Hoi dames. Over 2 weken ga ik weer aan het werk. Daarom wilde ik rustigaan overstappen van borstvoeding naar flesvoeding. Echter, de melkproductie loopt te hard achteruit (ik denk dat ik ook niet meer genoeg had om te voeden) waardoor ik sneller op flesvoeding moet overstappen. Daarom word ik best wel in het diepe gegooid. Ik vind kunstvoeding best lastig! Kunstvoeding geven gaat prima. Het gaat erin als koek. Heb net wat minder gegeven dat ik deed (puur om uit te proberen) maar toch maar aangelengd naar bijna 200 ml. Ze was te hongerig. Ik lees ook overal dat kunstvoeding op verzoek best kan. Maar als je minder dan 4 uur ertussen laat en je geeft 200 ml, dan loop je toch op een gegeven moment spaak later op de dag? Als baby bijvoorbeeld na 3 uur al komt is het dan handig om minder te geven? Op andere sites zie ik weer dat die liter-regel meer en meer wordt losgelaten en dat meer geven best kan?
Wat was je bedoeling? Kunstvoeding als je werkt en borstvoeding als je thuis bent, of helemaal naar kunstvoeding? Zo te lezen heb je toch iets te snel afgebouwd en heeft je kind last van het 'doordrinkeffect'. 200cc is namelijk geen gezonde hoeveelheid voor zo'n jong kind. Melk komt op een heel andere manier uit een fles als uit een borst. Daardoor zie je bij kinderen die na borst fles krijgen dat ze zich soms gaan over drinken. Ik zou de flessen echt veel kleiner maken, 120/4 is echt groot zat, en de flessen op een baby vriendelijke manier aanbieden: - newbornspeen - dop stevig op fles gedraaid - speen niet in mond doen, maar met speen tegen lipjes en neusje aaien en kind laten happen - kind niet laten liggen bij het drinken, maar half rechtop houden, zodat de fles horizontaal is - halverwege fles boerpauze en op andere arm verder laten drinken, net zoals je bij bv van kant wisselt Als je flessen op die manier geeft kun je ze op verzoek geven. Als je kind na een fles niet tevreden is leg je gewoon nog even aan om de zuigbehoefte te bevredigen. En bij afbouwen: gezond afbouwtempo is om 10-13 dagen per voeding uit te trekken!
Ter aanvulling, er is echt geen reden om te denken dat je "opeens" niet meer genoeg had. Jij bent in principe de baas over je productie. Je kan een dip hebben, of je kindje drinkt wat slechter (de bekende 4-maanden dip). Maar als je op verzoek voedt, een keertje extra aanlegt, dan heb je echt genoeg. Je borsten gaan minder produceren als ze niet op de juiste manier stimulans krijgen. Ook als je geen last meer hebt van volle borsten, betekend dat niet dat je productie niet meer loopt. Succes met overstappen