ze maken het studeren in Nederland niet makkelijker.

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 16 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Even zeuren hoor. Opoe is ook op bezoek dus ik zeur graag extra nu. :D

Sinds een jaar ongeveer ben je verplicht het Nederlands examen en het reken examen af te leggen via het OER gebeuren. Helemaal prima natuurlijk, daar is verder niets mis mee. Maar.....het wordt er niet makkelijker op.... het schijnt dat je maar 2x per jaar examen kan afleggen? Je 4 maanden moet wachten op je uitslag? En je pas op de helft van de opleiding je boeken krijgt om de stof te leren.

Nu had ik dus verwacht dat ik van de zomer klaar zou zijn. Maar helaas. Als ik inderdaad 4 maanden op mijn uitslag moet wachten dan duurd het nog wel even voor ik mijn praktijkexamen kan aanvragen. Dit kan namelijk pas als alle uitslagen binnen zijn.

Je zou maar een 5.0 halen. :(

Even een " ik moet het even kwijt, en ik baal ervan " momentje.
    En ergens hoop ik dat iemand nu zegt : nee johh binnen een maand heb je je uitslag. :D

2. oumYahya

oumYahya Niet meer actief

Neee hoor binnen een maand heb je je uitslag.. 👅

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat voor opleiding is dit?
    Ik heb nog nooit van een rekenexamen gehoord.

De reden dat ze maar 2x per jaar examen doen is vanwege de geheime inhoud. Dat de vragen en antwoorden niet doorgespeeld worden.

4. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik weet niet welke opleiding je doet maar ik had na 6 weken de uitslag van het landelijke examen rekenen en Nederlands na 5 weken. Ik deed IG

5. xbabyxdx

Dat zou fijn zijn! Dan is het allemaal nog voor de zomer af.
    Ik volg de opleiding hzw. Daarna wil ik misschien verder studeren.

Klopt LadyLochie. Dat is er ook nog niet heel lang van het rekenen. Vanaf augustus dit jaar moet je ook verplicht een voldoende voor halen om je diploma te kunnen aanvragen.

6. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Ik had ook met 6 weken de uitslag binnen. Bij ons was het nog net niet officieel verplicht maar ik dacht dat ze toen zeiden dat een 4,5 voldoende was om het toch te halen.. Bij mij was het voor rekenen op niveau 3f. Weet niet of jij dat ook hebt?

7. xbabyxdx

Nee ik krijg niveau 2f en bij ons is het een 5,5.

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Officieel telt het rekenexamen nog niet mee en dus is een 4,5 (volgens mij zelfs een 4,0) al genoeg. Voor Nederlands geldt dit niet en moet je wel een voldoende halen.
    Ik weet niet zeker of dit geldt voor niveau 3 en 4 of alleen voor niveau 4.
    De uitslag is na ongeveer 6 weken bekend.

9. Mel3

Mel3 Actief lid

14 mrt 2015
    268
    0
    16
    #9 Mel3, 17 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2016
    Ik ben bezig met verzorgende-IG en rekenen maken we wel, maar telt niet mee en Nederlands telt wel mee, maar moet een 5 zijn.

10. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    op 26 januari en 9 februari heb ik deze examens gedaan, in Utrecht :) Toevallig stond er vanmorgen bij beide 'cijfers bepaald' op mijn examenoverzicht. Nu moet ik alleen de brief nog thuis krijgen met het cijfer xD
    Zenuwen slaan toe haha, helemaal wetende dat de examens niet zo vaak afgelegd kunnen worden...
    Maar dus ook een week of 6 hier

11. xbabyxdx

Spannend zeg Rundeeprunwild! Ze hadden het wat mij betreft wel vaker mogen geven die examens. Bijvoorbeeld eens per 3 maanden.

Welke opleiding volg jij Rundeeprunwild?

12. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Wat voor examens zijn dit? En wat bedoel je met het oergebeuren? Dat iets volgens het opleidibgs en examenreglement gaat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend.

13. xbabyxdx

Zo vanzelfsprekend was dit anders een jaar geleden nog niet. ;) Dit is allemaal best nieuw.
    Dit zijn de landelijke examens. Eerst moest je deze examens ook afleggen, maar dan hoefde je geen voldoende te halen. En vaak gingen de examens dan gewoon via school. Dat is dus nu niet meer.
    Dat is wat ik er van begrepen heb.

In ieder geval... ik zag net staan dat er voor rekenen een 6 verwacht wordt en voor Nederlands een 5,5. Dat had ik liever andersom gezien. :D

14. Catheny

Catheny Actief lid

1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Hier krijgen we ook die toetsen, ik weet nog niet wanneer.

Tegen mij is verteld dat je het wel moet halen, maar dat het niet zwaar meetelt. Medisch rekenen wel !

Ik ben vorige maand begonnen aan de IG.

15. Rundeeprunwild

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    Haha late reactie xD
    Maar wat mij betreft ook inderdaad! Tis nog steeds afwachten of ik een voldoende heb, anders kan ik zomaar een half jaar wachten :(
    Ik doe het voor de opleiding Directiesecretaresse MBO 4. Dus best belangrijk ook nog als je wel een beetje Nederlands kan haha

16. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.812
    689
    113
    Vrouw
    Ik doe precies dezelfde opleiding (wel versneld). En heb toevallig afgelopen maanden Cito Rekenen gehad en Cito Nederlands en Cito Engels.

Cijfers:
    Engels 4.6
    Nederlands 4.6
    Rekenen 4.0 ( ik weet slechte cijfers maar bij de cito sla ik constant dicht dit heb ik al jaren, daarom probeer ik altijd bij de andere toetsen ruime voldoendes te halen )

Maar buiten de cito toetsen om heb ik bij Engels en Nederlands voor alle onderdelen hoger dan een 8 gehaald waardoor ik met de cito score erbij gemiddeld een 7 sta bij Nederlands en Engels. (hoef ze dus niet te herkansen maar ga dit wel doen!)

Cito rekenen is sinds dit jaar geen verplichte voldoende halen meer. (voorheen wel) maar de overheid heeft gezegd dat het niet hoeft tot ongeveer 2018 of 2020.. Ik heb nu een 4 en normaal zou dit betekenen bij Directiesecretaresse MBO 4 dat je geen eind examen zou mogen doen (of geen diploma halen) maar omdat de overheid nu in oktober 2015 gezegd heeft dit is nog te hoog gegrepen kan je met een onvoldoende alsnog je opleiding behalen.
    ik ga cito rekenen met herkansen omdat ik de ER (speciale toets) gemaakt heb en hier een voldoende mee zou moeten kunnen halen!

in welk jaar van je opleiding zit je?

17. Rundeeprunwild

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    Hmm Engels kan ik me niet herinneren dat dit echt via een landelijke moest. Dit kon gewoon bij een testcenter zeg maar.
    Doe de opleiding overigens via LOI, thuisstudie. Zitten niet echt 'jaren' aan vast. Maar staat 27 maanden voor en zit nu in mijn 24e maand.
    Bij mij op de LOIcampus staat wel dat rekenen verplicht is om te halen... maar daar hoor ik echt heel verschillende dingen over. Ik heb rekenen overigens met een 6 gehaald (terwijl ik dacht minimaal een 9 te hebben xD) dus die is veilig.
    Engels sta ik gemiddeld een 9,2 en Nederlands tot nu toe een 6,8. Maar daar moet dat cijfer Lezen&Luisteren nog bij.

Vind t wel jammer dat ik bij sommige examens niet op kan vragen wat ik fout heb gedaan.. is dat bij jullie ook zo?

18. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.812
    689
    113
    Vrouw
    bij de cito toets kunnen wij inderdaad niet opvragen wat we fout hebben gedaan bij andere (voortgangstoetsen en dergelijke) wel..

Deel Deze Pagina