Toch even een vraagje. Vorig jaar begon ik met 20 weken hevig bloedverlies te krijgen. Ik bleek een laagliggende placenta te hebben ( slip stukje over/bij de baarmoedermond) Door het hevig bloedverlies is er toen een bovenwaartse scheur in mijn vruchtzak gekomen. Het bloedverlies is nooit meer opgehouden en ik werd opgenomen. Met 25 weken en 2 dagen is toen onze dochter geboren en na een paar uur overleden door haar vroeggeboorte ( ze was gezond maar nog niet rijp voor deze wereld) Ons is verzekerd dat het een kwestie van enorme pech was en geen verdere medische reden had. We hadden dus wel groen licht om, wanneer we dat wilden weer zwanger te worden. Na drie menstruaties werd ik tot onze verrassing weer zwanger en ben ik nu dus 26 weken. Ik loop nu bij een gynaecoloog en tijdens elke echo ziet alles er goed uit. De placenta ligt mooi hoog achter. Ik heb het advies meegekregen om op mijn werk gewoon maar niet teveel te tillen ( werk als leidster op kinderdagverblijf). Uiteraard hield ik me daaraan. Toch meende ik vrij veel harde buiken te hebben. Twee weken geleden bleef het maar aan houden en ben ik in paniek naar het ziekenhuis gegaan waarbij ze me een middag in de gaten hebben gehouden. Mijn buik bleef toen slap. Volgens de gynaecoloog was dit wel een teken om het nog rustiger aan te doen. Op de echo leek mijn baarmoedermond wel nog gesloten. Inmiddels ben ik met werken gestopt. Dat leek echt een heel stuk te schelen. Toch merk ik dat als ik veel verschillende bewegingen heb gedaan ( lopen met de hond op wat vlotter tempo of bukken om de was uit de wasmachine te krijgen), dit verdeeld over de dag, ik op sommige dagen weer last krijg. Eigenlijk is de buik niet keihard maar voelt vervelend gespannen aan. Ik kan hem wel indrukken. Als ik mijn buik heen en weer wieg voelt het wat gevoelig aan. Eerst dacht ik aan mijn darmen die dat gevoel veroorzaken. Het is geen komen en gaan maar kan echt wel een minuut of wat aanhouden. Ook dat gevoel van 'strakke buik' houd een tijd aan. Het komt dus niet als een golf. En het lijkt dan tussendoor ook niet geheel te ontspannen. Soms denk ik dat het mijn buikspieren zijn die misschien geforceerd reageren, maar maak me toch wel beetje bezorgd. Reageert mijn baarmoeder nog erg gevoelig vanwege de vorige zwangerschap? Zijn dit echt harde buiken en moet ik het nog rustiger aan gaan doen? Hebben jullie tips wat leidt tot meer ontspanning van de buik? Gr, Melissa73
hoi, wat jij bescrhijft is inderdaad geen harde buik, je buik reageert gewoon gespannen, maar dat kan ook te maken hebben met je voorgeschiedenis. je bent zelf veel bezorgder door wat je hebt meegemaakt en daardoor spanenn je spieren eerder en heb je een strakkere buik. Dat geeft niet. het is prima dta je niet werkt maar het huishouden moet je gewoon kunnen doen hoor, het heeft geen zin om nu op de bank te gaan zitten. Probeer in beweging te blijven en kies een sport waarbij je je kunt ontspannen. Bijvoorbeeld zwemmen in warm water. Succes! Mirjam
Hallo Mirjam, Bedankt voor je reactie. Ik voel me nu wel weer een stukje gerustgesteld. Heb inmiddels ook een steunband gekocht voor mijn buik en dat lijkt ook te verlichten als ik een stukje de hond uitlaat ( voorheen liep ik vaak meer dan 13 km met de hond, maar dat lukt echt niet meer). Fijn dat ik toch met een gerust hart mijn huishouden kan doen zonder dat ik me schuldig hoef te voelen als het weer gespannen aanvoelt. Ik ben zelf vrij actief en was ( mede ook door ongerustheid) erg ongelukkig met de situatie. gr, Melissa