onze dl is bijna 8 mnd en dus zou ze over een maand haar flessen mogen vervangen door "gewone" melk toch? maar ze heeft koemelkallergie dus gewone melk is geen optie. wat kan ik haar dan gaan aanbieden? soya melk wordt ook overal afgeraden en dingen als amandel melk en rijstemelk bevatten misschien niet de goede voedingsstoffen. al lust ze het wel. nog lang door gaan met de kunstvoeding vind ik tevens niet zo'n top plan aangezien de kunstvoeding voor koemelkallergie erg duur is. momenteel heb ik nog een klein voorraadje staan wat ik groots opgekocht heb maar als die op is sta ik er niet om te springen het in de winkel te kopen.. ze is trouwens een mega goede eter, fruit, brood, pap, avond eten, koek, crackers, enz. en wat geef ik haar ipv het toetje? ook daar mag soya liever niet toch?
Ik zou het eenvoudig houden en je dieetvoeding blijven geven. Wij geven nu op 13 maand ook nog steeds Neocate. Of je moet met je KA bespreken hoe je kan provoceren, door stapsgewijs je fv te mengen met koemelk. Soya onder een jaar zou ik echt niet geven, en ook amandelmelk etc lijkt me een groot risico op kruisallergie.
niet wanneer de koemelkallergie niet officieel geconstateerd is en we friso pep gebruiken :S ik gaf tot 2 weken geleden borstvoeding dus vond de huisarts het niet nodig om haar te testen, ik moest gewoon koemelk-vrij eten. ik gok ook wel dat ze er net zo als haar broer met een jaar wel overheen groeit maar tot nu toe geeft elke groot spoor van koemelk nog wel krampen.
Gewoon kunstvoeding wat je nu geeft blijven geven. Tot 1 jaar is er geen andere oplossing die, in mijn ogen, passend is. Je kunt alsnog proberen een machtiging te krijgen?
en zou dan 400cc (2 flessen) kunstvoeding genoeg zijn en de rest sap/water/thee? dan kunnen we daarmee de voorraad sowieso rekken. nu drinkt ze gemiddeld 700cc kunstvoeding op een dag.
Deze vraag wilde ik ook stellen! Ik geef nog borstvoeding op dieet maar ze wil niet zo vaak meer. En mijn eigen doel (een klein jaar) is weer bijna behaald.. Maar hier dus helemaal geen kunstvoeding. Ik vraag me ook af wat ze dan moet hebben, soja kan hier nog slechter dan melk, amandelmelk proberen? Drink ik zelf ook nl. Mijn dochter eet ook vrij goed vlees en groenten de laatste weken. Mag ik meelezen en om tips vragen TS?
Ja mag ik ook meelezen en tips vragen? Ik geef ook borstvoeding en eet koemelk, soja en eivrij.. Maar wat straks? Voorlopig nog borstvoeding. Maar hoe veel en hoe vaak nog? Straks met 9 maanden is kolfrecht afgelopen maar hoeveel borstvoeding moet ik dan nog meegeven? Normaal hoor ik ook over een beker melk en yoghurt, maar dat wordt hem hier dus ook niet. En rijstmelk? Mogen ze dat? In gebruik dat nu zelf.
uiteraard mogen jullie mee lezen en praten!! nu nog hopen dat iemand ons een antwoord kan geven... hier heeft dame geen last van soya, dus als ze 1 is kan ze dat als vervanging krijgen. amandel melk mag volgens mij nog niet voor 1 jaar vanwege de allergie kans bij noten. maar na 1 jr kan je dat volgens mij gewoon gaan testen.. kreeg pas een pak kokos/rijste melk gratis en dat vond madam wel lekker! (ookal "mag" het niet, wij proberen haar gewoon van alles te laten eten en drinken) rijstemelk staat ook op dat het niet voor zuigelingen is, maar tot hoe oud is je kindje een zuigeling? ik gebruik ook rijsteroom in het avond eten bijvoorbeeld.. heeft ze ook geen last van.. sundew, de borstvoeding: wanneer je dame 9 mnd is kan je er ook voor kiezen om haar sochtends/savonds en evt snachts flink vol te laten tanken live bij jou en dan misschien 1 voeding mee naar kinderdagverblijf (dus in je pauze kolven?) daar heeft ze sowieso genoeg aan, de rest kan water of thee.
Hier vanochtend amandelmelk gegeven. Ze at het al vaak in de vorm van pap, eet ook pindakaas etc dus wist al dat het kon. inderdaad, niet voor zuigelingen maar dat is koemelk ook niet, darom denk ik (mits je kind er tegen kan) dat de grens dan ook een maand of 10 is. mijn dietiste geeft me daar niet echt antwoorden op dus vind het wel prima zo. Ik ga nu wat combineren amandelmelk/moedermelk en zo afbouwen. Jammer dat er geen adviezen zijn verder! En oh ja, amandelmelk zit geloof ik meer in als rijstemelk! Qua vitamines. Anders even googlen.
@TS: mag ik zeggen dat je wel aan het "klooien" bent met de vaste voeding? Er wordt gezegd dat soya wordt afgeraden (heb je zelf ook gelezen/gezegd) en toch ga je er mee door "want ze heeft er geen last van". Amandelmelk mag niet en dat geef je dus niet ? Klinkt een beetje vaag als ik eerlijk ben Dat zuigelingenmelk duur is, is een feit. Ik heb 8 maanden lang friso comfort a 13 euro per pak gegeven. Op het hoogtepunt ging er anderhalve pak per week doorheen. (vooral omdat ze niet alles opdronk en al helemaal niet de eerste 8 weken door medisch gedoe). Je weet dat het met een kind duur is maar om de voorraad te rekken door andere soorten melk te geven aan een kind met kma, lijkt mij niet echt wenselijk. Machtiging alsnog proberen te krijgen, lijkt mij! Oh ja: zuigeling zijn ze tot 1 jaar volgens mij. En gewone melk mag je geven rond de 10 a 11 maanden. In jouw dochter haar geval MET koemelkallergie zou ik niet al te hard van stapel lopen en voorzichtig opbouwen.
@kwebbel: ik zeg enkel dat amandel melk ook word afgeraden, ik zeg niet dat ze het niet krijgt. en ja ook soya wordt afgeraden en ja dat krijgt ze ook. niet veel, maar zo nu en dan wel. oa in toetjes, want wees eerlijk, er is geen ander alternatief. ik geef dus aan dat het allemaal niet aangeraden wordt. maar zo heb je letterlijk over alles verschillende meningen, wel of geen kiwi, aardbeien, pindakaas, koolsoorten, vlees/vis voor 9 mnd. enz enz. ik ben bij alles van mening dat je naar je kindje kunt kijken en zelf kunt beoordelen wat die wel en niet aan kan. "vroeger" waren al die regels er niet, toen gingen ze er ook niet dood aan. de pakken friso pep kosten trouwens, ruim 23 euro.. dus nog net ietsje duurder.. mijn vraag was dan ook, hoeveel heeft ze nog nodig aan kunstvoeding naast een volledig menu, niet wat is het minimale waar mijn dochter nog net op kan leven. @2sjees, amandelmelk is een goed idee dan idd. onze dl eet ook pindakaas dus die allergie zal ook wel mee vallen. voor dat er commentaar is, ik ben dus niet van plan om al haar flessen nu te vullen met amandel en soya melk! naast de 400/500cc kunstvoeding krijgt ze nu gewoon ook andere dingen.
Dat er geen toetjes beschikbaar zijn voor baby's met KMA vind ik persoonlijk echt een rare stelling. Vooral omdat je baby geen toetjes nodig heeft, dus je kan perfect zonder. Zo deed ik het toch. Er wordt hier gezegd dat het jammer is dat er geen adviezen zijn. Die zijn er wel: bij een kindje met zo'n gevoelig lijfje (KMA) geen risico's nemen en allergenen pas introduceren na een jaar, zoals in alle wetenschappelijk onderzoek aangeraden wordt. Vandaar dat iedereen hier zegt: dieetvoeding blijven geven. Te meer omdat de alternatieven die jullie naar voren schuiven (amandelmelk, rijstemelk, soyamelk) geen 'melk' zijn, en dus niet tegemoetkomen aan de voedingsnoden van een baby. Dat jullie ervoor kiezen niets te doen met dat advies, dat is jullie keuze.
Om op je vraag terug te komen. Met 1 jaar 300cc zuivel, 6 maanden ca 800cc zuivel. Je zou er tussenin kunnen zitten, zeg 400cc?
Kwebbel waarom klooit TS met vaste voeding? (rare uitspraak....) TS jouw dochter is wel jonger dan de mijne zie ik nu, ik heb tot 10 maand BV gedaan (nou ja 3 dagen eerder) dus zou de KV er zeker nog ff inhouden! Probeer nog even te rekken. Verder veel vlees en groene groentes (noten maar dat is wat lastig) bij koemelkvrij.
daarom, vraag beantwoord. met 500cc kv en de rest andere dranken kan ik de kv voorraad rekken en dan zien we na haar 1e verjaardag wel wat we kunnen gaan gebruiken. hopelijk is ze er net als haar broer snel over heen gegroeid. 2jees, knap hoor dat je al 10 mnd bv geeft met dieet! wij hier helaas "maar" 7,5 mnd gelukt maar ook daar erg blij mee shakes: we hebben een hele jaloerse dochter als wij en broer een toetje eten wil zij ook uiteraard. en aangezien ze altijd alles van ons mag mee snoepen (tenzij er te veel melk in zit) dan kunnen we haar dat niet ontzeggen. vandaar af en toe soya toetje. soya kreeg ze trouwens ook via mijn bv mee. en noten ook. had ik eigenlijk al gezegd dat dl een lichte kma heeft, mogelijk enkel lactose int. dus qua allergieen zit zij onderin de risico groep. vandaar dat ik wat makkelijker ben.
shakes: ik luister wel naar het advies hoor maar hoopte dat er nog iemand was met een andere oplossing.. vraag me dan wel af wat iedereen de kinderen vanaf 1 jaar met kma geven.. oh ik kreeg als klein meisje altijd geitenmelk en geitenkaas vanwege kma. dus die regel/wetenschap was er toen ook nog niet..
het klooien in mijn ogen is toch soyamelk geven terwijl het afgeraden wordt. Lust al rijstmelk en amandelmelk terwijl er dan toch een verhoogde kans bestaat op kruisallergie. Zulke dingen zijn wel belangrijk om te weten. Dochter van ts lust ook soya maar wil het liever niet geven met het toetje.. vind ik persoonlijk een beetje apart. Kan aan mij liggen maar zo komt het over.