Hoe bereid je je voor?

Discussion in 'Prematuur' started by Duchess, Feb 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Geen idee of je je uberhaubt voor kunt bereiden op zo'n vroege bevalling... maar steun kan ik wel gebruiken...

Met 28+1 opgenomen in het streekziekenhuis met weeën, door een hevige urineweginfectie. Aan de weeënremmers en longrijpings-injecties gehad. Met 28+5 ben ik overgeplaatst naar een ander ziekenhuis.
    Ik lig nu op de obstetrische high care en heb vanavond een rondleiding en uitleg gehad op de NICU... Ze hebben hier mijn weeënremmers gestopt dus als het komt, dan komt ze....

Ik ben er stil van, weet het even allemaal niet meer en voel me erg alleen in mijn angsten en gedachten....
    Vandaar dit topic. Hoop op deze manier toch dat er misschien iemand is die me een beetje gerust kan stellen ofzo.. ik weet het niet.. Merk dat ik ineens erge behoefte heb om het even van me af te typen.
    :(

2. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    He meid wat een schrik!

Mijn zoontje werd met spoed via spoed sectio geboren, ik heb me dus niet kunnen voorbereiden, dus daar heb ik geen ervaring mee.
    Wel heb ik ervaring met de nicu e.d.

Het ligt er aan hoe je kindje ter wereld zal komen. Waarschijnlijk dus op de "normale manier".
    Ze houden alles goed in de gaten bij jou en je kindje. Waarschijnlijk krijg je je kindje dan ook nog wel even bij je op de buik, maar dat ligt dus helemaal aan de situatie en de gezondheid van jou en je kindje.

Je kindje komt in een couveuse en zal een bloeddruk metertje om het armpje kijgen, een saturatie metertje om het voetje (om het zuurstofgehalte in het bloed te meten) Zo kunnen ze zien op de monitor of het kindje goed door ademt, hoe vaak en hoe diep.

Verder zal het ook een infuus hebben. Ze proberen dat meestal te doen via een stukje navelstreng, maar als dat niet lukt, dan via een armpje of beentje. Er zit dan een spalkje om heen om het te fixeren.

Je hoort allerlei alarmbellen en piepjes en bliebjes. Het is erg druk op de nicu betreft verpleging. Ze houden alles goed in de gaten. Een alarmpje betekent niet dat er direct iets vreselijk mis is. meestal gaat er eerst een waarschuwingspiepje.

Je kindje kan er nog behoorlijk rood uit zien en een wat transparant huidje hebben. Het ziet er dan heel teer en kwetsbaar uit en dat is het natuurlijk ook.

Als je wil, kan je op mijn hyve kijken voor foto's.
    Ze kunnen wel schokkend zijn, omdat hij dus heel erg te vroeg was én te klein (dysmatuur) Hij werd ook beademd.

Sterkte! Ik zal voor je duimen dat je kleintje nog een tijdje zal blijven zitten in je buik.

Grtjs,
    Aleida

3. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Hoi Aleida,

Bedankt voor je reactie.
    Wij hebben gisteravond een rondleiding op de NICU gehad en idd wat jij zegt klopt. (helaas)
    Wel vond ik het er erg rustig en liefdevol. Het was er zo stil, donker en warm. Ik kreeg er zelf wel een fijn gevoel bij.
    Ons meisje is afgelopen zaterdag geschat op 1270 gram en we hebben dan gister ook een babytje gezien met hetzelfde gewicht. Echt een poppetje.... en ik blijf er maar aan denken...

Ik vertrouw de mensen hier in het ziekenhuis. Er liggen hier mensen vanuit heel Nederland en zelfs dat stelt mij gerust. Maar ik heb vooral moeite met het idee dat ik binnenkort kan gaan bevallen denk ik. Ik ben er nog niet klaar voor, zeg maar...... pfff...

Gaat het verder goed met jou kleine man?

4. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    het feit dat ze de longrijpings injecties heeft gehad zal haar heel goed doen en een stuk sterker maken.. mijn zoontje was 1305 gr maar ALLES zat er op.. hij zag er totaal niet eng uit en had zelfs zijn oogjes binnen ene paar uur open (niet dat hij wat kon zien)
    als je kindje verder gezond is dan gaat ze het redden hoor en voordat je het weet ligt ze op de gewone couveuse afdeling..

ik was erg ziek en door de algehele narcose (met spoed sectio)ben ik bevallen (mijn verhaal is te lezen in een ander topic over hellep en zwangerschaps vergiftiging..
    ciaràn ademde niet en moest aan de beademing hij was erg sloom door alle troep die ik moest slikken maar baby's voor 32wk zijn vechters hij was 33cm en 1305gr (31.6wk) maar binnen 1 maand thuis en binnen 1wk van uit het academisch ziekenhuis naar een streekziekenhuis waar hij tussen normaal geboren baby's lag..

ik ken een vrouw uit het ziekenhuis (2 eigenlijk) zij had ook weeen remmers en het kindje was geboren met 28.1 hij was binnen 1 maand en 2wk thuis hij woog ongeveer hetzelfde als jouw kindje.
    daarin tegen lag er een andere moeder ook met hellep en het kindje was 27.5 en woog maar 750gr dat was in augustus ik kwam haar tegen in september en toen lag haar kindje nog in het amc op de nicu...

met andere woorden als de baby het goed doet in de buik is de kans heel groot dat het allemaal goed gaat en je haar sneller thuis hebt als je nu denkt..

sterkte en heel veel succes...

5. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 ciaransmummy, Feb 2, 2010
    Last edited: Feb 2, 2010
    ik zet wat fotos erop 4 van zijn geboorte tot 1 maand later dan kun je zien hoe snel het kan gaan.

ciaràn net geboren 14/8/2009

6. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    met snorkel dit was al de volgende ochtend daarna kreeg hij een slangetje onder zijn neus voor een paar uur en toen was hij overal vanaf ze waren er allemaal heel verbaasd over hoe sterk hij was (en nog steeds is hij is nu 5maanden en 2wk en meneer zit al los (niet lang) wil al staan speelt met alles rolt om enz)

zie foto.. met snorkel en zonde voeding (via de keel) en gewoon zijn speen in zijn mond houden :)

7. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    op deze foto lag hij in het streek ziekenhuis en was hij 15dagen oud

8. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    1 maand en 2dg mocht hij naar huis... :) :) :)

9. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    #9 bramtim, Feb 2, 2010
    Last edited: Feb 2, 2010
    Hoi Duchess, in welk ziekenhuis lig jij?Ik lig nu namelijk ook ergens in omgeving Eindhoven met een dreigende vroeggeboorte. Wie weet liggen we wel bij elkaar op de gang.

Even terug in het berichtje geploept want zie in je berichtjes dat je ook in Veldhoven ligt net als ik. zijn we gangmaatjes.

10. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat toevallig! Jij ook heel veel succes en sterkte!!!

11. adi

adi Niet meer actief

Hallo meiden,
    ik heb afgelopen zomer 3,5 weken in Veldhoven gelegen met dreigende vroeggeboorte. Ik was opgenomen met 27 weken en heb het toch volgehouden tot bijna 31 weken met drie babytjes in de buik. Het kan goed zijn dat jullie (hopelijk) daar nog heel wat weken blijven liggen. Bij mij op kamer lag toen een vrouw die was opgenomen met 27 weken met een tweeling, en die is uiteindelijk met 37 weken bevallen met een geplande KS.
    Ik hoop heel hard voor jullie dat je daar nog heel lang blijft liggen met een dikke buik. De afdeling is overigens echt leuk (vond ik). Krijgen jullie ook elke nacht op 23.00 een vlaflip als toetje? En hebben jullie ook Willie als nachtbewaker? Hij heeft mij geholpen de nacht van mijn bevalling, die nacht zijn iets van 8 vrouwen op de afdeling bevallen, hij wist niet waar ie het moest zoeken. En we zijn toen vast komen te staan in de lift onderweg naar de OK!

Maar zonder loze praat, ik weet heel goed hoe vreselijk het gevoel is als je daar ligt. Maar het zkh is echt geweldig, ze doen echt ALLES voor je en je kids. En de NICU is echt prima, ik voelde me daar ook meteen 'thuis', en als je kindje daar komt staan ze binnen 2 tellen voor je klaar. Verpleging is daar 1 op 2 dus je kindje krijgt heel veel aandacht en zorg. Verplegers zijn zeer professioneel en vooral heel lief en meelevend. Vooral Charlotte, ze werkt daar al een eeuwigheid, en ze heeft het leven van mijn dochtertje gered (zo zien wij het iig).

Zo ging het bij ons toen in Veldhoven:
    - bij de bevalling is altijd een neonatoloog en een assistent aanwezig voor je kindje. Ze hebben ook een transport couveuse bij zich. Ik zou een gesprek met de neonatoloog aanvragen nu je nog zwanger bent. Je kunt al je vragen bij hem kwijt, en in Veldhoven werken 2 beste neonatologen van NL (hebben een prijs voor gekregen volgens mij);
    - je kindje wordt misschien meteen meegenomen (hangt af van de conditie). Jij kunt zo snel als jouw toestand het toestaat naar je baby toe. Misschien mag je hem/haar al vasthouden dan;
    - meteen als je kindje eraan toe is mag je hem/haar 'buidelen'. Dit is echt een heerlijk gevoel en beste medicijn dat je je kind kunt geven!
    - vraag alles wat in je op komt aan de verpleging en de neonatoloog. Wij gingen 2-3 x oer dag naar de NICU om de kindjes te verzorgen. Als je rond een uur of 9 's ochtends bent doet de neonatoloog zijn ronde en kun je al je vragen kwijt.
    - probeer je af te sluiten van alle alarmen op de NICU, die hoor je constant. Vraag of ze alle apparatuur en monitors goed aan jullie uitleggen, zodat jullie het ook kunnen volgen. Dat geeft een geruster gevoel;
    - ik weet niet of jullie in de buurt wonen, maar regel snel een kamer in RMD-huis.

Als je baby nu al 1,2kilo weegt heeft ie prima kansen! en het zal een van de grotere baby's zijn op de NICU. Mijn grootste dochter woog bij de geboorte 1.460gram en werd daar 'grote meid' genoemd, omdat ze de grootste baby was op de zaal. Die omgeving gaf mij een zeker gevoel, ik was zo blij dat ik daar zat, tussen de mensen met soortgelijke verhaal. Je ziet daar (bijna) alle kinderen goed groeien en opknappen, verpleging is heel rustig en vooral heel eerlijk. Je kunt dag en nacht bellen naar NICU. Ik heb vaak om 4 uur 's ochtends gebeld om te vragen hoe het met de kindjes gaat.

Mijn kindjes zijn niet beademd na de geboorte. Ze hebben we 1-2 dagen een CPAP gehad, dat is een apparaatje dat je kindje helpt om zijn longen open te maken bij het inademen. Dus je kind ademt eigenlijk zelf, maar heeft de moeite om ze longen open te krijgen.
    De babys krijgen 2x een hersenscan om te kijken of er bloedingen e.d. zijn. Daarnaast krijgen ze een hartscan en worden ze helemaal onderzocht. De aanpak is om de babys zo min mogelijk te storen en zo min mogelijk pijn te laten leiden. Als je kindje huilt, doet de verpleegster meteen er alles om het rustig te krijgen, enz.

Maar om een lang verhaal kort te houden: blijf vooral rustig! Blijf braaf in je bed liggen en schiet niet in stress! Hoe rustiger en ontspannender jij bent, hoe meer kansen je kindje heeft. Laat je verwennen op de afdeling, ze doen het graag!

12. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Kunnen jullie niet bij elkaar op de kamer komen? Is de moeite waard om te vragen ;)

Ik ben zelf 3 weken te vroeg geboren. Op zich niet veel dus maar ik wilde toch even mijn verhaal doen.
    Ik kreeg met 36 weken te horen dat mijn bloeddruk te hoog was.
    Met 36/4 werd ik met spoed naar het ziekenhuis gestuurd en werd me verteld dat ik dinsdag, 3 dagen erna) ingeleid zou gaan worden :$
    Ik had dus ook niet echt tijd om me voor te bereiden gekregen. We kregen 3 dagen om de laatste dingen te regelen en op woensdag 14-10 is met 37/1 onze dochter geboren. Ze woog toen 2460 gram maar kreeg wel 2x apkar 10 :D

Je vroeg hoe je je moest voorbereiden?
    In mijn geval: ik heb het gewoon over me heen laten komen. Regelen wat nog moest en verder bewust meemaken.
    Dat vond ik het belangrijkste. Goed om me heen kijken en luisteren wat er verteld werd en goed voelen wat m'n lichaam deed.
    Mentaal heb ik gewoon alleen maar gedacht aan m'n kleine meisje en ben ik er totaal niet mee bezig geweest hoe de bevalling zou lopen.

Misschien helpt het je iets

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi meiden, ik ben vorig jaar januari met 26 weken opgenomen,
    en naar het academisch ziekenhuis gegaan in utrecht en later naar het umcg. ik heb de Nicu nooit gezien, was heel bang voor een doodgeboorte, ik weet niet waarom.
    toch ben ik vrij rustig gebleven, ik wilde niet dat mijn kindje die spanning zou voelen.
    na 10 dagen ziekenhuis is mijn zoontje geboren. Hij bleek ouder te zijn, namelijk 29 weken. Ik heb een superbevalling gehad, ook al lag hij in onvolkomen stuit (handen en voeten voor het gezicht en geboren met zijn billetjes eerst) Helaas was mijn man te laat voor de bevalling, maar er was een superlieve verpleegster die mijn hand vast hield. Nu een jaar later hebben we een groot feest gehouden toen de kleine 1 jaar werd. Hij mankeert helemaal niets.
    Overigens is 32 weken een magische grens, als je daar boven zit heb je al veel meer kans op een gezond kindje.
    Eigenlijk kun je je niet voorbereiden op zoiets onnatuurlijks als een vroeggeboorte. het enige wat je kunt doen is positief blijven, rustig blijven, goed je rust nemen, mensen die je prettig vind om bij je te hebben vragen of ze langskomen, en vooral: niet teveel lezen over vroeggeboortes. Tenminste dat heeft mij erg geholpen.
    Wat ik me nog steeds afvraag: in het streekziekenhuis zei iemand tegen mij: Ik zie je steeds over je buik aaien, doe dat maar niet.
    In het UMCG heb ik dit ter sprake gebracht bij de artsen, die hierover verontwaardigd reageerden. Ze vonden juist dat ik wel contact moest blijven houden met mijn kindje. Toch is mijn zoontje 15 uur later geboren,nadat ik weer begon te aaien. dus ik zou een volgende keer toch niet teveel aan mijn kindje in de buik zitten mocht dit me weer overkomen.
    Bij mij was er geen reden waarom hij te vroeg is geboren, dus heb ik voor een volgende zwangerschap een kans van 17% om weer een vroeggeboorte te krijgen. Spannend dus.
    Ik wil jullie heel veel sterkte wensen, en heel veel geluk voor in de toekomst, geloof in jezelf! Liefs

14. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    Zal ik gewoon elke avond even weltrusten roepen en elke morgen: weer een nieuwe dag Duchess!!
    :p

15. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    wij zijn nog niet zover om de nicu te gaan bezoeken. Ik blijf gewoon nog een week of drie relaxen.
    Het is een heel leuke afdeling hier en ja Willie heb ik uiteraard ook ontmoet. Och ik zie hem al helemaal zweten bij de lift. Ik hoop dat ik nog minstens een dienst of 6 van hem meemaak.

De dames zijn ook super aardig en ik voel me hier heel welkom en op mijn gemak. De artsen zijn ook erg erg prettig. Geen seconde spijt dat ik hier lig. Hopelijk voor een goed doel

16. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Hihi ik mocht net een stukje over de gang voor het eerst en was wel erg nieuwschierig toen ik langs alle kamers liep. :D
    Maar er hing geen bordje met 'Bramtim' :D

De Nicu bezoeken is zwaar maar ik ben wel blij dat we dat gedaan hebben. Morgen hebben we een afspraak met de... neonatoloog?? (vind dat zon moeilijk woord, zal het wel weer fout hebben :D )
    Maar vandaag gaat het wel redelijk hier, wel telkens krampen maar geen weeën.. cervixlengte was ook niet verandert vandaag, dus ben al weer iets positiever.. maar t blijft zwaar he?

17. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    Haha, dan ga ik voortaan naar iedereen zwaaien op de gang. Ik mag de gang niet op. Alleen om te plassen.

Wat gaan we dadelijk eten?

Mijn buuf heeft gisteren een gesprek met de neonatoloog gehad en zij vond het erg prettig. Smakelijk dadelijk

18. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    Om het on topic te houden, doen we het maar verder even prive onze ziekenhuissoap. We gaan er gewoon voor dat we hier allebei nog heel lang liggen.

19. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    He hi,

Tsja, ik denk ook niet dat je er klaar voor kàn zijn. Je kan wel zo veel mogelijk info krijgen e.d. maar het is gewoon te vroeg. Het komt zo als het komt en daar kan je helemaal niks aan doen helaas.

Als je kindje er is, raak het zo veel als mogelijk is aan en ga veel buidelen zodra dat kan en mag. Luister naar je gevoel met alles.
    Als er dingen niet duidelijk zijn vraag het gewoon. Er wordt namelijk heel veel vakjargon gebruikt. Nu ben ik zelf verpleegkundige, maar het blijft soms moeilijk te volgen al die termen en woorden e.d.

Hier gaat nu alles heel erg goed! Hij groeit als kool en de neaonatoloog, kinderarts en arts van het consultatiebureau zijn erg tevreden over hem. Naast de enorme pech, hebben we heel erg veel geluk gehad.

Mocht je op mijn hyve willen kijken, moet je maar even een pb-tje sturen.

Succes!!
    Aleida

Share This Page