Sonneke, nee dat klopt inderdaad. Voorheen waren het vrienden van ons, maar dat contact is wat verwaterd. Nooit ruzie gehad ofzo, maar ook niet close meer en we komen elkaar soms tegen en dan maak je een huis- tuin en keukenpraatje... maar afspreken doen we niet meer. Ik vind het dan ook te prive om hierover te vertellen. Bij toeval weten we dus dat zij zwanger zijn en ik had het ook wel verwacht dat ze hier een keertje aan toe zouden zijn en ben ook oprecht blij voor ze. Maar ik hoop echt ontzettend dat ik ze niet tegenkom, want dan voel ik me bijna gedwongen om het toch te vertellen. Vertel ik 't niet, dan komen er praatjes in de wereld dat ik zwanger zou zijn en daar zit ik ook niet op te wachten. Vreemd verhaal bij jou, heb je ook getest? Kan het geen innestelingsbloed zijn? Spannend straks weer de FM. Ik neem 3 januari mn laatste pil en heb dan 9 januari een startecho. Liefst had ik nooit meer een startecho, vind ik echt vervelend tijdens de ongesteldheid.
Mijn startecho is ruim een week voor mn ongi. Dat is raar toch? Maar dan hoef ik idd niet als ik ongesteld ben. Sonneke, spannend wat je 1e FM gaat zeggen. Weet je trouwens dag ik bij IVF pas op dag 4 moet beginnen met Menopur en op dag 7 al voor echo's moet komen? Ik ga ook met 150E spuiten en ze willen zeker weten dat je lichaam niet te heftig reageert op de hormonen. Lekkere drukke week met echo's zal t worden. Zeker als je pas vanaf gemiddeld dag 14 pas met Pregnyl mag spuiten. Vpaatje, ik ben gelukkig nog geen bekende tegen gekomen op de poli. Nu is het helemaal handig, omdat de IVF poli apart is van de gynaecologie poli en je geen zwangere dames ziet zitten. Maar stel dat je haar tegen komt, dan kan je toch gewoon gedag zeggen en verder niets? Ik bedoel er zijn zoveel redenen om bij een gyneacoloog/fertiliteitsarts te komen.
@vpkaatje: Ja dat is inderdaad een vervelende situatie als je haar tegen zou komen. Als ze dan aan je vraagt waarom je in de wachtruimte zit dan zeg je toch gewoon dat je de laatste tijd veel buikpijn hebt en dat de gyn gaat kijken of hier iets aan te doen is. Ik vind die startecho ook echt niet fijn! Het is wel heel erg veel bloed voor een innestelings bloeding... Als ik nou toch zwanger zou zijn kunnen ze dat op de fm toch al wel zien? Ik heb woensdagavond een test gedaan, dit was zo'n dure van Clearblue. Deze was 1 maandje over de datum maar ik vond het zonde om het ongebruikt weg te gooien dus heb ik hem gebruikt! @kitty: Vanaf dag 4 dat wist ik niet nee. Het is wel lang spuiten! Van dag 4 t/m dag 14. pfff Ik zal dit de volgende ronde ook moeten doen want heb dan 3x iui met clomid gehad. Het is wel goed dat ze je goed in de gaten houden maar zo vaak voor een echo, pff dat is ook niet fijn! Ik ben inderdaad erg benieuwd wat het morgen zal zijn!
Hopelijk is de volgende ronde niet nodig . En ik moet vanaf dag 1 al spuiten, maar dan met een hormoon om mn eisprong tegen te gaan. Vanaf dag 4 een tweede hormoon erbij. En tot dag 14 is niet zeker. Ligt eraan wanneer er genoeg eitjes zijn, net als bij IUI.
@kitty: Dat is vreemd dat je meteen vanaf dag 1 moet spuiten.... Hoe gaat dat dan in zijn werk? Ze stimuleren je met injecties, als er genoeg zijn krijg je een punctie toch? En wanneer krijg je dan een terugplaatsing, waar in je cyclus zit je dan??
Sonneke, het schema ziet er als volgt uit. Op dag 1 starten met Decapeptyl, een middel dat ervoor zorgt dat je geen eisprong krijgt. Op dag 4 starten met Menopur 150E, een middel om de eiblaasjes te laten groeien. Op dag 7, 9 en verder echo en bloedprikken. Net zolang doorgaan, tot op dag x (kan dag 11 zijn, maar ook dag 18) als dan blijkt dat er genoeg eiblaasjes zijn, dan moet ik nog een keer decapeptyl spuiten en dan pregnyl spuiten. precies 36 uur later is de punctie (het kan dus maar zo zijn dat ik midden in de nacht moet spuiten). Dat wordt als dag 0 gerekend. Op dag 1 moet ik beginnen met Utrogestan. Op die dag hoor ik of er een eitje bevrucht is. Deze wordt dan op dag 3 teruggeplaatst (8- cellig embryo). Op dag 15 mag ik dan testen. Gisteren mn medicijnen opgehaald. Echt een hele tas vol! En dan heb ik nog niet alles gekregen.....pffff......
@kitty: nu begrijp ik het iets beter ja, het blijft wel weer even ingewikkeld! Die punctie, die doen ze uitwendig toch of is dat inwendig? Dus via je buik met een naald in je eitje of vanuit onderen?? En je hoort meteen al een dag later dan de punctie of er iets bevrucht is. Het kan ook zo zijn dat er meerdere bevrucht worden toch? Die gaan dan in de vriezer toch? Hoeveel laat je er terug plaatsen 1 of 2? Krijg je dan de volgende keer weer een punctie of gebruiken ze eerst die vriezer eitjes? Die terugplaatsingen vanuit de vriezer horen toch bij de 1e poging?? Wat een vragen eej....
Jee Kitty, ik krijg er gewoon kippenvel van... in wat voor een racebaan ben je nu weer beland???? Vaak merk je er zelf weinig van als je er middenin zit, maar ik vind het nogal wat. Ik hoop dat het traject je mee gaat vallen en ik blijf graag op de hoogte (wie weet wat mij nog te wachten staat!) @ VP Kaatje; ja ik kan mij voorstellen dat dat ongemakkelijk is. Maar ja er zijn zoveel redenen waarvoor je naar de poli zou kunnen moeten Wat Kitty ook zegt, controle, heftige ongies, pijnen ofzo... Ik ook aan het wachten op een echo (3 januari CD 11)
Wat ik nou weer heb!!! Vandaag op CD 9 (eigenlijk officieel nog maar CD8) een ei rechts van 21 MM! Hebben jullie dit wel eens gehad zo vroeg in je cyclus? De echoscopiste gaat er wel vanuit dat het een ei is, gezien de vormen en groote. Anders zou het weer een cyste moeten zijn maar met pregnyl is dit eigenlijk niet echt mogelijk... Ze hebben een IUI stop t/m 6 jan. Dat wist ik dus niet, maar goed nu dus zelf proberen en en de volgende wel weer een uitgangsecho op CD 3! Eigenlijk ook wel fijn zo rond de vakantie, geen utrogestan en pregnyl! Theoretisch gezien kan ik dit jaar nog zwanger raken.... haha
WOOW Sonneke ga ervoor! Dat zou een fantastisch begin van het nieuwe jaar zijn... dan bijt jij gewoon vast de spits af... als er een schaap over de dam is.... Zet hem op!
Sonneke, dat is wel erg snel! Jeetje zeg, toch nog een kans dit jaar. Voor jouw ook Ukke, zou leuk zijn als het op deze manier toch nog lukt. En anders volgend jaar weer nieuwe ronde, nieuwe kansen. En idd, veel vragen , maar dat had ik ook hoor in het begin. De punctie is inwendig. Ze prikken links en recht door de baarmoederwand en zuigen de follikels leeg. Dan leggen ze de gevonden eitjes in een schaaltje, dan komen daar vervolgens de zaadjes bij en dan maar hopen op een bevruchting. Dat kunnen ze een dag later zien. Als ik geluk heb, dan zijn er meerdere bevrucht. De beste pakken ze en plaatsen ze terug. Eentje dus. De overige goede bevruchte eitjes worden ingevroren. Als de poging mislukt, of je wilt op een gegeven moment een 2e, dan wordt een eicel ontdooid en indien geschikt, teruggeplaatst. Voordeel is dat deze terugplaatsing niet mee wordt gerekend als een nieuwe poging en je hoeft veel minder hormonen te gebruiken. Het kan natuurlijk ook tegen zitten. Dat er maar weinig eicellen bevrucht zijn, of van mindere kwaliteit zijn en hierdoor niet ingevroren kunnen worden. Dan is een volgende poging echt een 2e poging..... Hopelijk komt het niet zover ,
Kitty, tsja dat zal in ieder ziekenhuis wel weer anders zijn. Als een week voor je ongi geen cyste te zien is, dan zal je die tijdens je ongi ook niet ineens hebben. Maar op zich is het vreemd ja. Dat zijn veel eenheden, dus idd wel goed dat ze het zo goed bijhouden. Ik heb vanaf dag 10 ongeveer echo's en dan meestel 2 a 3x per week en vorige keer ging dit door tot dag 27... toen kreeg ik namelijk de Pregnyl. Dat zijn echt vreselijke weken. Hopelijk kan de Puregon snel weer wat omhoog, zodat die eisprong toch wat sneller komt. Heb de laatste keer 83 eenheden gehad geloof ik. Over als ik haar tegenkom, inderdaad, ze kan aan mijn voorhoofd niet zien waarvoor ik daar kom. Maar ja, aan de andere kant, heb liever dat ze dit weet dan dat de roddel gaat in het dorp dat ik zwanger ben. Daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Maar ach, moet wel erg toevallig zijn natuurlijk als ik haar tref. Ik bedoel, als zij gezond zwanger is; hoeft ze ook niet zo vaak. Maar jeetje wat een verhaal met dat hele protocol, al die middelen enzo. Het wordt allemaal wel heel technisch zo he. Zo balen dat het allemaal niet spontaan gelukt is Maar even vraag nog. Stle je hebt 5 eitjes en ze worden alle vijf bevrucht. 1 Wordt teruggeplaats en de andere 4 ingevroren. Dan zijn die nieuwe 4 eventuele pogingen dus geen "officiele tweede poging"? Dat is goed nieuws ja. Geloof dat je dit al eens eerder genoemd had, maar het is zo'n moeilijk verhaal als je er zelf niks mee te maken hebt nog. - Sonneke, ja ik weet ook niet wat ik ga zeggen als ik haar tegenkom, doe wel wat mn hart me op dat moment ingeeft. En misschien kom ik haar dus niet eens tegen. Ik heb trouwens dag 4 tot 27 gespoten. Dus ruim 3 weken. Ook lang he. En dan ga ik meestal elke maandag, woensdag en vrijdag voor een echo. Het gaat bij mij meestal zo raar, dat ze me extra in de gaten houdt. Maar uhhh jeeeej zeg een ei van 21mm op dag9! Hoop voor je dat het echt geen cyste is. Vind je het niet spannend om nu op vakantie te gaan, dat je geen buikpijn krijgt enzo? Of heb je nog een echo voor je vakantie voor de zekerheid? Maar spannend dus, hopelijk is het een mooi ei en gaat ie bevrucht worden. Van wanneer tot wanneer ben jij met vakantie? Lekker hoor! Wordt mogelijk wel een heeeeeele speciale vakantie. - Ukke, ja op zich zou ik wel kunnen zeggen dat ik er kom vanwege bv endometriose (en dan lieg ik niet eens). Maar ik ga naar de fertiliteitsarts, dus is maar de vraag of zij weet of dat geen gewone gyn is. Iedereen zit in dezelfde wachtruimte. Wil me er niet te druk meer om maken. Dus 3 januari voor een echo. Schiet al op!! Ik 9 januari.
Allemaal een hele goede en gezellige jaarwisseling toegewenst en een goede en gezonde zwangerschap in (januari ) 2012!!
Thanks! Ik wens jullie ook een heel mooi en gezond jaar toe en dat we dit jaar maar mogen afsluiten met een kleintje in onze armen. Hoe fantastisch zou dat zijn? En idd, als er 5 eitjes bevrucht zijn, dan wordt er 1 teruggeplaatst. De andere 4 worden ingevroren. Als de poging mislukt, dan wordt een bevroren eitje ontdooit en mits van goede kwaliteit wordt deze in teruggeplaatsts. En zo verder, net zolang tot er geen goed eitje meer over is en je niet zwanger bent. Pas dan komt er een nieuw poging dat als 2e poging wordt gerekend. Nog een kleine 3 weekjes en dan mag ik eindelijk met die stomme pil stoppen!!!! Jeeeeh!
De beste wensen voor iedereen en al het goeds voor dit nieuwe jaar, dat er maar veel babyplezier mag komen!
Kitty ja 2012 met een kleintje in onze armen, wat wil zeggen dat we toch voor maart wel zwanger zijn. Maar zoals we steeds al zeiden, januari is DE maand voor ons allen. Laten we het hopen. Mooi dat al die ingevroren eitjes niet meetellen zeg, dat heb ik nooit geweten. Het is dus de punctie die ze tellen en niet de plaatsing. Nog drie weekjes Kitty, aftellen geblazen. En dan gaan ze jullie bevruchte eicel inplanten. Geef 'm maar goeie grijpertjes mee. Gosjemikkie wat hoop ik voor je dat de eerste terugplaatsing gelijk raak is zeg. Ja Ukke hopelijk veel babyplezier!! Die mooie roze wolk! Hier nog 3 pillen en dan is het wachten op een ongi en dan volgende week maandag eerste echo en waarschijnlijk weer de start met Puregon. Spannend weer hoor. Hoop zo dat het in januari eens flink mee zit allemaal. Vind wel dat ik dat na al die ellende in 2011 verdiend heb hoor.
Lieve Meiden, heel veel geluk, (baby) liefde en gezondheid in 2012! Het gaat ons jaar worden! Het clubje van Provera wanneer beginnen word het clubje bevallen wanneer beginnen! Ik krijg niet altijd een melding als jullie nieuwe stukjes schrijven, balen :x want nu heb ik wat gemist! Maar goed vanaf vandaag moet ik jullie 8 dagen missen. We vertrekken vandaag om 15.30 uur, hopelijk blijft het niet zo stormen! Ik denk dat het hier toch een cyste was, geen positieve ovutesten gehad en geen eipijn. Nu moet ik zeggen dat ik vanochtend wel even dacht au, eipijn ? Mijn ovutesten zijn op en ik ga op vakantie dus we klussen er op los en dan zien we wel verder. Ik krijg geen echo meer voor vakantie! Heb er ook echt geen zin meer in, ik zie het allemaal wel. Als het een cyste is dan is hij in ieder geval een heel stuk kleiner dan de vorige die was 7 cm! Nu was het ei/cyste 2 cm! Dikke kus en veel succes met de echo's, pillen en het spuiten! Ik denk aan jullie!
hihi Sonneke, leuke nieuwe titel van ons clubje hoor!! Krijg er gewoon kippenvel van... wat zou dat toch es fantastisch zijn! Een hele fijne vakantie gewenst he! En idd die storm hmm, wij hebben behoorlijk turbulentie gehad... en die kans zit er voor jullie vandaag ook wel aardig in. Je zal mijn berichtje wel niet meer lezen. Maar hoop dat je gigantisch geniet daar! Wel balen als het idd weer een cyste is zeg, helaas had ik dat vermoeden al wel weer een beetje. Maar het is misschien wel goed dat je nu geen echo meer had. Gewoon genieten en idd erop los klussen. En dan zie je na je vakantie wel weer verder. Ik neem vanavond mijn laatste pilletje. En heb dan maandag een startecho. Hoop dat mevrouw de fertiliteitsarts niet te vaak vakantie heeft... want omdat zij nu twee weken kerst- vakantie had, mochten er vanaf 2 december al geen nieuwe trajecten gestart worden en begint alles 9 januari pas weer. Akelig he... er is niet eens vervanging. Hoop dat er bij de startecho niks bijzonder te zien is en ik dezelfde dag nog met de Puregon prikjes kan beginnen. En hoop ook dat ik niet weer 23 dagen hoef te prikken, maar dat ik nu vrij snel goed ingesteld word.
Sonneke Lekker genieten meid! Ik hoop ook dat de 'storm' niet teveel hinder voor jullie geeft. VPKAATJE Irritant he al die 'stops' in het ziekenhuis omdat ze vrij hebben.... Bij ons ook, vandaag weer een andere gyn, want de FA artsen zijn er niet... en hallo... dit is mijn co, mag ze even meekijken Ik snap best dat ze het moeten leren, maar toch weer even een nieuwe ervaring een die er echt bij staat om alleen maar te kijken wat er gebeurd. Vandaag dus in het ziekenhuis geweest. Puregon 50 eenheden gespoten en wat dacht je..... niets/nopes/nada... oké, hoopgevend is dat het bms weer aan het opbouwen is en dat er kleine eitjes zijn, maar die dus niet groeien. Heb voor de verandering weer eens bloed moeten prikken.. zelfs de verpleegkundige zei, route 41, maar dat weet je onderhand wel he (ja jammer genoeg wel) Ze bellen vanmiddag over de uitslag en dan hoor ik of ik de dosering moet ophogen.. en wanneer ik terug moet komen (Zal ik maar een abonnementje nemen?) Het prikken van Puregon deed mij gisteren voor de verandering echt heel zeer. Ik denk dat ik de injectie te dicht op mijn navel gezet heb, tenminste dat dacht de gyn aan het prikgaatje te zien.. hahaha, vanavond maar weer een andere plek proberen.
En Ukke, mag je meer gaan gebruiken? 50 E is wel erg weinig.....En dat is een voordeel van bloedprikken. Als je oestradiol te laag is, dan zal je vast en zeker meer mogen gebruiken. Op welke dag zit je nu? Vpkaatje, spannend, het eind komt in zicht! Ga jij weer 83 E spuiten? In mijn zkh was het protocol om na een lange cyclus meer te gebruiken als startdosis. Ipv 75 moets ik toen 112,5 E gaan spuiten. Ik zou dat ook eens navragen. En bloedprikken helpt ook om te zien of je genoeg oestradiol hebt in je bloed en je de dosis kunt bijstellen. Hier af en toe een beetje bloedverlies. Ik slik nu al zo lang de pil, nog 2 weken en dan eindelijk stoppen. Ik moet morgen nog even bellen met de poli, maar ik zal gelijk vragen als ik nou op een zondag of maandag ongesteld wordt, of ik dan ook op een zaterdag of zondag voor een echo mag. En anders maar iets eerder stoppen en dan op vrijdag ongesteld worden .