De titel zegt het al: bij pasgeboren baby's zijn koortslippen gevaarlijk. Maar tot welke leeftijd moet je nou eigenlijk extra uitkijken?
Met een koortsslip moet je extra uitkijken voor kinderen tot een jaar. Daarna is het niet zo gevaarlijk, maar wil je natuurlijk niet dat je kleintje ermee besmet wordt. Maar kinderen tot een jaar kunnen echt ziek worden.
Koortslip is echt gevaarlijk tot ongeveer 4 maanden, en dan heb ik het over mondkapjes e.d. geen kusjes geven etc. Kindje kan er hersenvliesontsteking van krijgen. Na die 4 maanden blijft voorzichtigheid geboden uiteraard. hoe ouder ze worden hoe minder heftig ze reageren. Het is en blijft natuurlijk een herpes virus waar je je kindje zoiezo tegen wilt beschermen. Ik heb ze ook al mijn hele leven en was als de dood dat ik er een zou krijgen als Dano net geboren was. gelukkig gebeurde dat pas 5 maanden later. ben heel voorzichtig geweest hoor maar de eerste 4 maanden is het echt oppassen geblazen
http://www.koortslip.nu/baby?gclid=CMHt ... 1AodEh087A Baby's en zwangerschap Bij baby's en kleine kinderen moet men bijzonder oppassen omdat het virus een veel groter effect kan hebben dan bij volwassenen. Voor pasgeboren baby's kan een herpes infectie zelfs levensgevaarlijk zijn, het afweermechanisme tegen bacteriën en virussen is namelijk nog niet volledig ontwikkeld. 1 op de 35000 pasgeborenen in Nederland wordt na besmetting ernstig ziek met grote kans op restverschijnselen en heeft 40% kans om er aan te overlijden. In het Engels wordt een koortslip-kus' aan de baby ook wel de kiss of death genoemd: de doodskus'. Personen die regelmatig een koortslip hebben, moeten daarom uitkijken met het knuffelen en kussen van baby's omdat het besmettelijke virus al voor het zichtbare ontstaan van een koortslip kan worden geproduceerd. Goede handhygiëne en mondmaskers zijn raadzaam, borstvoeding wordt afgeraden bij een actieve koortslip. Ongeveer de helft van de met herpes besmette pasgeboren kinderen krijgt huidafwijkingen. Daarnaast kunnen de ogen, de mond, de hersenen en de inwendige organen door de infectie worden aangedaan. Onbehandeld geeft een herpes-infectie bij pasgeborenen vaak aanleiding tot blijvende ernstige restafwijkingen of overlijden. Voorzorgsmaatregelen Voordat de baby verzorgd wordt, eerst goed de handen wassen (via de handen kan een besmetting worden veroorzaakt). Voordat de baby dingen in de mond steekt (flessen, spenen, handjes) zouden deze ook eerst gewassen moeten worden. Als de verzorger van de baby een actieve koortslip heeft, kan een mondkapje gedragen worden; het is dan minder waarschijnlijk dat de verzorger eerst zijn lip aanraakt en daarna de baby. Het is niet altijd duidelijk of iemand al besmettelijk is, en baby's stoppen alles in hun mondjes. In ieder geval gedurende de eerste 4 weken moet heel voorzichtig gehandeld worden. Na die periode kunnen nog steeds vervelende infecties optreden als de baby besmet raakt. Zwangerschap Zwangere vrouwen moeten oppassen en direct hulp zoeken indien een herpes-infectie wordt vermoed. Vlak voor of tijdens de bevalling bestaat er namelijk de kans dat het kind met het herpes-virus wordt besmet en ziek wordt. Blindheid Een herpesinfectie van de ogen kan tot blindheid leiden. Daarom wordt bij zwangere vrouwen met een acute opstoot van genitale herpes bij de geboorte een keizersnede toegepast om besmetting van de ogen van de baby te voorkomen. Andere ziekten Behalve een koortslip kan het Herpes Simplex 1 nog andere nare dingen veroorzaken: Baby's met eczeem kunnen door dit virus "eczema herpeticum" vertonen. Als het virus in het oog komt (bijvoorbeeld via de handen) kan keratoconjunctivitis (een ooginfectie) ontstaan, waardoor blijvende slechtziendheid kan optreden. Ontsteking van de vingers/duim, vooral bij kinderen die vinger- of duimzuigen bij pasgeborenen kan hersen- en/of hersenvliesontsteking optreden. Dit is een ernstige levensgevaarlijke aandoening.
Ik dacht eigenlijk ook tot en jaar, maar kan er op internet niks over vinden. Er staat steeds 'baby's', of pasgeboren baby's, maar ik zie nergens tot hoeveel maanden. Vier maanden, een jaar, mijn meisje is nu 7 maanden. Dus ik weet het niet...