Harde buiken reden om minder te gaan werken?

Discussion in 'Gezondheid' started by Roosenzo, Oct 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    Ik heb al eerder een topic geopend over de harde buiken die ik heb. Ben nu net een week vrij geweest en in die week had ik er een stuk minder dan toen ik aan het werk was. Voor mijn weekje vakantie had ik er echt 40 per dag. Ook wel eens een dagje wat minder. Maar 40 was toch wel het gemiddelde. Tijdens mijn vakantie heb ik er ongeveer 15 tot 20 per dag. Ik voel ze ook altijd erg goed omdat ze niet helemaal pijnloos zijn. Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik ook wel eens harde buiken, maar die deden geen pijn. Nu vraag ik me af of het niet beter zou zijn iets minder te gaan werken. Ben er zelf heel slecht in om me ziek te melden, dat doe ik eigenlijk nooit, maar nu moet ik ook aan iemand anders denken natuurlijk. Zat er zelf aan te denken halve dagen te gaan werken ofzo. Maar geen idee of een arbo-arts dat bijvoorbeeld goed zal keuren. Iemand hier ervaring mee?

2. huitje

huitje Bekend lid

Oct 18, 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Zoveel harde buiken zijn zeer zeker een reden om minder te gaan werken. Zelf ben ik naar de arbo arts geweest met 28 weken omdat ik harde buiken had en extreem moe was en daardoor minder geconcentreerd (moet 50 min rijden op een snelweg naar mijn werk en werk in de gez.heidszorg). Hij was verbaast dat ik nu pas naar hem toe kwam. Van hem moest ik per direct stoppen met werken..
    Overigens doen arbo artsen helemaaaal niet moeilijk als het gaat om zwangerschap.

3. cecile1

cecile1 Niet meer actief

Wow dat zijn er heel veel! Ik denk dat je echt aan jezelf en de kleine moet gaan denken en echt veel minder moet gaan werken. Je kan het altijd even overleggen met je verloskundige als je dat voor je gevoel fijner vindt. En een ARBO arts kan jou ook echt niet verplichten om zoveel te blijven werken.... het is jouw lijf, jouw kind en jullie gezondheid!

4. Elly1979

Elly1979 Actief lid

Jan 14, 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Harde buiken zijn normaal, maar 40 op een dag vind ik wel erg veel hoor, zeker met jouw termijn!
    Het is vaak toch een teken dat je het wat rustiger aan moet doen.
    Anders vraag je even advies van je vk of gyn en daarna in overleg met de arbo-arts.

Sterkte!

Liefs Elly.

5. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

Sep 24, 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met zoveel harde buiken zou ik zeker minder gaan werken. Als je met de vk zou praten zou zij ook zeker dat advies geven. Probeer halve dagen gewoon uit en als het niet mocht baten kun je altijd helemaal stoppen. Maar ik zou zeker minder gaan werken. Dat is toch wel heel veel.
    Ivm bekkenklachten werk ik nog maar 2 uurtjes per dag. Dat ging redelijk goed en ik wou een half uurtje extra gaan proberen. Maar ivm harde buiken die ook pijnlijk waren heb ik dit niet door gezet. Zelf met 2 uurtjes per dag (3xpw) gaf de vk aand at ik het rustiger aan moest doen.
    Op advies van hun heb ik trouwens ook nog urine in moeten leveren. Misschien was het een blaasontsteking wat veel harde buiken gaf. een idee om ook te doen? Tijdens zwangerschap geeft een blaasontsteking hele andere klachten dan normaal.
    Bij mij bleek dit niks op te leveren maar is wel maar kleine moeite om te doen. Wie weet komt er iets uit.

6. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad al wel mn urine laten testen op een blaasontsteking. Maar die bleek ik niet te hebben. Ik moet morgen toch mn verloskundige bellen voor een zwangerschapsverklaring, dan zal ik het meteen even melden. De laatste keer dat ik daar was heb ik het ook wel verteld en toen zei ze ook al wel dat ik het dan wat rustiger aan moest doen. Maar ik heb wat dat betreft veel bevestiging nodig voordat ik dat kan. Zo stom...

7. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

Sep 24, 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je wel hoor. Bij de eerste had ik dat heel erg. Er is natuurlijk een verschil tussen rustig aan doen en rustig aan doen ;)
    Toen had ik het ook echt nodig dat ze zei dat ik minder moest werken. Dan wist ik beter waar ik aan toe was, dan alleen de opmerking rustig aan doen.
    Als je nog fulltime werkt zou ik echt even een pas op de plaats maken. Je kan je hele leven nog werken, maar deze zwangerschap maak je maar 1x door.
    Succes meis!

8. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    Het werkt bij mij precies zoals jij zegt ukkepuk. Ze moet inderdaad tegen me zeggen dat ik minder moet werken. Mn vriend vindt ook dat ik minder moet werken. Vind het echt lastig, ben zo'n muts wat dat betreft. Het is ontzettend druk op mn werk de komende maanden en als ik er niet ben hebben mn collega's het drukker. Allemaal onzin natuurlijk, maar zulke dingen denk ik dan....

9. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Zoveel harde buiken per dag lijkt me een duidelijk teken dat je rustiger aan moet gaan doen. Dat zal de vk wel bevestigen. Ik snap het wel hoor, ik ga ook niet uit eigen beweging minder werken, ik had het ook nodig dat de vk mij dat vertelde. Ik moet wel omdat mijn bloeddruk teveel stijgt, gelukkig begrijpt mijn werkgever ook wel dat het niet verstandig is om veel uren te maken.

10. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Ik moest van mijn vk bij meer dan 15 harde buiken per dag al een stuk rustigere aan doen.... Dus als ik vk zou zijn zou ik jou direct de opdracht geven om minder te werken!!!! 40 is wel heel veel!!!!
    Geef het iig aan op je werk en bespreek het met je VK. Als die zegt dat je echt rustiger aan moet doen en dus minder zal moeten werken is het ziek melden vaak al gemakkelijker.

11. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    Nou, ik heb vandaag de verloskundige gebeld, ze vond 40 erg veel. Tijdens mijn vakantie had ik er wel echt minder, maar nog steeds erg veel en ze zei dat als ik er een paar in een uur had ook echt moest gaan liggen. Maar of dat dan is voor mij of omdat het slecht is voor de baby weet ik nou eigenlijk niet. Ze gaf ook aan dat ik het waarschijnlijk moest zoeken in meer rust en minder werken. Mn baas is op vakantie, dus moest het nog hogerop zoeken, maar heb het toch maar meteen aangekaart. De baas van mn baas stelde voor om 25% minder te gaan werken. Dus dat ga ik vanaf morgen dan maar doen. Alleen plannen ze me nu op zulke ongunstige tijden in dat het bijna niet meer te doen is qua planning thuis, met de combinatie kind, hond, man en auto. Maar als ik hier nou ook nog over moet gaan "zeuren".....

12. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    Lees nu dat ik eerst mn hond noem en dan pas mn man.....wat erg!

13. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Haha, was me niet eens opgevallen hoor.

Kijk even hoe je het vandaag ervaart... Want wat zijn nu dan de tijden waardoor die zo ongunstig voor je zijn? Ik zou dat namelijk dan alsnog aangeven. Als het dan praktisch niet meer lukt wordt het qua drukte voor je gevoel misschien nog niet minder.

Werkse vandaag

14. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    1,797
    1
    38
    meteen minder gaan werken of stoppen met werken. ben zelf vanaf 27 weken halve dagen gaan werken ivm extreme vermoeidheid en harde buiken en vanaf week 32 helemaal niet meer gaan werken , denk aan je kind maar ook aan jezelf!
    liefs m

15. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    De tijden die ik nu moet werken zijn erg wisselend en dat is qua planning gewoon lastig. Maar zie wel even hoe het loopt. Werk liever een hele dag minder, dan elke dag een paar uurtjes. Daar heb ik meer aan volgens mij...

16. ann82

ann82 Actief lid

May 6, 2009
    392
    0
    0
    ik herken het probleem helemaal! Heb ook erg veel last van harde buiken en moet zelfs vaak mijn (niet eens zo'n grote) buik vasthouden tijdens het lopen ter verlichting. Ik werk in het onderwijs en probeer zoveel mogelijk te gaan zitten. Het is echter veel beter om te gaan liggen of met de benen omhoog te gaan zitten! Ik kan echt niet stoppen of minder werken maar zou het absoluut doen als de mogelijkheid er toe was.
    Dus doen! Enne je zeurt helemaal niet als de uren jou niet uit komen, ze moeten blij zijn dat je uberhaupt nog komt werken!

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ehh met zoveel harde buiken maar 25% minder werken??
    de verloskundige zei dus als je meer al een paar (meer als 3 a4) harde buiken per uur hebt, moet je een paar uur gaan liggen.. is dat haalbaar op je werk??

jij mag zeker eisen stellen qua werktijden.. minder uren per dag is niet veel rustiger 1 a 2 dag en werken i.p.v. 4 dat is rustiger.

Harde buiken zijn gevaarlijk voor de baby! harde buiken kunnen voor onstluiting , premature weeen, vroeggeboortes zorgen!

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

alles kan! als jij nu een ongeluk krijgt, gaat het ook door.;)

19. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Mijn mond valt eigenlijk open dat je VK nog zegt dat je 'minder' kunt gaan werken. Ik had in mijn laatste zwangerschap vanaf 19 weken heel veel harde buiken. Ik heb me toen eerst 1,5 week ziekgemeld. Wel gelijk werk op hoogte gesteld met welke reden, naar de fysio gegaan en naar de vk. Toen afgesproken daarna het werk weer op te pakken met halve dagen, maar de harde buiken bleven. Toen was het advies gewoon om helemaal te stoppen met werken en me ziek te melden. Niemand wilde het risico op een vroeggeboorte. Dus vanuit werk en arbo was dit geen probleem.

Denk om de gezondheid van jezelf en je kindje en zorg ervoor dat je niet over twee weken in het ziekenhuis ligt met premature weeen.
    Groet Snoozie

20. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

Sep 24, 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik jou was zou ik contact opnemen met je arbo arts. Wat ik hier op het forum lees zijn zij meestal wel erg schappelijk en redelijk in wat iemand wel en niet meer aan kan met zwangerschapsgerelateerde klachten.
    Ik vind 25% ook heel erg weinig om minder te werken. Dan kan je net zo goed blijven werken... En jij hoeft je nu echt niet ineens aan te passen aan de tijden wat ze op je werk graag willen. Het gaat allemaal in onderling overleg en niet dat zij ineens alles bepalen.
    Zorg goed voor je baby en jezelf want andere doen het niet voor je!!

Share This Page