. Anders donderdag ochtend volgende pillen.
    Ze vertelden dat ze heb meegemaakt dat meestal 2 kuren nodig zijn...

Dank jullie wel voor de info zat zelf ook over een week te wachten al weet je nooit hoe het lichaam reageerd.

Xx

19. Sterrenmama

Sterrenmama Bekend lid

Mar 29, 2013
    733
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heel veel sterkte pluisjee, want nu het "geregel" klaar is... Komt er ruimte voor het verdriet, laat dit gewoon toe meis!!!!!!!!! Dikke digitale knuffel!!!!!

20. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Dankjewel lief van je...
    De krampen zijn net begonnen licht bloedverlies...
    Ga zo eerst even lekker douche

Xx

Share This Page