Hmmm...... : 'Ivf-baby's hebben vaker afwijkingen' | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Gisterenavond begon het rood, derde dag na stoppen Primolut. Mooi vlot. Voor mij nooit meer Provera. Hier reageer ik tenminste gelijk goed op en had ook minder last van bijwerkingen. Morgenvroeg een startecho. Tenminste... een echo om te kijken of de cysterestanten weg zijn. Of ik nog kan prikken is de vraag, want ik ga natuurlijk op vakantie. Het zou net wel, net niet kunnen. Ik hoop het natuurlijk wel, maar de arts zal het misschien te krap vinden en dat zou ik dan wel begrijpen. Maar ik ga pas cyclusdag 24 weg. Dus theoretisch gezien zou het moeten kunnen. Heb in eerdere prikcyclussen de Pregnyl gezet op cyclusdag 27 (minder eenheden toen) - 14 - 24 - 19 Het spant erom. Maar ja, misschien zit die cyste er nog wel.... voor de helft. Dan hoef ik hier niet eens over na te denken. Gelukkig kan ik morgen gelijk al terecht, anders blijft het maar malen.
Ah goed VPKaatje, bloed geeft weer nieuwe moed. Ik hoop voor je dat je door kunt gaan. Zou perfect uitkomen als het net voor je vakantie gaat lukken en kun je daarna in de chillmodus beentjes omhoog en laat die zaadjes maar zwemmen....
@vpkaatje; mooi dat je ongie bent geworden, super! Primolut is zeker fijner! Hopen dat alles nog lukt voordat je op vakantie gaat inderdaad. Duim duim duim! Hier op cd 12 een ei rechts van 12,8 mm. Mooi BMS. Woensdag weer een nieuwe echo en dan ws. vrijdag of zaterdag iui.
Vanmorgen startecho gehad en de gedeeltelijke cyste zit er nog steeds. Echter wel buiten de eierstok zo lijkt het. De gynaecoloog denk dat hij geen kwaad kan en ik mag vandaag beginnen met prikken. Volgende week woensdag heb ik dan de eerste FM. Dit voelt als een cadeautje!! We moeten de cyste wel in de gaten houden en als hij wel problemen gaat geven of hij gaat echt helemaal niet weg, dan is een operatie niet uitgesloten. Maar voor nu: joehoe ik doe weer mee!! Hij denkt dat het allemaal wel moet lukken nog voor de vakantie. Zo niet, dan kan het altijd nog afgebroken worden. Maar ik hoop en duim op een mooi ei vlak voor mn vakantie en dan heb ik een heeeeeerlijke wachtweek en misschien wel goed nieuws wanneer ik terug kom! En: in mei legt ook vpkaatje een ei!! Schiet alweer op voor je Sonneke!! Ukke, nog 162 dagen.... nog even en dan kan je voor de 20-weken echo. Ga je ook nog etra 3d echo's enzo laten doen?
@vpkaatje: Super dat je verder mag en de cyste niet in je eileider zit. Ook voor vpkaatje in mei een ei... haha Ik kwam dit stukje tegen op een ander topic. Ik vond het zo aangrijpend dat ik het even gekopieerd heb... Oorspronkelijk geplaatst door Lichtje28 katalaya dank je wel dame. maar hoe heb jij je er doorheen gesleurd als die jaren? misschien een advies voor mij. Tja.. daar vraag je me wat... Ik kan het je uitleggen, maar ik weet niet of je er wat mee kunt. Wat ons op de been heeft gehouden, is om ten alle tijde een 'Plan B' achter de hand te houden. Hoe gaan we ons leven inrichten als kinderen krijgen ons niet gegeven is? De voordelen daarvan hebben we ons heel goed voor de ogen gehouden: allebei een leuke baan, dus relatief veel geld en veel vrije tijd om dat geld op te maken. Daarbij zijn Katman en ik bij elkaar gekomen toen ik 31 was. Dus mijn leven was al op 'Plan B' ingericht. Ik denk dat het moeilijker is als je wat jonger bent, en je levensdoel altijd hoofdzakelijk heeft bestaan uit 'moeder worden'. Dat zet je niet zomaar even opzij. Tuurlijk, als 'Plan A' (een gezinnetje) uitblijft, is dat wel even slikken. Zeker de eerste paar maanden, als je pas probeert zwanger te worden. Wat een teleurstelling als ik ongesteld werd. Maar ik vond de zwaarste periode toen we er na ruim een jaar achter kwamen dat mijn beide eileiders zwaar beschadigd waren. De maanden die ik toen moest wachten tot de herstel/verwijderoperatiee vond ik psychisch slopend. Alles was voor niets geweest, de toekomst was onzeker. Na de operatie waarbij 1,5 eileider verwijderd is, en de overgebleven halve eileider was opgelapt, moesten we weer een jaar gaan proberen. De teleurstelling die elke maand kwam dat het weer niet gelukt was, begon weer van voren af aan, maar dit keer met de dreiging van een naderende IUI/IVF. Toen ben ik me alvast gaan instellen op een leven zonder kinderen, en heb ontdekt dat hoe je over een situatie denkt, bepaalt hoe je je voelt. Ik kon de situatie op zich niet veranderen, maar wel mijn gedachten erover. Dus heb ik mezelf gedwongen te kijken naar wat ik wél had, in plaats van wat er miste. Dit had gelukkig het juiste effect. In plaats van door te schieten naar afgunst naar degenen bij wie het lijkt te komen aanwaaien, werden we er steeds relaxter onder. De vijf IUI-behandelingen mislukten; we haalden onze schouders op. Met een halve eileider hadden we niet anders verwacht. De eerste IVF-behandeling mislukte. We waren niet anders gewend. Tuurlijk waren we teleurgesteld, maar onze focus lag meer op 'wat gaan we doen NA de mmm'. Op een gegeven moment verlangden we meer naar de afronding van de mmm dan naar een kindje zelf. En toen raakte ik zwanger van de tweede IVF! Mijn God, wát een psychische klap! Ik ben er echt een week helemaal naar van geweest. Uitzinnig van vreugde, tuurlijk! Maar AL die gedachten, fantasieën en plannen die diep weggestopt in mijn hersenen onder een dikke laag stof lagen. Alles moest weer 'opnieuw' beleefd worden. Ik vond het emotioneel loodzwaar! Ik voelde me zelfs alsof ik mijn mmm-vriendinnetjes verraden had! Eindelijk kon ik met een positieve test naar mijn ouders!!! Eindelijk kon ik voor MEZELF naar de Prenatal! Eindelijk!!! Omdat iedereen op de hoogte was van ons mmm-traject, gingen overal de vlaggen uit. Een fantastische tijd. Ik heb zo intens genoten van die paar weekjes zwangerschap, tot de droom als een zeepbel uit elkaar spatte toen ik bij de eerste echo een missed abortion bleek te hebben. Dit had een keerpunt kunnen worden in ons optimisme. Tuurlijk; het waren verschrikkelijke weken vol met wachten, cytotec pillen en een curretage. Maar meteen daarna voelde ik een vleugje dankbaarheid. Dankbaar dat ik toch zwanger was geweest. Zo belangrijk voor mijn gevoel van 'vrouw zijn'. Dat gevoel heb ik me aan vast geklampt en als fundering voor mijn denken gebruikt. En het werkte: twee weken nadat alles rondom de miskraam achter de rug was, voelde ik me al zoveel sterker. En vooral optimistisch: zwanger worden was gelukt, nu nog zwanger blijven. En door dit optimistme wisten we dat de terugplaatsing van de cryo die we nog over hadden uit de tweede IVF zou lukken. Katman had dit nog sterker dan ik. Toen ik positief testte, reageerde hij met 'ik zei het toch?' Heel raar, maar voor ons geldt 'what doesn't kill you, makes you stronger'. Mijn tip is: wees je bewust van hoe STERK je gedachten je gevoel bepalen. Als je de situatie niet kunt veranderen, verander dan de manier hoe je erover denkt. Dat bepaalt hoe je je voelt. En als je je goed voelt, kun je meer aan, en krijgt een mislukking minder vat op je. Ik gun iedere mmm-meid vooral de rust toe die ikzelf heb gehad tijdens mijn mmm-traject. Hoe langer het duurde, hoe makkelijker (!!!) het voor ons werd. Zelfs toen er nog geen uitzicht was op succes.
Jeetje Sonneke, ik kreeg helemaal kippenvel toen ik dit las en wat heeft deze vrouw veel meegmaakt zeg bah. Akelig, maar gelukkig een goed einde, want dat heeft ze absoluut verdiend. En weet je, ze heeft helemaal gelijk over die manier van denken. Want toen ik de operatie kreeg was ik ook helemaal kapot en labiel. Afschuwelijk, voor die tijd maar ook daarna nog. Het heeft geestelijk zoveel van me gevraagd. Toen ik de cyste kreeg laatst was ik er even af. Maar daarna heb ik na die dag ook gelijk tegen mezelf gezegd kom op, er is meer dan dit alleen. En ook voor onze kinderwens genoten we van elkaar en van ons leven. Deze maand is eigenlijk best voorbij gevlogen, de pauze was een verademing. Ik voel me goed en optimistisch. Het is neit de vraag of, maar de vraag wanneer? En geduld is hier het grote verhaal. (Maar ja, ik weet natuurlijk niet of ik dit gevoel zo vol kan blijven houden...) Maar mijn optimisme is beloond en ik kan een maand eerder weer het traject opnieuw in. Wat een cadeautje, echt.
@vpkaatje: het verhaal greep mij ook ontzettend aan, vandaar dat ik het met jullie wilde delen! Haar instelling vind ik ook super en ze heeft echt gelijk. Ik haalde uit haar woorden zoveel positieve energie....
Vandaag hier 3e fm gehad op CD 14. Aan de rechter kant nu meerdere eitjes van rond de 11 - 12 mm. Die ene van maandag 12,8 mm is dus niet verder gegroeid. Er werd getwijfeld over ophogen, dit nu nog niet gedaan want als alles door gaat groeien dan mag de IUI niet doorgaan! Vrijdag weer een nieuwe fm en dan evt. wel ophogen. Hopelijk maandag mijn 5e IUI. Dat zou mooi zijn want dan is het ook onze trouwdag...
Vpkaatje, joepie!!!!!!!!!!! Wauw, dat is echt goed nieuws! Ik ga voor je duimen! Op naar een mooi ei . Sonneke, pfff, waarom groeit jou ei weer niet? En zou idd speciaal zijn als je maandag de IUI hebt. Jullie zijn dus weer actief, hier is het erg rustig. We wisselen elkaar idd af. Nu moeten jullie het goed voorbeeld geven! Dan ga ik volgen Ukke, jeetje, alweer bijna op de helft! De tijd gaat echt snel! Verder alles goed met je?
Hier gaat alles goed! De tijd vliegt nu! Geen laat van kwaaltjes, voel me goed, enkel nog laat van rug en bekken, maar daar wordt aan gewerkt Ik hoop dat jullie snel volgen!
Sonneke, wat kunnen FM's soms teleurstellend zijn he en blijft zo onzeker. Wel speciaal trouwens op je trouwdag! Ik had vorige keer 4 eitjes en dan mocht ik er niet voor gaan, maar vlak vantevoren plofte er 1, dus toen kon 't toch ineens wel. Nu komt er voor mij ook zo'n spannende periode aan. De gynaecoloog denkt dat het nog wel lukt voor mn vakantie. Maar dat zou betekenen dat er op cd20 wel een eitje moet zitten van minimaal 16mm. Dan kan het allemaal nog. Denk je dat dat realistisch is? Want als er een zit van kleiner dan 16mm dan wordt de cyclus afgebroken en liever geen Primolut in mn vakantie, liever een innestelend eitje. Dat zou ik wel heel speciaal vinden. Kitty, waardeloos he als alles zo stilstaat. Maar voor je het in de gaten hebt is die wachttijd weer voorbij. Zo heb ik dat tenminste wel ervaren. Nou moet ik zeggen, ik ging ook uit van twee maanden wachten, dus daar had ik me op ingesteld en deze eerste maand was zomaar om. Ukke, het is toch wel een streven dat wij met zn drietjes jou nog nadoen voordat je bevalt hoor!! En liever nog wat eerder. Dus Sonneke op haar trouwdag, ik tijdens mijn vakantie en Kitty floep gelijk achter ons aan bij de komende IVF poging! Zullen we dat mekaar beloven? En tsja belofte maakt schuld he. Dan MOETEN we wel zwanger worden...
@vpkaatje: Ja inderdaad belofte maakt schuld! Ik zal beloven dat ik deze ronde zwanger ga worden! Ik kan niet beloven dat ik maandag mijn IUI heb, maar dit kan ik hopelijk morgen! Ik kom vast heel onbetrouwbaar over als ik iets belooft heb wat ik niet nakom zeker?? Wat betreft een ei van 16 mm op cd 20, tja je weet het nooit met dat spuiten heb ik ervaren. Ze kunnen zomaar even een pauze nemen als ze al begonnen zijn met groeien... Maar je moet het maar zien als een extra kans, anders had je 2 maanden moeten wachten en nu heb je gewoon een extra kans. Je lichaam moet deze kans gewoon aangrijpen om een mooi ei voor CD 20 gereed te zetten en daarna een bevruchting erop te laten volgen!
Hier weer een Fm gehad. Er is nog steeds geen groei te zien! PPffff ik word hier ook niet goed van. Ik moet nu vandaag ophogen met mijn dosering. @kitty: weet jij tot welke dag ze IUI kunnen doen?? a.s maandag dus geen IUI maar een nieuwe fm.
Sonneke, wat balen meid!! Bij mij zeggen ze altijd dat ze het eitje de kans geven tot cd21. En als ie op cd21 toch al groot is dan mag het best een paar dagen langer duren. Zal bij IUI misschien ook zo zijn. Je hebt gelijk het is een extra kans. Wel spannend of de kans ook ECHT een kans gaat zijn. Ik hoop het zo! Komende week heb ik op woensdag de eerste FM en daarna die week daarop ik alleen nog op ma-woe-vrij terugkomen en dan moet het eitje al klaar zijn. Geloof er niks van dat het zo gaat zijn. Maar oehhhhhh wat hoop ik 't! Denk nu wel "die stomme vakantie". Maar goed, ik heb er echt veel zin in er weer even uit. Lekker samen in de zon heerlijk.
Sonneke, dat is zeker balen. Gelukkig hebben ze opgehoogd. Ik had de 1e keer mijn IUI pas op dag 21 of 23, ik weet het niet meer zeker. Ze stoppen er echt niet zomaar mee hoor. Joh, het komt allemaal goed morgen! Dat moet gewoon een super ei worden! Vpkaatje, anders stiekem ietsjes meer spuiten . En ook bij jou komt het goed hoor! En daarna gewoon lekker met vakantie! Ik heb er ook vertrouwen in bij jou hoor. En als jullie straks je NOD hebben, dan mag ik alweer beginnen. Het wachten duurt lang en ik heb ook wel veel last van spanningen. Een rustperiode is dus helemaal niet gek. Ik ben ook ontzettend misselijk 's ochtends en heb nu weer last van mn borsten :S. Het lijken wel ontwenningsverschijnselen.... Ukke, fijn om te horen dat het allemaal goed gaat!
Vervelend Kitty, hoe je je nu steeds voelt. En idd ik denk dat die rustpauze niet voor niets is. En trouwens, toen ik die cyste had baalde ik eerst ook, maar die verplichte rust was goed voor me/ons. We hikten er zelf al telkens tegenaan, maar je wilt elke kans aangrijpen. En nu werd het gewoon opgelegd, die rust. En bij IVF denk ik ook dat niet alleen je geest die rust nodig heeft, maar ook je lichaam. Ik zat ook al te denken aan stiekem bijspuiten. Als het niet opschiet, tsja wat heb ik dan te verliezen?! Maar goed, eerst maar even afwachten. En ik kom volgende week wel met bijspuit-tips Want moet woensdag voor eerste FM, dan zal er nog niet zo veel te zien zijn en dan de week daarna dus ma-woe-vrij en dan moet ik eigenlijk vrijdag toch al wel de Pregnyl hebben. Dus als er maandan nog niet zoveel zit en zij hogen niet op, dan doe ik dat zelf wel - Sonneke, succes vandaag!! Of ben je al geweest?
@kitty: De laatste tijd ben ik ook ontzettend misselijk en dan vooral 's ochtends. nee inderdaad ik denk ook niet dat ze zomaar stoppen... Gisteren voor mijn 5e FM geweest. Nu links 1 ei van 13 mm te zien. Rechts was weer rustig... Toch vreemd dat het elke keer anders is. Maar ik ben blij dat de ophoging heeft gewerkt. Het is trouwens wel een gehannis met die halve ampullen! @vpkaatje: Jij mag morgen weer voor je eerste FM! Spannend ik duim voor je dat er al iets te zien is. Hoeveel dagen spuit je nu al?? Ik mag morgen weer voor mijn 6e FM. Hopelijk morgenavond pregnyl en dan vrijdag IUI. Duim Duim Duim. Ik heb mijn handtekening even in mijn berichtje geplakt want hij word veel te lang. Ik vind dit forum altijd handig om dingen terug te zoeken dus ik dacht ik doe het effe zo. Ronde 22 75E Menopur 5e IUI 04-5 cd 9 1e FM, nog niks te zien 07-5 cd 12 2e FM, rechts 12,8 mm 09-5 cd 14 3e FM, rechts meerdere 12 mm 11-5 cd 16 4e FM, geen groei, menopur ophogen naar 112,5 e 14-5 cd 19 5e FM, links 13 mm 16-5 cd 21 6e FM 21-5 afspraak gyn, starten met IVF?
Sonneke, gebruik je nu 112,5? Dan moet je dus 2 spuiten klaar maken met 3 ampullen. Zeker een gedoe hè. Ik hoop op goed nieuws voor je morgen!