Sinds gisteren middag hoest de kleine meid, neusverkouden is ze zo vaak dat dat geen bijzonderheid is en kuchen kan ze zowel echt als nep. In dr ademhaling hoor ik een reuteltje, die kende ik nog niet dus mama dr oren staan gespitst. Gisteren alles prima, wel wat claimerig en box spelen ho maar we willen aaaaalles ontdekken en mama knuffen. Vandaag verhoging en net gebeld door de kdv ze heeft koorts, mama dus al t werk uit handen laten vallen en op naar kdv. Dat reuteltje ken ik niet van dr ookal is haar huidige neus verkoudheid geen bijzonder verschijnsel. Ik bel zo wel ff de huisarts want dat gereutel zit me niet helemaal lekker, zeker de combi met koorts nu terwijl ze dat zelden heeft. Maar zit er ook nog een scheidingslijn tussen verkoudheids reuteltje en 'we gaan eens denken aan een longontsteking'? dat de ervaringsdeskundigen hier weten allicht? Ze eet, drinkt en speelt gewoon prima begreep ik. Maar de keer dat ze tegen de 40 graden zat was ze wat dat aangaat ook weinig onder de indruk. Behalve dr koortsoogjes, wat sneller moe en de thermometer merkte je maar weinig van koorts destijds.
Ha, Zoals je wellicht weet is ons meisje nu ook al twee maanden neusverkouden. Waarvan 1 week met hoge koorts. Toen hangerig, slecht eten en drinken, maar tussendoor verder wel vrolijk. Nu sinds een week of twee ook flink hoesten waarbij je het slijm hoort, soms inderdaad ook met ademhalen. Ze heeft er zelf weinig last van, geen koorts, gewoon vrolijk. Ivm de koorts zou ik in jouw geval ook even de huisarts bellen. Maar het hoestje an sich, hoeft niet erg te zijn. Dat hebben wij nu hier dus al twee weken.
Kom zelf uit de zorg, dus reutelen is voor mij ook een signaal om op te letten vwb. longontsteking. Toch is l.o. iets wat vaak een langere aanloop heeft en je dus al eerder signalen zou hebben moeten merken (maar kan natuurlijk zijn dat je die niet hebt opgemerkt). Ons zoontje reutelde ook een hele tijd. Na 6 weken vond ik t te lang duren en heb HA er naar laten kijken. Was bij zoonlief geen l.o. maar verkoudheidsvirus op verkoudheidsvirus. Met koorts erbij zoals bij jouw kindje zou ik wel eerder aan de bel hebben getrokken. O, en hier ook zo lang afgewacht omdat ons zoontje wel eens eerder zo'n periode had van krap 3 weken en ik net op het punt stond toen de HA te bellen, toen t spontaan over was. Dus daarom dit keer wat langer afgewacht. Een "gewoon" verkoudheidsvirus gaat namelijk vanzelf binnen 2-3 weken over.
Wij waren toen mijn zoontje 6 maanden was bij de huisarts en seh vanwege rare vlekjes die achteraf niks bleken te zijn. Hij had toen ook een reuteltje en ze hebben toen ook alles nagekeken...hij bleek een beginnend griepje te hebben/beetje snotterig te zijn. Reuteltje was na 4 dagen over en heb nooit een griepje of verstopt neusje gezien... Heel af en toe hoor ik het weer voorbij komen, maar meneertje is in 8.5 maand tijd nog nooit ziek geweest verder. Ik denk dus dat het misschien een soort opgezette kliertjes zijn met wat slijm. Als ik verkouden word dan heb ik opgezette klieren, veel slijm en dan zet het door of het verdwijnt weer. Hoop dat het bij jouw meisje ook weer weggaat.
Ze ligt nu lekker in eigen bedje te tukken afgezien een vervelende hoest die net roet in t eten gooide. Eet gewoon, doet dr ding en ik kreeg de mooiste boeven glimlach van dr toen ik dr ophaalde. Huisarts ff gebeld, in principe is t t seizoen er ook weer voor. Reuteltje op zichzelf, ook met koorts, hoeft nog niet veel te betekenen maar als t over 3 dagen nog raak is met die koorts dan in elk geval even langs. Vandaag even in de gaten houden qua temperatuur, gedrag en benauwdheid en zit t me niet lekker dan moest ik gewoon weer bellen. Straks maar weer de stretcher te voorschijn toveren, ik heb een logeerpartij bij mn kleine meid op dr kamer.
Wat de arts mij ooit vertelde is dat je een longontsteking echt alleen kan horen met een stetoscoop.. de meeste reutel die je zo hoort is slijm wat zich bevind in de bovenste luchtwegen..het heerst behoorlijk.. beterschap
Oh t is echt het moment ervoor! Hier is het hoesten sinds vrijdag minder (vandaag naar kdv dus zal morgen wel weer erger zijn). Ze klonk alsof ze een pakje zware shag per dag rookte... Maar dus na 4 dagen bijna voorbij!
Nog ervaring met hoe lang die koorts aanhoud? Ik vrees namelijk een dag of 4. Kinderen worden altijd ziek op t verkeerde moment maar deze keer is t wel heel verkeerd. Morgen overdracht van de woning, al extra kdv geregeld deze week en ik verlof om snelle meters te kunnen maken maar op deze manier wordt t geen kdv...terwijl bij ons de verhuis haast er juist in zat vanwege de putlucht hier na een regenbui, wat nou ook niet bepaald goed is voor de gezondheid als je over de grond kruipt en regen gaat er alleen nog maar meer komen de komende tijd...
Ik heb oma's op standby maar die zijn ukkepuk nog niet gewend en als ze ziekerig zijn is dat best pittig. Vanmorgen 36.7, na de kdv begon t hoesten weer op te duiken tot rood aanlopen en bijna kotsen aan toe. Dus gauw alles afgesloten en naar huis, t ging niet meer met dr. Hadden nog even willen voorstellen aan de buren maar dat komt nog wel, eerst rust voor haar. Rust was van korte duur want temp steeg weer naar 38.5 en ze werd alsmaar benauwder dus de hap gebeld en geweest en daarna doorgezet naar de spoed omdat dat reuteltje wel erg aanwezig werd en ze wel heel oppervlakkig en snel ging ademen. Daar twee keer verstuiver met ventolin gehad, bloedgeprikt voor ontstekingswaarden. Ontstekingswaarden kon haast niet lager dus erg blij mee maar wel een heel irritant virusje dus. Uitzieken, druppels mee voor een week, paracetamol blijven geven en neus spoelen met zoutwater (niet met neusspray met zoutoplossing want schijnt minder effectief te zijn), gelijk thijmsiroop ook meegenomen want die keel is nu ook wel schraal. Mocht ze toch ineens weer benauwder worden dan gewoon weer bellen. En de kluslijst werd vandaag ook weer wat langer...argh. mja zal je altijd zien. Dktp volende week laat ik wel opschuiven dat vind ik maar niks zo kort op zoiets.
Ow jee! Nou, in ieder geval fijn dat die onstekingswaarden zo laag zijn. Even doorbijten. Zo sneu he...
Vandaag overdag weer prima ja een flinke snotneus om de haverklap en neeeeee je mag m niet poetsen. In de avond weer ellendig hoopje maar nu met paracetamol en beetje luuf lekker in bed met een beetje schuin matrasje. Gelukkig ff meters kunnen maken in t nieuwe huis.